فروش مال غیر

تصرف اموال دیگران بدون اطلاع قبلی صاحبان مال و رضایت ایشان یک جرم بسیار بزرگ محسوب می گردد. به طوری که این عمل را در دین، مقابل تجاوز قرار می دهند. فروش مال غیر در واقع یک نوع تجاوز به اموال تحت تصرف اشخاص می باشد.

فرد مجرم در این عمل، خود را صاحب اصلی مال نشان داده و آن را از قصد و به صورت فریبکارانه با فرد دیگری می فروشد. این فروش اموال به دیگران در واقع یک نوع کلاهبرداری می باشد. لازم به ذکر است که سوءاستفاده از اموال دیگران و بهره مندی از منفعت ایشان نیز در لیست امور مرتبط با تجاوز به اموال دیگران قرار می گیرد. در ادامه این مقاله به بررسی سایر نکات و مطالب مرتبط با این جرم می پردازیم.

ارکان تحقق جرم در فروش مال غیر :

فروش مال غیر به طور کلی دارای سه رکن اصلی و اساسی می باشد. رکن مادی، رکن معنوی و رک قانونی، سه رکن اصلی این جرم می باشد.

ارکان جرم فروش مال غیر

رکن مادی :

رکن مادی در واقع همان اقدام فروش اموال دیگران بدون رضایت و مجوز قانونی می باشد. ( در فروش مال غیر هیچ نیازی به وسایل کلاهبرداری یا اغفال مالباخته نمی باشد. در این جرم فرد مال باخته در محل ارتکاب جرم حضور ندارد به همین دلیل مورد اغفال قرار نخواهد گرفت. )

رکن معنوی :

رکن معنوی این عمل در واقع اقدام عمدی و از روی سوء نیت فرد فروشنده است. این عبارت به این معنی است که فرد مجرم ابتدا نیت فروش مال غیر را داشته و سپس برای آن اقدام کرده است. به این نکته دقت داشته باشید که اگر فردی بدون سوء نیت و قصد قبلی مال دیگران را به فروش برساند، هیچ مجازاتی متوجه آن نخواهد شد.

رکن قانونی :

با استناد با قانون مصوب سال 1308 و همچنین رای وحدت رویه دیوان عالی کشور، مجازات جرم انتقال مال غیر، تابع مجازات مصرح در ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری مصوب سال 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با مرتکبین جرم انتقال و فروش مال غیر، می توان چنین استنباط کرد که رکن قانونی جرم انتقال و فروش مال غیر، از دو قانون مصوب سال 1308 و 1367 ترکیب شده است.

مجازات فروش مال غیرمجازات مرتکب شدن به فروش مال غیر :

همانطور که در بخش های قبلی مقاله گفته شد، فروش مال غیر مصداق کلاهبرداری می باشد. به همین دلیل مجازات این جرم نیز مشمول مجازات مرتکب شدن به کلاهبرداری می باشد. به همین دلیل مجازات فروش مال غیر شامل حبس ( به مدت ۱ سال تا ۷ سال ) و پرداخت جزای نقدی می شود. پرداخت جزای نقدی باید معادل مال فروخته شده باشد یا اموال فروخته شده باید به طور کامل به صاحبان اصلی بازگردانده شود.

لازم به ذکر است که فروش مال غیر دارای جنبه عمومی می باشد. به همین دلیل اگر شاکی خصوصی پرونده رضایت دهد، مجرم باز هم تحت تعقیب کیفری قرار می گیرد.

به این نکته دقت داشته باشید که اگر فرد مرتکب شده به جرم فروش مال غیر یکی از کارکنان دولت باشد و شغل دولتی داشته باشد، ضمن مجازات ذکر شده در این بخش تا آخر عمر حق اشتغال در مشاغل دولتی را نخواهد داشت. به عبارت دیگر به صورت مادام العمر امکان اشتغال به کار های دولتی از آن سلب خواهد شد.

ماده یک قانون مجازات در زمینه فروش مال غیر :

کسی که مال غیر را با علم به این که مال غیر است به نحوی از انحا عینا یا منفعتا بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند، کلاهبردار محسوب می شود.

بر اساس رای وحدت رویه 594-1373/9/1 هیات عمومی دیوان عالی کشور، با توجه به نسخ ماده 238 قانون مجازات عمومی، در حال حاضر مرتکب به موجب ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری مصوب سال 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد مجازات قرار می گیرد.

شکایت از مجرمان فروش مال غیر

مراحل شکایت از مجرمان فروش مال غیر:

1- اماده سازی سند مالکیت :

اولین مرحله از شکایت در زمینه فروش مال غیر، مربوط به آماده سازی سند مالکیت می باشد. در این مرحله شخص مالک باید سند مالکیت یا مبایعه نامه  خود را آماده و ارائه کند.

2- تهیه مدارک و جمع آوری شاهدان :

فرد شاکی در مرحله دوم باید به سراغ جمع آوری مدارک محکمه پسند برود. به علاوه فرد شاکی باید شواهد مورد تایید دادگاه را نیز تهیه و آماده کند.

3- شکایت از مجرم :

شکایت از مجرم در زمینه فروش مال غیر، به دو صورت مختلف امکان پذیر می باشد. اگر مال منقول باشد، شکایت باید در دفاتر خدمات قضایی واقع در محل سکونت مجرم صورت بگیرد. اما اگر مال غیر منقول باشد، فرد شاکی باید به سراغ دفاتر قضایی نزدیک به مال یا محل ثبت مال برود.

4- ارجاع پرونده :

ارجاع پرونده به دادگاه و تعیین تاریخ رسیدگی به پرونده، مرحله بعدی از فرایند شکایت می باشد.

5- اطلاع رسانی به شاکی و حضور آن در دادگاه :

بعد از اتمام مراحل فوق، زمان و مکان برگزاری جلسه به فرد شاکی اطلاع رسانی می شود. این اطلاع رسانی معمولا از طریق ارسال پیامک به فرد شاکی صورت می پذیرد.

در انتها و بعد از اتما مراحل فوق، فرد شاکی در دادگاه حضور پیدا کرده و اسناد و مدارک خود را ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: اثبات فروش مال غیر (چگونه میتوان فروش مال غیر را اثبات کرد؟)

جرم فروش مال غیر

نکات پایانی :

در زمینه فروش مال غیر باید به این نکته دقت داشته باشید که اگر یک مال دارای چند مالک باشد و یکی از شرکا اقدام به فروش سهم سایرین کند، آن فرد مجرم شناخته می شود. در نتیجه به شما توصیه می کنیم در زمان خرید مال شراکتی یا شخصی دقت داشته باشید که ثبت اسناد را به صورت رسمی پیگیری کنید. با این کار امکان سوءاستفاده و کلاهبرداری از افراد سودجو سلب شده و شما می توانید از اموال خود در دادگاه دفاع کنید.

بیشتر بخوانید: وکالت در فروش مال غیر منقول

در انتها به شما توصیه می کنیم در صورت مواجه شدن با پرونده های فروش مال غیر، به سراغ وکیل پایه یک با سابقه و با تجربه بروید تا فرایند به نتیجه رسیدن پرونده تسریع شود و مدت زمان به نتیجه رسیدن کاهش یابد.

[xyz-ihs snippet="jormeforooshemalegheyr"]

تلفن های تماس جهت تماس و مشاوره با وکیل فروش مال غیر

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.