منظور از قرارداد مشارکت در ساخت، قراردادی است که در آن توافقاتی در مورد ساخت یک بنا با ویژگی های مشخص صورت می گیرد. این قرارداد بین سازنده و مالک منعقد می شود. در مشارکت در ساخت، مالک فردی است که زمین به او تعلق دارد و سازنده، هزینه های مربوط به عملیات ساخت و ساز را تقبل می کند. در نهایت نیز سهم هر یک از طرفین از بنای ساخته شده، به صورت توافقی تعیین می شود.

معمولا بسیاری از صاحبان املاک کلنگی که از پس هزینه های ساخت و ساز بر نمی آیند. در نتیجه با عقد قراردادهای مشارکت در ساخت، فرصتی برای ساخت و ساز پیدا می کنند. چرا که سازنده تمامی مخارج مربوط به عملیات ساخت را تقبل می کند.

متاسفانه در بسیاری از مواقع قراردادهای مشارکتی طبق اصول حقوقی و قانونی تنظیم نمی شوند. همین موضوع سبب می شود تا اختلافات بسیاری بین طرفین معاملات مشارکتی به وجود بیاید.

مشارکت در ساخت

هم سازنده و هم مالک، حقوق و همچنین مسئولیت ها و تعهدات مشخصی در یک قرارداد مشارکت در ساخت دارند. مالک متعهد می شود که ملک خود را برای عملیات ساخت و ساز به سازنده در اختیار سازنده قرار دهد. حتی اگر این مورد در قرارداد برای مالک ذکر نشده باشد هم بدیهی است که مالک چنین مسئولیتی دارد.

سازنده نیز متعهد می شود که عملیات ساخت و ساز را مدیریت کند و هزینه های مربوطه را متقبل شود. اگر مالک در طول دوره ساخت و ساز مجبور باشد مدتی را در جای دیگری سپری کند، این وظیفه سازنده است تا مبلغی را به عنوان اجاره بها به او پرداخت نماید. علاوه بر این، سازنده باید ساخت ملک را در زمان مقرر به پایان برساند. اخذ پایان کار و پرداخت جرائم نیز به عهده سازنده خواهد بود. همچنین سازنده باید در فواصل زمانی مشخص، گزارشی از میزان پیشرفت عملیات ساخت و ساز به مالک تحویل دهد.

هم مالک و هم سازنده در مقابل تمامی مشکلات جانی و مالیِ ممکن در مسیر اجرای عملیات ساختمانی، مسئول هستند. اخذ بیمه نیز از جمله مسئولیت های سازنده به شمار می رود. اگر سازنده از این وظیفه سر باز بزند، مالک می تواند با تنظیم یک شکایت در دادگاه، الزام به اخذ بیمه را از دادگاه برای او خواستار شود.

تنظیم سند در قرارداد مشارکت در ساخت

معمولا در قراردادهای مشارکت در ساخت، هر یک از طرفین تضمیناتی را از فرد مقابل دریافت می نمایند که سبب می شود تا هر دو به تعهدات خود عمل کنند. این تضمین نیز عموما به صورت چک است. اگر یکی از طرفین نسبت به تعهدات خود کوتاهی کند و یا هرگونه خسارتی به فرد مقابل وارد نماید، آنها می توانند با وصول چک، خسارت مربوطه را جبران نمایند.

مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت

مدت قرارداد مشارکت در ساخت با توجه به یک جدول زمانی مشخص تنظیم می شود. تخلف در این جدول زمانی و کوتاهی در به انجام رساندن مسئولیت ها در مدت زمان مشخص شده، جریمه در پی دارد.

طرفین در مقابل هرگونه تاخیر در انجام تعهد، مسئول هستند. به ازای هر یک ماه تاخیر، باید مبلغی را به عنوان وجه التزام یا خسارت به طرف مقابل پرداخت نمایند. البته به شرطی که طرف مقابل نتواند ثابت کند که تاخیر به وجود آمده حاصل اتفاقات غیر قابل پیشبینی بوده است.

دعوای مشارکت در ساخت

دعوای مشارکت در ساخت

در قراردادهای مشارکت در ساخت، مالک به سازنده یک وکالت نامه می دهد که در آن، به سازنده اجازه می دهد تا بتواند به نیابت از مالک، مراحل اداری مربوط به ساخت و ساز را طی کند. این وکالت نامه پس از امضای قرارداد مشارکت تنظیم می شود. اگر مالک از این کار سر باز بزند، سازنده برای پیگیری عملیات ساختمانی با مشکل مواجه خواهد شد. به همین دلیل سازنده می تواند جهت تنظیم دعوای الزام مالک به تنظیم سند رسمی وکالت اقدام نماید.

بیشتر بخوانید: داوری در الزام به تنظیم سند رسمی

پس در قرارداد مشارکت در ساخت سازنده وظیفه دارد تا جهت اخذ صورتمجلس تفکیکی و سند مالکیت هر آپارتمان اقدام نماید. حال اگر سازنده این مسئولیت را به انجام نرساند، مالک می تواند نسبت به طرح دعوای الزام به انجام تعهد اقدام نماید. طی این دعوا، مالک سازنده را ملزم به تنظیم سند رسمی می کند.

بیشتر بخوانید: الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی توسط وکیل

فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

برای فسخ قرارداد نیازی نیست که حتما از طریق دادگاه اقدام نمایید. اگر طرف مقابل در به انجام رساندن تعهدات خود کوتاهی کند، می توانید اظهارنامه ای برای او ارسال نمایید. در نتیجه نیازی نیست که برای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت ابتدا از دادگاه حکمی را مبنی بر الزام طرف مقابل به انجام تعهدات خود دریافت نمایید. در این شرایط افراد در واقع از حق فسخ خود استفاده می کنند.

وکیل در دعوای مشارکت و الزام به تنظیم سند

وکیل در دعوای مشارکت

همانطور که گفته شد معمولا اختلافات زیادی در قراردادهای مشارکت در ساخت بین مالک و سازنده به وجود می آید. معمولا این اختلافات ناشی از عدم آگاهی طرفین نسبت به مسئولیت هایشان است. در نتیجه بهترین گزینه این است که در هنگام عقد قرارداد، مسئولیت ها و تعهدات طرفین واضح و روشن شده و در قرارداد درج شود. همچنین حقوق هر یک از طرفین نیز باید تعیین شده باشد. به این صورت هر دو طرف از تعهدات خود آگاه خواهد بود و همچنین می دانند که از چه حقوقی برخوردار هستند.

در صورت بروز اختلاف بین مالک و سازنده، بهترین گزینه مشورت با وکیل است. وکیل می تواند کمک کند تا پرونده را از زاویه ی درستی مورد بررسی قرار دهید. در نتیجه بهترین تصمیمات را اتخاذ خواهید کرد. در برخی از شرایط مشکل موجود حتی بدون نیاز به شکایت رسمی و مراجعه به دادگاه هم قابل حل است. پس به کمک مشورت با یک وکیل ملکی می توانید از موارد این چنینی آگاه شده و در نتیجه با کمترین هزینه و بدون نیاز به درگیری در روال پیچیده ی دادگاهی، مشکل موجود را حل کنید.

مواجه شدن با کلاهبرداری در قراردادهای مشارکت در ساخت می تواند برای هر یک از طرفین فاجعه بار باشد؛ چه برای مالک که ملک خود را در اختیار طرف مقابل قرار می دهد و چه برای سازنده که باید تمامی هزینه های مربوط به ساخت و ساز را پرداخت نماید. گرفتار شدن در دام کلاهبرداران در چنین شرایطی خسارت های هنگفتی را به افراد وارد می کند. به همین دلیل کمک گرفتن از وکیل در حین عقد قرارداد مشارکت در ساخت اهمیت پیدا می کند.

[xyz-ihs snippet="tanzimsanasmosharekatsakht"]

تلفن های تماس جهت تماس و مشاوره با وکیل ملکی_ الزام به تنظیم سند رسمی

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.