مجازات رابطه نامشروع در زمان عده

مجازات رابطه نامشروع در زمان عده

حکم رابطه نامشروع در زمان عده

منظور از رابطه نامشروع در زمان عده، برقراری رابطه نامشروع با فردی دیگر در زمانی است که در آن زن باید نسبت به ازدواج مجدد بعد از جدایی خودداری نماید. عده انواع مختلفی دارد و با توجه به شرایط، مدت آن می تواند متفاوت باشد.

مفهوم و فلسفه ی عده

عده نیز از جمله مفاهیمی است که از آیات قرآنی برگرفته شده است. اگر زنی در ایام عده ازدواج کند، این ازدواج باطل بوده و زن و شوهر به یکدیگر حرام می شوند. نگه داشتن عده یک واجب شرعی است. در نتیجه اگر زنی نسبت به آن بی توجهی کرده و در این دوران با فردی رابطه نامشروع داشته باشد، پیامدها و مشکلات زیادی گریبان‌گیرش خواهد شد.

عده انواع مختلفی دارد که به طور کلی عبارتند از:

  • عده طلاق
  • عده وفات
  • عده بذل مدت
  • عده به اتمام رسیدن ازدواج موقت

بیشتر بخوانید: مجازات رابطه نامشروع زن متاهل

نگه داشتن عده

فلسفه ی نگه داشتن عده چیست؟

جلوگیری از اختلاط نسبت

اولین و مهمترین دلیل برای نگه داشتن عده، جلوگیری از اختلاط نسب است. ازدواج زنی که از همسرش جدا شده و یا همسر او وفات یافته باشد، منحل شده است اما عده به این هدف تعیین می شود که زن از پاکی رحم خود مطمئن شود. در نتیجه نگه داشتن عده سبب و پرهیز از ازدواج یا برقراری رابطه نامشروع، جلوگیری از اختلاط نسب می شود.

تنها در شرایطی نیازی به نگه داشتن عده نیست که:

  1. زن یائسه باشد.
  2. زن صغیره باشد.
  3. زن غیر مدخوله باشد.
  4. زن فاقد رحم باشد.

در غیر این صورت، نگه داشتن عده واجب شرعی خواهد بود.

حمایت از جنین و حفظ حیات او

پیرو مفهوم جلوگیری از اختلاط نسب، یکی دیگر از دلایل حفظ عده، حمایت از جنین است. اگر زن پس از طلاق یا وفات همسرش حامله باشد، نگه داشتن عده و پرهیز از رابطه نامشروع یا ازدواج، کمک می کند تا بچه در خطر افتادن قرار نگیرد.

امکان رجوع مجدد

 در بسیاری از مواقع شرایطی پیش می آید که پس از جدایی، زن و شوهر نسبت به رجوع به یکدیگر اقدام نمایند. عده مدت زمانی است که در آن هر دو طرف می توانند مجددا تصمیم خود را مورد بررسی قرار دهند.

احترام به شوهر فوت شده

یکی دیگر از دلایل نگه داشتن عده احترام به شوهر فوت شده است. مدت زمان عده فوت از مدت عده طلاق طولانی تر است. درواقع در رابطه با عده وفات، هدف وضع حمل نیست، بلکه احترام به همسر وفات یافته است. عده وفات جهت حفظ حرمت و احترام به مدت زمانی است که زن و مرد با یکدیگر زندگی کرده اند.

حکم ازدواج در زمان عده

حکم ازدواج در زمان عده

علاوه بر رابطه نامشروع، حتی ازدواج نیز در دوران عده حرام است. اگر هر یک از طرفین بدانند که ازدواج در زمان عده حرام است و زن نیز در دوران عده به سر ببرد، آن ازدواج بر او حرام ابدی می شود. یعنی آن دو نفر دیگر هرگز نمی توانند به صورت شرعی و قانونی با یکدیگر ازدواج کنند.

اگر هیچ یک از طرفین نسبت به این موضوع اطلاع نداشته باشند، در صورتی که نزدیکی صورت گرفته باشد، آن زن بر مرد حرام می شود. در غیر این صورت حرام نیست.

اگر عقد بین زن و مرد در ایام عده به واسطه ی وکالت فرد دیگری انجام شده باشد، آنگاه به یکدیگر حرام ابدی نخواهند شد. در نتیجه می توانند پس از پایان عده با هم ازدواج کنند.

عده در ازدواج موقت

ازدواج موقت هم عده دارد. اگر زن یائسه نباشد و بین آنها نزدیکی اتفاق افتاده باشد، مدت زمان عده به اندازه دو پاکی تعیین می شود. عده از لحظه ی تمام شدن مدت تعیین شده برای صیغه شروع می شود.

مجازات ازدواج در زمان عده

مطابق ماده ی 644 قانون مجازات اسلامی، ازدواج در زمان عده می تواند بین 6 ماه تا 3 سال حبس داشته باشد. همچنین افراد به 3 تا 18 میلیون ریال جریمه ی نقدی و 74 ضربه شلاق محکوم خواهند شد. اگر کسی زنی را که در دوران عده به سر می برد به ازدواج خود درآورد، در صورتی که نزدیکی صورت نگرفته باشد، به بین 6 ماه تا 2 سال حبس محکوم خواهد شد. همچنین باید مبلغ 3 تا 12 میلیون ریال به عنوان جریمه ی نقدی پرداخت نماید.

دفتردارانی که چنین جرمی مرتکب شوند نیز مطابق ماده 643 قانون مجازات اسلامی، علاوه بر تحمل مجازات فوق، از تصدی‌گری دفتر نیز برای همیشه منع می شوند.

بیشتر بخوانید: مجازات رابطه نامشروع در دادگاه

رابطه نامشروع در زمان عده

رابطه نامشروع در زمان عده

منظور از رابطه نامشروع هر گروه رابطه خارج از عرف و شرع بین افراد تلقی می شود. احکام مربوط به برقراری رابطه نامشروع در زمان عده، بیشتر برای شرایطی تعریف می شود که زن در عده طلاق به سر ببرد. همانطور که گفته شد یکی از دلایل نگه داشتن عده طلاق، امکان رجوع زوجین است. در نتیجه در این مواقع عده شامل دو مورد می شود. این موارد عبارتند از عده طلاق بائن و عده طلاق رجعی.

منظور از عده طلاق رجعی، شرایطی است که طی آن هنوز امکان بازگشت زوجین به یکدیگر وجود دارد. در این شرایط اگر زن با مرد دیگری رابطه نامشروع داشته باشد، آنگاه آن زن و مرد تا ابد به یکدیگر حرام می شوند.

نوع دیگری از طلاق، طلاق بائن است. طلاق بائن نسبت به طلاق رجعی محدودیت های کمتری دارد. چرا که در این شرایط طرفین طلاق دیگر هیچ راهی برای رجعت و آشتی نمی گذارند. اگر طلاق از نوع بائن باشد، در صورتی که زن در دوران عده با فرد دیگری رابطه نامشروع برقرار نماید، حتی اگر بین آنها نزدیکی صورت بگیرد، زن و مرد به یکدیگر حرام ابدی نخواهند بود. پس می توانند پس از پایان ایام عده با یکدیگر ازدواج نمایند.

مجازات رابطه نامشروع در زمان عده

بیشتر بخوانید: تخفیف مجازات رابطه نامشروع

اگر طلاق رجعی باشد و همسر سابق زن از وجود یک رابطه نامشروع بین او و مرد دیگری با خبر شود، می تواند نسبت به شکایت از زن اقدام نماید. البته در این شرایط تنها در صورتی می توان برای شکایت اقدام کرد که از وجود رابطه نامشروع بین طرفین مطمئن باشید.

در غیر این صورت اگر نتوانید رابطه نامشروع بین آنها را با استفاده از مدارک معتبر اثبات کنید، آنگاه فرد می تواند از شما بابت تهمتی که به او وارد کرده اید شکایت کند. به همین دلیل همیشه پیشنهاد می شود که پیش از شروع پیگیری پرونده های مربوط به رابطه نامشروع، از یک وکیل مشاوره بگیرید. وکیل می تواند به شما کمک کند تا پرونده رابطه نامشروع را از زوایای مختلفی بررسی کرده و آگاهانه قدم بردارید.

تلفن های تماس جهت تماس و مشاوره با وکیل کیفری _ رابطه نامشروع

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

روابط نامشروعکیفری

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری