چگونه می توان فروش مال غیر را اثبات ‏کرد؟

فروش مال غیر در قانون جرم انگاری شده است. هر گاه شخصی خود را به جای مالک ملکی معرفی نماید و اقدام به فروش آن ملک کند جرمی در خصوص مال غیر روی داده است. جهت اثبات این جرم دلایل و شواهد متعددی لازم است.

لازم به ذکر است که دعاوی طرح شده برای اثبات فروش مال غیر یک دعاوی کیفری است. در قانون مجازات اسلامی برای  دعاوی کیفری در صورت اثبات مجازات هایی در نظر گرفته اند. ارائه مدارک و مستندات مربوطه به دادگاه سبب تسریع در روند دادخواست اثبات جرم خواهند شد.

دلایل مهم جهت اثبات فروش مال غیر

یکی از مهم ترین دلایل برای اثبات فروش مال غیر اثبات مالکیت نسبت به ملک مورد نظر است. شخص شاکی مالکی است که از واقع شدن جرم درباره ملک خود توسط شخص دیگری آگاه شده است و برای احقاق حق خود طرح شکایت نموده است. به طور کلی ادله و دلایل اثبات وقوع چنین جرمی شامل موارد متعددی می شوند.

دلایل اثبات فروش مال غیر

هر گونه مدارک مکتوب و غیر مکتوب، متن پیام حاوی اطلاعات درباره فروش مال غیر، از جمله دلایل اثبات این جرم به شمار می آیند.  شهادت شهود مبنی بر جعل سند و ارائه سند مجعول برای کسب اعتماد خریدار از جمله دلایل دیگر برای اثبات جرم مربوطه می باشند. از دیگر دلایل اثبات جرم فروش مال غیر وقوع جرم است. به این معنی که مالک متضرر شده باشد.

بنابراین شخص مرتکب جرم باید با قصد ضرر زدن به مالک این عمل را انجام داده باشد. جهت اثبات جرم مربوط به فروش مال غیر باید محرز شود که فرد با میل خود چنین اقدام را صورت داده است. اجبار و فشار از طرف شخص دیگر برای انجام این عمل موجب مجرم شناختن  شخص مرتکب نخواهد شد.

عناصر جرم فروش مال غیر

عناصر جرم فروش مال غیر

جرم فروش مال غیر دارای ۳ عنصر مهم و اساسی است؛

عنصر قانونی

عنصر قانونی جرم فروش مال غیر  در ماده های قانونی متعددی مورد بررسی قرار گرفته است. در این مواد قانونی عمل انجام شده را جرم معرفی کرده و برای آن مجازات هایی در نظر گرفته شده است.

عنصر مادی

انتقال مال به غیر از طرف شخصی به جز مالک به منظور سود و استفاده مادی عنصر مادی جرم را تشکیل می دهد. در انتقال و فروش مال غیر، مجرم بدون داشتن قولنامه یا مجبور کردن مالک به در اختیار قرار دادن مال خود اقدام به فروش ملک خواهد کرد.

عنصر معنوی

عمدی بودن فروش مال غیر و داشتن سوء نیت عنصر معنوی و روانی این جرم می باشند. به این معنی که مجرم باید ابتدا قصد انجام کار را نموده باشد. طرح نقشه و نیت قبلی از انجام  این کار سبب مجرم شناخته شدن شخص خواهد شد.

انتقال مال غیر در املاک مشاع

انتقال مال غیر در املاک مشاع

فروش مال غیر در املاکی که مشاع و دارای چند مالک می باشند باید با اطلاع همه مالکین انجام بگیرد. به این معنی که افراد علاوه بر سهم خود حق انتقال سهم دیگر شرکا را بدون رضایت آنان نخواهد داشت. در قانون این عمل را جرم و مصداق انتقال مال غیر معرفی نموده اند.

بیشتر بخوانید: فروش ملک مشاع بدون اجازه وراث

فروش مال غیر در وسایل نقلیه

فروش مال غیر در وسایل نقلیه جزء انتقال اموال منقول به حساب می آیند. در این نوع اموال بدون آسیب وارد کردن به مال می توان آن را جابجا کرد. اگر خریدار از انتقال مال غیر آگاهی داشته باشد و اقدام به خرید آن مال بنماید به جرم معاونت در جرم مجرم شناخته خواهد شد.

نکته جالب در مورد فروش مال غیر در وسایل نقلیه این است. اگر مالک خودرو تا یک ماه بعد از اطلاع از فروش وسیله نقلیه خود اظهار نامه ای مبنی بر مالکیت خود تسلیم خریدار ننماید. او نیز شریک جرم شناخته می شود.

تفاوت فروش مال غیر با معامله فضولی

در معامله فضولی فروشنده قصد متضرر شدن مالک را ندارد. گاهی اوقات ممکن است با نیت سود بیشتر برای مالک اقدام به فروش مال نماید. در صورتی که در انتقال و فروش مال غیر، فروشنده با قصد و نیت قبلی خواهان متضرر شدن مالک است. در این نوع معامله فروشنده خود را مالک معرفی کرده و ملک را به فروش می رساند.‌

وکیل در دادخواست اثبات انتقال مال غیر

اهمیت استفاده از وکیل در دادخواست اثبات انتقال مال غیر

اثبات جرم واقع شده درباره فروش مال غیر دارای پروسه ای طولانی و نسبتا پیچیده است. از این رو افراد عادی به دلیل عدم آشنایی با مراحل قانونی روند دادخواست در پیشبرد کار دچار سردرگمی می شوند. بنابراین بهتر است جهت انجام صحیح و منطقی کار از یک وکیل با تجربه در این زمینه استفاده کرد. علاوه بر این افراد به دلیل مشغله کاری قادر به حضور در تمام جلسات دادگاه نمی باشند که این مشکل با وجود وکیل مرتفع خواهد شد.

فواید تنظیم دادخواست انتقال مال غیر توسط وکیل

روند دادخواست برای فروش مال غیر در مسیر درستی خواهد افتاد. روند رسیدگی و اثبات جرم در کم ترین زمان ممکن انجام خواهد گرفت.

وکیل می تواند درخواست توقیف اموال دلال یا شخص فروشنده را از دادگاه نماید. نیازی به حضور شاکی در دادگاه نیست. حقی ضایع نمی شود و شاکی می تواند مال خود را پس بگیرد.

اثبات جرم فروش مال غیر

مراحل طرح دعوای اثبات جرم در فروش مال غیر

مراحل طرح دعوا درباره اثبات جرم در فروش مال غیر به این شکل است. ابتدا باید دادخواست مبنی بر رسیدگی به فروش ملک خود را تنظیم نمود. سپس آن را به مراجع قضایی تقدیم کرد.

پیش از ارائه دادخواست مربوط به فروش مال غیر به مراجع قضایی لازم است مستندات و مدارک محکمی را ضمیمه آن نمود. وجود این مدارک در پیشبرد مراحل دادگاه بسیار موثر خواهند بود. بعد از اعلام زمان رسیدگی به دادخواست متهم و شاکی باید در دادگاه حضور یابند.

در جلسه رسمی دادگاه رئیس محکمه بعد از مطالعه دادخواست به طرح سوالاتی از دو طرف دعوا می پردازد. سپس مدارک و شواهد را بررسی می نماید و در مرحله نهایی رای مورد نظر خود را صادر خواهد کرد.

کلام آخر

فروش مال غیر و اثبات جرم واقع شده نیاز به طرح دعوایی کیفری دارد. طرح دادخواست کیفری بهترین و موثرترین راه برای اثبات این جرم می باشد. بنابراین بهتر است به محض اطلاع از وقوع چنین جرمی در ظرف مدت کمتر از یک ماه نسبت به شخص فروشنده مال اقامه دعوا نمود.

[xyz-ihs snippet="esbateforooshemalegheyr"]

تلفن های تماس جهت تماس و مشاوره با وکیل فروش مال غیر

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.