حداکثر حق الوکاله وکیل

حق الوکاله، اصطلاحی است برای دستمزد وکیل که در برابر انجام کار وکالت و دفاع از حقوق موکل دریافت می می کند.

از آنجا که حرفه وکالت، به عنوان یک شغل آزاد محسوب می شود، وکلا نیز محدودیتی در تعیین حق الوکاله ندارد. البته تعیین میزان حق الوکاله، معمولا با توافق طرفین یعنی وکیل و موکل انجام می شود، اما اگر بر روی مبلغی توافق نکنند بر اساس تعرفه حق الوکاله، میزان آن مشخص می شود.

در همین راستا برای برخی افراد این سوال مطرح می شود که حداکثر میزان حق الوکاله وکیل، چقدر است؟ در ادامه این مطلب، گروه وکلای حامیان عدالت، در صدد پاسخ به این سوال برای خوانندگان محترم می باشد.

عوامل موثر بر تعیین حق الوکاله وکیل

ابتدا باید بیان شود که هرچند آیین نامه تعیین حق الوکاله وجود دارد و طرفین می توانند طبق تعرفه حق الوکاله را مشخص کنند. اما عرف این است که دستمزد وکیل با توافق طرفین تعیین می شود. در تعیین میزان و محاسبه حق الوکاله نیز عوامل متعددی مانند: موضوع پرونده، ساعات کار، حساسیت پرونده، سختی کار و ... موثر هستند.

به مرور زمان، عرف وکالت موجب ایجاد یک رویه در مورد تعیین میزان حق الوکاله شد. این نکته مهمی است که محاسبه و تعیین حق الوکاله در قدم اول به صورت توافقی انجام می شود، حتی طبق آیین نامه تعرفه حق الوکاله نیز، حق الوکاله ای که مطابق قرارداد بین وکیل و موکل تعیین می شود، معتبر است.

بیشتر بخوانید: محاسبه حق الوکاله 

اما اگر توافقی بین موکل و وکیل صورت نگیرد یا اختلافی به وجود آید، نوبت به مراجعه به آیین نامه حق الوکاله و تعیین حق الوکاله بر اساس مفاد این قانون می رسد. وکیل حتما باید در فرم وکالتنامه، مبلغ حق الوکاله را ذکر کند، همچنین باید توجه داشت که هزینه حق الوکاله وکیل تسخیری یا وکیل معاضدتی، دوبرابر حداقل تعرفه سایر وکلا می باشد.

تعیین حق الوکاله وکیل

بالا بودن حق الوکاله برخی وکلاء موجب نارضایتی مردم و بروز برخی مشکلات می شود. برخی از مردم معتقدند وکلاء، در تعیین حق الوکاله ناحقی می کنند و دستمزد بالایی دریافت می کنند. به همین جهت، در ادامه عوامل موثر بر تعیین حق الوکاله و حداکثر میز ان آن بیان می شود.

در مورد حداکثر هزینه دریافتی توسط وکیل باید گفت که نوع پرونده، عامل اصلی تعیین کننده میزان حق الوکاله است. مثلا در پرونده های مالی مانند دعاوی ملکی، چک و ...، معمولا هزینه های بیشتری نسبت به پرونده های غیر مالی دریافت می شود.

 همانطور که گفته شد، وکیل پس از بررسی پرونده و قبول آن، طی یک قرارداد توافقی با موکل، تعهدات و وظایف دو طرف و هزینه وکالت را مشخص می کند. در این میان، اکثر وکلای با تجربه ای که پرونده های موفقی در سابقه خود دارند، هزینه بیشتری برای قبول وکالت دریافت می کنند.

بیشتر بخوانید: هزینه وکیل کیفری 

همچنین در مورد پرونده هایی که دارای چند موضوع اتهامی هستند، برای تعیین حق الوکاله، ابتدا اتهام شدیدتر در نظر گرفته شود و در برابر هر جرم اضافی، 20 درصد به حق الوکاله، اضافه می شود.

عامل دیگری که در تعیین حق الوکاله موثر است این است که طبق قانون، اگر کانون یا مرکز وکلا، گواهی وکالت تخصصی برای وکیل صادر کند، به حق الوکاله در حدود صلاحیت تخصصی وکیل، ده درصد اضافه می شود.

میزان حداکثر حق الوکاله وکیل

شهر محل دفتر وکالت وکیل نیز در تعیین میزان دستمزد وکیل موثر است. معمولا هزینه وکالت در شهرهای بزرگ بیشتر است. عامل موثر دیگر، شهرت وکیل است. امروزه تبلیغات و حضور در فضای مجازی بر افزایش درآمد هر کسب و کاری موثر است. نحوه دریافت حق الوکاله از موکل معمولا به این صورت است که نیمی از آن در ابتدای کار و نیمی دیگر در انتهای کار دریافت می شود.

برخی وکلا نیز حق الوکاله را طی سه قسمت یعنی ابتدا، میانه و در انتهای کار دریافت می کنند، به صورت کلی آنچه مهم است توافق طرفین بر شیوه پرداخت است.

تعهد وکیل، تعهد به وسیله است نه تعهد به نتیجه، به این معنی که هیچ وکیلی، تضمینی بر حصول نتیجه مورد نظر موکل نمی دهد، بلکه صرفا می تواند از بهترین روش های حقوقی، برای کسب نتیجه مورد نظر استفاده کند. پس توجه داشته باید که فریب افراد سودجو یا موسسات حقوقی بدون مجوز که برای تبلیغات و جذب افراد، تضمین های بی پایه و اساس می دهند را نخورید.

در نهایت باید گفت، پاسخ به این سوال که حداکثر دستمزد وکیل به صورت دقیق، چقدر است، قبل از بررسی عوامل و شرایط هر پرونده، کاری بسیار دشوار و حتی می توان گفت محال است.

هزینه وکالت در گروه وکلای حامیان عدالت

بیشترین حق الوکاله وکیل

با توجه به مطالب بیان شده، در مجموع باید گفت، میزان حق الوکاله با توجه به موضوع و پیچیدگی های پرونده، حجم کار، دلایل و مستندات و مهارت، تجربه، سابقه و تخصص وکیل تعیین می شود.

گروه وکلای حامیان عدالت نیز، با حضور بهترین وکیل تهران و ارائه انواع خدمات حقوقی، این اطمینان را خواهد داد که کار شما به بهترین نحو انجام خواهد شد و در برابر آن مبلغ حق الوکاله دریافتی توسط وکلای این مجموعه، بسیار منصفانه و با توافق طرفین، تعیین می شود.

[xyz-ihs snippet="hadaksarhagholvekale"]

تلفن های تماس جهت مشاوره با وکیل

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵   ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰    ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.