نحله و اجرت المثل دو مورد از عناوین حقوقی می‌باشند که هنگام طلاق مطرح می‌شوند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که نحله و اجرت ‌المثل مترادف یکدیگر می‌باشند، اما این تصور کاملاً اشتباه است. به همین دلیل ما تلاش داریم در این مطلب برای شما در رابطه با تفاوت نحله و اجرت ‌المثل صحبت کنیم. به‌ طور کلی اجرت ‌المثل حق‌الزحمه فعالیتی است که یک خانم هنگام زندگی با همسرش آن ‌ها را انجام داده است‌‌.

برای مثال تربیت فرزندان، خانه‌داری، پختن غذا و ... جزو آن دسته از اقداماتی می‌باشند که به‌ صورت شرعی برگردن زن نیستند؛ اما به واسطه مهر و محبتی که زن در زندگی دارد، این وظایف را برعهده می‌گیرد. اجرت ‌المثل پاداشی است که در قبل انجام این فعالیت ‌ها هنگام طلاق به زن تعلق می‌گیرد. اما نحله یک نوع بخشش و هدیه حساب می‌شود و نیازی نیست که حتما بابت دریافت آن زن فعالیت ‌هایی را در خانه انجام داده باشد. اجازه دهید در ادامه با یکدیگر بیشتر در رابطه با این دو عنوان حقوقی صحبت کنیم.

اجرت ‌المثل چیست؟

قبل‌ از بررسی تفاوت نحله و اجرت ‌المثل، بهتر است که به ‌صورت جداگانه و تخصصی در رابطه با هر کدام از این عناوین حقوقی صحبتی داشته باشیم. قانون ‌گذار از بیان عنوان قانونی اجرت ‌المثل هدف خاصی دارد. هنگامی ‌که دو فرد با یکدیگر ازدواج می‌کنند هر دوی آن ‌ها می‌دانند که تقریباً چه وظایفی را در خانه دارند. یعنی در واقع هیچ زنی از شوهر خود توقع ندارد که برای انجام کار های خانه به او دستمزدی را بدهد. انجام این وظایف تنها از روی عشق و محبت و کمک برای داشتن زندگی بهتر صورت می‌گیرد.

اما قانون ‌گذار با بیان عنوان اجرت ‌المثل، تلاش دارد تا در جامعه تفهیم کند که هیچ کدام از فعالیت‌ های خانه‌داری و تربیت فرزندان، وظیفه زن نیست و زن به خواست خودش این وظایف را انجام می‌دهد. پس زن این حق را دارد که در هنگام طلاق، برای دریافت اجرت‌ المثل اقدام کند تا بتواند دستمزد سال ‌ها زحمت خودش را دریافت کند.

بعد از درخواست زن برای اجرت ‌المثل، قانون ‌گذار شوهر را موظف می‌کند تا مبلغ کارشناسی ‌شده‌ای را مبنی‌ بر اجرت ‌المثل پرداخت کند. دانستن تفاوت نحله و اجرت ‌المثل به شما کمک می‌کند تا با استفاده از این عناوین حقوقی، راحت‌تر به هدف خودتان برسید.

بیشتر بخوانید: نحوه مطالبه اجرت المثل ایام تصرف در ملک مشاعی

شرایط پرداخت اجرت ‌المثل

شرایط پرداخت اجرت ‌المثل

برای پرداخت اجرت ‌المثل در زمینه بررسی تفاوت نحله و اجرت ‌المثل، باید شرایط خاصی وجود داشته باشد. برای مثال اگر طلاق به درخواست خانم باشد او دیگر نمی‌تواند برای دریافت اجرت ‌المثل اقدام کند. علاوه ‌بر این موضوع، دلیل طلاق از طرف مرد نیز نباید تخلف زن از انجام وظایف زناشویی باشد. به این موضوع توجه داشته باشید که اگر هر گونه توافق مالی دیگری در بین زوجین وجود داشته باشد، مطابق با این توافق برای پرداخت اجرت ‌المثل اقدام می‌شود.

نحله چیست؟

بعد از صحبت در رابطه با اجرت ‌المثل، برای شناخت دقیق تفاوت نحله و اجرت ‌المثل حال بهتر است که شما در رابطه با نحله نیز اطلاعاتی داشته باشید. به ‌طور کلی نحله به معنی هدیه و نوعی بخشش می‌باشد. نحله آن مقدار پولی است که به‌ عنوان یک هدیه از طرف مرد برای زن در نظر گرفته می‌شود.

اگر به هر دلیلی به یک زوجه هنگام طلاق اجرت ‌المثل تعلق نگیرد، دادگاه تلاش می‌کند با توجه به فاکتور های دیگری مانند زمان زندگی مشترک و همچنین فعالیت‌ هایی که یک خانم در طول زندگی مشترک انجام داده، مبلغی را به‌عنوان هدیه و نحله تعیین کند. درست است که نحله به‌ عنوان یک هدیه شناخته می‌شود اما قانون ‌گذار مرد را ملزم به پرداخت این هدیه می‌کند و این پول را در واقع حق زن می‌داند.

تفاوت نحله و اجرت‌المثل 

بررسی تفاوت نحله و اجرت‌المثل 

در ادامه بررسی جداگانه نحله و اجرت ‌المثل، حال بیایید با یک دیگر در رابطه با تفاوت نحله و اجرت ‌المثل نیز صحبتی داشته باشیم.

تفاوت اجرت ‌المثل و نحله در تمکن مالی 

مورد اولی که می‌تواند در دسته تفاوت‌ های اجرت‌ المثل و نحله قرار بگیرد وضعیت تمکن مالی مرد می‌باشد. هنگامی ‌که دادگاه مرد را موظف به پرداخت اجرت ‌المثل می‌کند، تمکن مالی مرد اصلا ملاک نیست. تنها با توجه به‌ نظر کارشناسی میزان حق‌الزحمه یک خانم در طول زندگی مشترک تعیین می‌شود و با توجه به آن مبلغی باید پرداخت شود.

این مبلغ تحت هر شرایطی باید توسط زوج پرداخت شود. اما برای پرداخت نحله معمولاً با توجه به تمکن مالی زوج دادگاه تصمیم می‌گیرد که چه مقدار هزینه‌ای را به زوجه پرداخت کند. در نحله نیز نیاز به ‌نظر کارشناسی نیست و قاضی تعیین می‌کند که چه مقدار پول باید پرداخت شود.

اجرت ‌المثل و نحله در پرداخت

تفاوت نحله و اجرت المثل در شرایط پرداخت

مورد دیگر که می‌تواند به‌ عنوان تفاوت نحله و اجرت ‌المثل شناخته شود، این است که نحله زمانی پرداخت می‌شود که اجرت ‌المثل پرداخت ‌نشده باشد. پیشتر برای شما در رابطه با شرایط پرداخت اجرت‌ المثل صحبت کردیم. اگر زوج این شرایط را نداشته باشد، دادگاه در قدم بعدی برای او نحله را تعیین خواهد کرد.

جمع‌بندی 

همان‌ طور که پیش‌تر نیز برای شما گفتیم، اجرت ‌المثل نحله عناوین حقوقی هستند که هنگام طلاق مطرح می‌شوند. ما در این محتوا به بررسی تفاوت نحله و اجرت ‌المثل پرداختیم تا اطلاعات کاملی در رابطه با این دو عنوان حقوقی به شما ارائه دهیم. اگر شما نیز می‌خواهید از این عناوین حقوقی بهره‌ ببرید، باید حتما قبل ‌از ثبت درخواست خود، در رابطه با این عناوین تحقیق نمایید. به این توجه داشته باشید که نحله و اجرت ‌المثل هر دو حقوق طبیعی و شرعی یک زن می‌باشند و شما می‌توانید در هر شرایطی آن ‌ها را درخواست دهید.

بهتر است که قبل‌ از هرگونه اقدام برای درخواست طلاق و همچنین اخذ نحله و اجرت ‌المثل، با یک متخصص قانونی در این زمینه مشورت نمایید. به این‌ موضوع توجه داشته باشید که شما هیچ‌ گاه نباید این دو عنوان قانونی را با یکدیگر اشتباه بگیرید. آگاهی از حق‌ و حقوق می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر برای اخذ نحله و اجرت‌ المثل اقدام کنید. پس سعی کنید تا آنجا که می‌توانید آگاهی خود را در رابطه با این عناوین قانونی بالاتر ببرید تا راحت‌تر به اهداف خود برسید.

[xyz-ihs snippet="nahlevaojratolmesl"]

تماس و  کسب اطلاعات از وکیل خانواده:

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.