وکیل تغییر سن در شناسنامه

وکیل صغر سن یا کاهش سن شناسنامه

کم کردن سن در شناسنامه (صغر سن)

شناسنامه

در ابتدا در رابطه با شناسنامه باید گفت که شناسنامه یا سجل یک سند رسمی می باشد که در سازمان ثبت احوال کشور صادر می گردد، اسنادی که توسط سازمان ثبت احوال صادر می شود، اسناد مربوط به احوال شخصیه می باشد که برابر با مقررات ثبت احوال به وسیله ماموران رسمی تنظیم می شود.

بر اساس تبصره ماده 13 قانون ثبت احوال، برای هر طفل ایرانی باید شناسنامه صادر شود و همچنین طبق تبصره 1 ماده 36 قانون ثبت احوال، افرادی که به سن 15 سال تمام می رسند حتما باید برای عکس دار کردن شناسنامه خود اقدام نمایند .

آیا امکان کم کردن سن در شناسنامه وجود دارد؟

 

تغییر دادن تاریخ تولد اشخاص، طبق قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آن ها، ممنوع می باشد اما اگر شخصی بتواند اختلاف سن واقعی و سن شناسنامه ای خود را با داشتن مدارک و دلایل کافی و مورد قبول ثابت نماید، می تواند برای کاهش سن اقدام نماید که اگر این کار توسط وکیل مجرب انجام شود قطعا مدت زمان روند رسیدگی به پرونده کاهش پیدا می کند و در زمان صرفه جویی می شود و نکته مهم تر این که اگر از وکیل صغر سن استفاده نمایید با توجه به تعداد پرونده هایی که ایشان انجام داده اند و داشتن مهارت و تجربه به نتیجه مطلوب دست خواهید یافت. برای مشاوره و راهنمایی از بهترین وکیل کاهش سن تهران می توانید از وکلای باتجربه و حرفه ای موسسه حامیان عدالت استفاده نمایید.

مرجع صالح رسیدگی به صغر سن

 

مرجع صالح برای رسیدگی به تییر سن شناسنامه بستگی به مقدار کاهش سن دارد یعنی به دو دسته تقسیم می سود:

میزان تغییر سن تا 5 سال:

چنانچه شخص متقاضی تقاضای تغییر سن خود را تا 5 سال داشته باشد، ابتدا می بایست دادخواستی را به طرفیت اداره ثبت احوال صادر کننده شناسنامه خود تنظیم نماید و همراه با دلایل و مدارک خود تقاضای رسیدگی به این امر را نماید. در این مورد صلاحیت رسیدگی به پرونده به عهده دادگاه حقوقی محل اقامت متقاضی می باشد که پس از بررسی مدارک رای را صادر می نماید و همچنین امکان اعتراض به این رای وجود دارد که در دادگاه تجدید نظر بررسی و رسیدگی می شود.

نکته: دادگاه صالح به رسیدگی در این مورد دادگاه حقوقی محل اقامت متقاضی است و دادگاه حقوقی محل صدور شناسنامه صالح به رسیدگی نمی باشد.

 میزان تغییر سن بیش از 5 سال:

چنان چه متقاضی ادعا نماید که اختلاف سن درج شده در شناسنامه اش با سن واقعی خود بیش از 5 سال است، نمی تواند به دادگاه دادخواست دهد و حتما باید به کمیسیون تشخیص سن مراجعه نماید.

این کمیسیون در فرمانداری هر شهر مستقر می باشد که شخص متقاضی باید به کمیسیون تشخیص سن فرمانداری شهری که شناسنامه اش صادر گشته است رجوع نماید، این کمیسیون متشکل از فرماندار، بخشدار، رییس اداره ثبت احوال، یکی از اعضای شورای شهر، پزشک و قاضی که ریاست کمیسیون را بر عهده دارد.

نکته: در هر دو مورد فوق الذکر، هر شخصی می تواند هم برای کاهش سن و هم افزایش سن اقدام نماید که البته اکثر افراد برای کاهش سن شناسنامه (;hia sk akhskhli) اقدام می کنند.

مدارک لازم برای کاهش سن شناسنامه

مدارک لازم برای تغییر سن شناسنامه:

1- اصل شناسنامه

2- اصل کارت ملی

3- عکس 4*3

4- استشهادیه محلی

5- برگه دی ان ای (درصورت نیاز)

6- برگه پزشکی قانونی (در صورت نیاز)

پزشکی قانونی و کاهش سن:

در صورت صلاحدید قاضی رسیدگی کننده، شخص متقاضی برای انجام آزمایشاتی همچون دی ان ای و سنجش تراکم استخوان و تست های بالینی به پزشکی قانونی معرفی می گردد.

کاهش سن شناسنامه برای ازدواج

امروزه تعداد اشخاصی که برای صغر سن و گرفتن شناسنامه جدید اقدام می نمایند افزایش یافته است، دادگاه با توجه به دلایل و مدارک لازم و همچنین نظریه پزشکی که بر اساس آزمایشات متعدد از جمله دی ان ای می باشد، اقدام به صدور رای می نماید که تعدادی از افراد برای ازدواج کردن اقدام به این عمل می نمایند که اگر مشخص شود که این اختلاف سن واقعی نبوده است فریب در ازدواج محسوب می شود و طرف مقابل می تواند تقاضای فسخ نکاح نماید.

نمونه دادخواست کاهش سن (صغر سن)

نام و نام خانوادگی خواهان: …………

خوانده: اداره ثبت احوال منطقه ……..

خواسته: صدور شناسنامه جدید و باطل نمودن شناسنامه به شماره …….

دلایل و مدارک: 1- تصویر مصدق شناسنامه 2- استشهادیه 3- در صورت نیاز نظریه پزشک قانونی

شرح خواسته:

مقام محترم ریاست دادگاه ……….

با سلام و احترام به استحضار جنابعالی می رساند اینجانب ……………….. فرزند …………. به شماره شناسنامه …………. و کد ملی ………………..

در پاییز سال ………… روز ……… ماه …………. در شهرستان ………….. متولد شده ام . برادر اینجانب 4 سال از من بزرگتر بود که بر اثر سانحه تصادف فوت گشت . پدر و مادر اینجانب به دلیل این که به وی علاقه زیادی داشتند پس از فوت ایشان از شناسنامه اش برای من استفاده کردند و برای من شناسنامه نگرفتند و از عواقب آن بی اطلاع بودند.

بنابر این با توجه به این موضوع که سن درج شده درشناسنامه با سن واقعی اینجانب متفاوت است، اینجانب تقاضای ابطال شناسنامه با شماره سریال ………… و صادر نمودن شناسنامه جدید با درج تاریخ واقعی سن خویش را از دادگاه محترم خواستارم.

با تجدید احترام

نام ونام خانوادگی و امضاء …………

سوالات متداول

– در پاسخ به این سوال باید گفت که هر شخص در طول زندگی اش تنها یک مرتبه می تواند برای تغییر و کاهش سن اقدام نماید.

– در پاسخ به این سوال باید گفت که مدت زمان مشخصی را نمی توان در نظر گرفت زیرا که مدت زمان به نتیجه رسیدن پرونده کاملا بستگی به تععین اوقات رسیدگی دادگاه دارد.

– در پاسخ به این پرسش، باید گفت: می توان اقدام نمود اما در دادگاه مورد رسیدگی قرار نمی گیرد زیرا بالای 5 سال در کمیسیون تشخیص سن بررسی می شود.

وکیل پرونده‌های صغرسن – تغییر سن شناسنامه

جهت اخذ مشاوره و ارتباط با وکلای پایه یک و وکلای تخصصی و باتجربه در خصوص پرونده های تغییر سن شناسنامه  با شماره های زیر تماس فرمایید.

تلفن های تماس :

(10 خط ) 02144850335📞  02144872230 📞  02144872231 📞

Recent search terms:

  • كم كردن سن شناسنامه ني ني سايت

10 دیدگاه

  • سلام وقتتون بخیر
    تغییر سن در شناسنامه تا ۲ سال امکانپذیر است؟ لطفا پاسخ دهید
    متشکرم

  • سلام من میخوام ۵ سال سنمو کم کنم باید چیکار کنم؟ شما می تونین تضمینی این کارو برای من بکنین؟

  • سلام من میخوام ۵ سال سنمو کم کنم باید چیکار کنم؟ شما می تونین تضمینی این کارو برای من بکنین؟

  • شماره تلفن گذاشتین برای سوال و مشاوره ولی کسی جوابگو نیست. پیام هم خونده شده

    • عزیزم احتمالا اشتباه تماس گرفین یا به خاطر اختلال اینترنت بوده . از ساعت 9 صبح تا 6 بعدازظهر پاسخگو هستیم. و چت انلاین هم بعد از ساعت 6 در دسترس هست .

      • ببخشید من ساکن ارومیه هستم و صادره از خوی برای کاهش سن مدارک مستند گواهی فوت خواهرم و گواهی تولد واقعی خودم و خواهرم کارت واکسن ها موجوده بخاطر نبود وکیل در آخرین رای ثبت احوال مانع شد هرچند نظر قاضی مثبت بود آیا از وکلای شما میتونم استفاده کنم یا باید حتما ارومیه باشه جواب رو لطفا ایمیل کنید کامنت رو متوجه نخواهم شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری