وکیل قصاص

تعریف قصاص

کمک گرفتن از وکیل قصاص با تجربه و متخصص در دعاوی قتل و جرح بسیار مهم است .قصاص در لغت به معنای تلافی کردن و پیگیری اثر یک چیز است. در اصطلاح حقوقی نیز قصاص در معنای تلافی و  جبرانی جنایتی است که بر قربانی (مجنی علیه) وارد شده است به طوری که عینا همان جنایت بر جانی اعمال شود.

قصاص به دو صورت قصاص عضو و قصاص نفس در قانون کیفری، پیش بینی شده است. قصاص عضو یعنی قصاص جنایتی که منجر به قطع عضو شده است و قصاص نفس به قصاص در برابر قتل عمد گفته می شود. در ایران، مطابق قانون مجازات اسلامی جنایت چه بر عضو باشد چه بر نفس، بر سه قسم است:

جنایت عمد، شبه عمد و خطای محض

از این موارد، تنها در جنایت عمدی، جانی به قصاص محکوم می شود. همچنین لازم به ذکر است که قصاص توسط مجنی علیه یا ولی دم و یا حاکم شرع بنا بر مورد جنایت، قابل عفو و بخشش است. به این صورت که؛ عفو از سوی مجنی علیه، در مواردی مانند جنایت قطع عضو، قصاص را ساقط می کند.

عفو از سوی ولی دم نیز می تواند به صورت معوض (یعنی در برابر دریافت وجه و دیه) و یا بصورت غیر معوض (مجانی) انجام شود. حاکم شرع نیز در مورادی که مقتول ولی دم نداشته باشد یا در دسترس نباشد، در حکم مقتول است که می تواند جانی را قصاص یا عفو کند اما بدون عوض نمی تواند جانی را ببخشد.

وکیل قصاص

قصاص عضو

جراحت وارد بر عضوی از بدن انسان اگر عمدی باشد، موجب قصاص است و در مواردی مجنی علیه می تواند خودش با اذن ولی امر جارح را با رعایت شرایط خاصی قصاص نماید.

در قصاص عضو باید، تساوی اعضا در سالم بودن، در محل، در اصلی بودن اعضا، در اندازه، در محل عضو مجروح یا مقطوع رعایت شود. همچنین اینکه قصاص موجب تلف جانی یا عضو دیگر نشود و قصاص بیش از اندازه جنایت نشود.

ابزار قصاص باید تیز و غیرمسموم و مناسب اجرای قصاص و قطع و جرح باشد. اگر جنایت بر عضو زاید باشد و جانی عضو مشابه نداشته باشد، دیه باید پرداخت شود.

ادله اثبات قصاص

ادله اثبات قصاص شامل این موارد می باشد:

اقرار:  به معنای اعتراف شخص متهم علیه خود و بر انجام جنایت است.

شهادت شهود: اعتراف افرادی به عنوان شاهدنزد قاضی بر قتل و جرح به نفع مجنی علیه که این افراد، یکی از طرفین دعوا نیستند، شهادت نامیده می شود.

قسامه: قسم هایی که شاکی و متهم و قوم و قبلیه آن ها در زمان نبود شواهد دیگر برای اثبات ادعای خود طبق شرایط خاصی، طرح می کنند.

علم قاضی: به معنای یقینی است که برای قاضی از طریق ادله و مستندات، حاصل می شود.

وکیل قصاص

صاحب حق قصاص کیست؟

صاحب حق قصاص، کسانی هستند که حق قصاص و عفو قاتل یا جارح، در اختیار آن هاست. در مورد جراحت، خود مجنی علیه صاحب حق است و در مورد قتل اولیای دم، همان ورثه مقتول هستند، به استثنای زوج یا زوجه که ولی دم مقتول حساب نمی شوند.

صاحب یا صاحبان حق قصاص می توانند سه تصمیم در مورد جانی بگیرند: جانی را قصاص کنند، یا از او دیه بگیرند و یا عفو و بخشش جانی را انتخاب کنند

موانع قصاص قاتل

با وجود شرایطی که در قانون بیان شده است، قصاص مجرم در برابر دریافت دیه و یا مجانا منتفی می شوند که این شرایط عبارتند از:

– فرار جانی و عدم دسترسی به او

-قاتل پدر یا جد پدری مقتول باشد

-قاتل دیوانه یا نابالغ باشد

-فوت قاتل

-دیوانگی مقتول

-قاتل مست و مسلوب الاختیار باشد و از قبل خود را برای این کار مست نکرده باشد

-قاتل خواب یا بیهوش باشد

-قاتل به اعتقاد مهدورالدم بودن یا استحقاق قصاص دیگری را کشته باشد

– اگر قاتل زن باشد و باردار باشد، حکم قصاص او اجرا نمی شود و تا بعد از زایمان و زمانی که زندگی بچه به او وابسته است نمی‌توان او را قصاص کرد.

وکیل قصاص

با توجه به مطالبی که بیان شد، موضوع جان افراد قابل سهل انگاری نیست و بسیار حائز اهمیت است و گاهی ممکن است با صدور رای نادرست از دادگاه جان افراد به خطر بیافتد و منجر به اعدام فرد بی گناه شود.

طبق قانون کیفری، مجازات مرتکب قتل عمد، قصاص نفس است یعنی قاتل‌ به اعدام محکوم می شود. در قتل خطای محض مجازات اعدام پیش بینی نشده بلکه تنها به پرداخت دیه قتل از سوی عاقله محکوم می شود. اما در قتل شبه عمد شرایط پیچیده است. اصولا بسیاری از قتل ها از این نوع  هستند و اگر برای متهم وکیل قتل کاربلدی نگیرند، ممکن است این اشخاص محکوم به اعدام شوند

همچنین در شرایطی که در درگیری جمعی افرادی به قتل می رسند و قاتل ادعا می کند که از خودش دفاع کرده است و این موضوع در قوانین هم پیش بینی شده و اهمیت وکیل قصاص در اینجا بیشتر مشخص می شود چرا که اگر دفاع مناسبی از او نشود ممکن است این فرد، بی گناه قصاص می شود. در صورتی که با اثبات شرایط قتل شبه عمد یا دفاع شخصی می توان متهم را از اعدام نجات داد.

بنابراین با توجه به احتمال وقوع چنین شرایطی بهتر است در دعاوی مربوط به قصاص حتما به یک وکیل متخصص کیفری مانند وکیل قصاص مراجعه شود زیرا وکیل قصاص می تواند با تجربیاتی که دارد به بهترین شکل از حقوق موکل خود دفاع نماید.

یک وکیل قصاص با وکالت تخصصی، می تواند فرد متهم به قتل را علاوه بر قصاص حتی از دیه هم معاف کند. وکیلی که به وکالت در خصوص پرونده جرح و قتل می پردازد هم باید از قوانین قتل و جرح اطلاع کامل داشته باشد و هم باید از رویه دادگاه های کیفری و ترفندهای پلیسی و جنایی مطلع باشد.

تماس با وکیل قصاص

مزایای مراجعه به وکیل قصاص

از آنجا که وکیل قصاص به طور تخصصی در این زمینه قبول پرونده می کند، مسلما مراجعه به وکیل قصاص در دعاوی قتل و جرح مزایای خاص خود را دارد از جمله اینکه:

-با وجود وکیل قصاص، مدت زمان اثبات جرم قتل و جرح کمتر می شود.

-وکیل قصاص می تواند رضایت و یا عدم رضایت شاکی را اعلام کند و نیاز به حضور شاکی برای اعلام رضایت در دادگاه نیست.

-اگر مجرم فراری باشد، وکیل می تواند سریعا او را جلب کند.

-با رضایت اولیای دم وکیل قصاص می تواند از طرف شاکی دیه را به اولیای دم پرداخت کند.

در نهایت باید گفت، هدایت و پیگیری پرونده های مهمی مانند قتل و جرح، به تنهایی از سوی طرفین پرونده ممکن نیست، چه بسیار افرادی که به تصور خود، قتل و جرح عمد انجام دادند اما با مراجعه به قانون و وکلای متخصص، قتل یا جرح آن ها عمد محسوب نمی شده است.

بنابراین کمک گرفتن از وکیل قصاص با تجربه و متخصص در دعاوی قتل و جرح بسایر مهم است و برای اینکه پرونده ها و دعاوی کیرفی به نحو درست و اصولی پیگیری شود و از مجازات نا حق خود جلوگیری شود باید به وکلای متخصص در این زمینه مراجعه کرد.

https://b2n.ir/e83704

تماس با وکیل قصاص : 

02144850335 (10 خط)

02144872230

کیفریقصاص

کامران میرزاییمشاهده نوشته ها

مدیر موسسه حامیان عدالت ، متخصص در تنظیم قراردادهای کاری، ملکی، تنظیم قراردادهای مالی و مشارکت مدنی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری