آیا وکالت دادن وکیل ممکن است؟

همانطور که می دانید، وکالت به معنای نمایندگی از طرف شخص دیگر برای انجام کاری (مانند اقامه دعوی، خرید و فروش و ...) است که بر طبق یک قرارداد به نام وکالتنامه، حدود و شرایط آن تعیین می شود. از عوامل مهم موثر بر انتخاب و تعیین وکیل از سوی موکل، علاوه بر موضوع وکالت، خود وکیل، شخصیت و تخصص اوست، یعنی برای موکل مهم است که چه کسی وکالت امور او را بر عهده می گیرد.

اما موضوعی در وکالت وجود دارد به نام "توکیل" یا "وکالت در وکالت" به معنای سپردن امور وکالتی از سوی وکیل به شخص دیگر است. بنابراین سوالی که برای افراد وجود دارد این است که آیا وکیل می تواند به دیگری وکالت دهد؟

در ادامه این متن، اطلاعات مورد نیاز در مورد وکالت در وکالت یا حق توکیل و اینکه آیا وکیل می تواند به برای انجام امور مربوط به موکل خود، به دیگری وکالت دهد یا خیر؟ از سوی گروه وکلای حامیان عدالت، ارائه می شود.

حق توکیل یا وکالت در وکالت

با بستن قرارداد وکالت، وکیل تعهدات می کند که شخصا، امور مربوط به موکل را در حوزه تعهداتش انجام دهد. اما طرفین در برخی قراردادهای وکالت، توافق می کنند که وکیل این امکان و اجازه را داشته باشد که برای انجام تمام امور یا انجام برخی امور، وکیل بگیرد. به این کار، وکالت در وکالت یا حق توکیل گفته می شود.

وکالت در وکالت

توکیل به معنای کسی را وکیل خود کردن است، بنابراین حق توکیل برای وکیل به معنای حق وکیل گرفتن و وکیل داشتن است. پس اگر طبق قرارداد وکالت، وکیل حق توکیل داشته باشد، این اجازه را دارد که برای انجام امور مربوط به قرارداد وکالتش به شخص دیگری وکالت دهد.

بیشتر بخوانید: وکیل و موکل کیست؟

بنابراین آنچه برای جواز توکیل لازم است این است که، یا وکیل و موکل با یکدیگر درباره حق توکیل وکیل با یکدیگر توافق کرده باشند یا اینکه ظاهرا شرایط به نحوی باشد که، به نظر می رسد چنین حقی برای وکیل وجود دارد. طبق ماده 672 قانونی مدنی کسی که وکیل در انجام امری است نمی تواند برای آن به دیگری وکالت دهد مگر اینکه صریحا یا به دلالت قرائن وکیل در توکیل باشد.

باید توجه داشت که توکیل، حدودی دارد که باید رعایت شود از جمله اینکه، وکیل اول نمی تواند به وکیل دوم بیشتر از مجوز و حدود تعیین شده برای خودش در وکالتنامه، وکالت دهد و باید دقت داشته باشد که وکالت تنها در مواردی معتبر است که خودش اجازه وکالت دارد نه بیشتر.

حق توکیل

مثلا اگر وکیل اول، وکالت در اجاره خانه دارد، نمی تواند به وکیل دوم علاوه بر وکالت در اجاره وکالت در فروش خانه هم بدهد. یا اینکه وکیل اول نمی تواند، مدت عقد وکالت را برای وکیل دوم بیشتر از زمان وکالت خودش تعیین کند.

حکم عدم توافق طرفین در توکیل

اگر وکیل و موکل در مورد وکالت دادن وکیل به دیگری، توافق نداشته باشند، دیگر وکیل حق توکیل نخواهد داشت و نمی تواند به دیگری وکالت بدهد و اگر وکیل با وجود عدم توافق با موکل به دیگری وکالت دهد و با این کار، خسارتی به موکل برسد، طبق ماده 673 قانون مدنی، هردو وکیل، یعنی وکیل اول و دوم در برابر خسارت وارد شده به موکل مسئول هستند و موکل می تواند جهت اخذ خسارت به هر دو وکیل مراجعه کند.

در مجموع باید گفت تا زمانی که موکل، صریحا اجازه توکیل را در وکالت نامه به وکیل نداده است، یا قرائنی دال بر این اجازه وجود ندارد، وکیل این حق را ندارد که برای انجام امور موکل به دیگری وکالت دهد.

عدم توافق طرفین در توکیل

در صورت بروز هر گونه مشکلی در زمینه قراردادهای وکالت و سایر مسائل حقوقی، این اطمینان را داشته باشید که گروه وکلای حامیان عدالت، با حضور بهترین وکیل های کیفری و حقوقی و ارائه انواع خدمات حقوقی در زمینه طرح و پیگیری دعاوی، تنظیم قرارداد، وکیل برای تنظیم دادخواست و شکوائیه، تنظیم لایحه و دفاعیه و ... در خدمت مراجعین محترم جهت حل و فصل مشکلات حقوقی در کمترین زمان ممکن و استفاده از بهترین روش های حقوقی می باشد.

[xyz-ihs snippet="ayavakilmitoonevekalatbede"]

تلفن های تماس جهت مشاوره با وکیل 

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.