تعریف وکیل معاضدتی

طبق اصل 35 قانون اساسی هر فردی حق دارد وکیل داشته باشد و این یکی از حقوق اولیه ی افراد محسوب می شود. پس اگر کسی در انتخاب وکیل ناتوان باشد باید امکاناتی برای او در جهت کمک گرفتن از یک وکیل فراهم شود و همین جاست که صحبت از وکیل معاضدتی می شود. معنی لغوی معاضدت کمک کردن و یاری رساندن به دیگران است و اصطلاح وکالت معاضدتی در امور و دعاوی حقوقی زیاد شنیده می شود.

در صورتی که افراد برای کمک گرفتن از یک وکیل تمکن مالی نداشته باشند می توانند به تجویز ماده 24 قانون وکالت، از کانون وکلای دادگستری درخواست وکیل  کنند. در ادامه کانون وکلا شرایط متقاضی را بررسی کرده و در صورت تایید صلاحیت، یک وکیل معاضدتی به وی معرفی می نماید.

همانطور که گفته شد این نوع از وکالت صرفا مخصوص افرادی است که بضاعت مالی گرفتن وکیل را ندارند. وکیل معاضدتی هیچ مبلغی بابت مشاوره با وکیل یا حق الوکاله دریافت نخواهد کرد و تنها هزینه ای که در وکالت معاضدتی دریافت می شود، هزینه ی تمبر دادرسی است.

بیشتر بخوانید: شماره وکیل تسخیری

وکالت معاضدتی به این صورت است که وکالت فرد متقاضی از طرف کانون وکلا به یک وکیل معاضدتی ارجاع داده می شود. مهم ترین شرط برای وکیل همین است که پروانه ی وکالت معتبری داشته باشد و وکیل در حال تعلیق نباشد. هر یک از وکلا می توانند در سال حداقل 3 وکالت معاضدتی را قبول نمایند. البته این نکته نیز شایان ذکر است که کارآموزان وکالت نمی توانند به عنوان وکیل معاذدتی فعالیت کنند.

برای کمک گرفتن از یک وکیل معاضدتی چه باید کرد؟

 وکیل معاضدتی

همانطور که گفته شد طبق ماده 24 قانون وکالت، اگر کسی استطاعت گرفتن وکیل را نداشته باشد می تواند از کانون وکلای دادگستری تقاضای یک وکیل معاضدتی کند، اما به شرطی که دعوا راجع به شخص متقاضی باشد. طرز تقاضا و سایر شرایط نیز با توجه به نظامنامه مشخص می شود. در نتیجه به طور کلی برای وکالت معاضدتی سه شرط تعیین شده که دو تا از آنها متوجه خود متقاضی بوده و سومی به دعوای مطرح شده بستگی دارد.

شروط مربوط به متقاضی:

  1. متقاضی نباید بضاعت پرداخت حق الوکاله را داشته باشد
  2. متقاضی باید شخصا در دعوا ذی نفع باشد.

شرط مربوط به دعوا نیز این است که دعوا باید با دلیل باشد. یعنی در شرایطی که دعوا واهی بوده و یا صرفا به جهت اذیت طرف مقابل باشد، امکان کمک گرفتن از وکیل معاضدتی نخواهد بود.

شرایط تایید پرونده های مربوط به وکالت معاضدتی در کانون وکلا

متقاضی معاضدت باید استشهاد نامه ای مبنی بر عدم توانایی پرداخت حق الوکاله با امضای معتمدان محلی و یا نیروی انتظامی محل زندگی خود داشته باشد. همچنین رونوشت مدارک دعوا نیز باید به این استشهاد نامه پیوست شود.

در صورتی که به هر نوع توضیحات اضافی نیاز باشد اداره معاضدت قضایی متقاضی را به وسیله ی نامه یا اخطار احضار می کند. در صورتی که اداره معاضدت تشخیص دهد که فرد متقاضی قصد اذیت و آزار طرف مقابل را دارد، تقاضای او را نخواهد پذیرفت.

اگر تقاضای کسی رد شود تا ده روز مهلت دارد تا با مراجعه به هیات مدیره کانون، شکایت خود را ثبت کند. در این صورت هیات مدیره دوباره پرونده را بررسی کرده و رای صادره از طرف آنها، رای نهایی خواهد بود. ممکن است اداره معاذدت خود نیز در صدد تحقیق در مورد متقاضی برآید. حال اگر حکم به اعسار فرد از پرداخت هزینه های دادرسی صادر شده باشد، در این صورت نیازی به بررسی دیگری نخواهد بود و با استناد به ماده 513 قانون مدنی، ارائه ی این حکم به اداره معاضدت کافی خواهد بود.

آیا قبول وکالت معاضدتی برای وکلا اختیاری است؟

در صورتی که پرونده از طرف دادگستری به وکیل ارجاع داده شده باشد، مطابق ماده 31 قانون وکالت وکلا باید وکالت معاذدتی را قبول نمایند. چنان که همانطور که گفته شد وکالت باید در سال حداقل 3 وکالت معاضدتی را پذیرند. در نتیجه اگر وکیلی از پذیرفتن وکالت معاذدتی که به او ارجاع داده شده است سر باز کند، مرتکب تخلف انتظامی شده است.

وکالت عقد جایز است و وکیل می تواند از ادامه دادن پرونده استعفا دهد اما یک وکیل معاضدتی نمی تواند چنین کاری کند. البته موکل می تواند وکیل  خود را عزل کند ولی در این صورت دیگر حق استفاده از امکان وکیل معاضدتی را ندارد. اگر خود موکل وکیلی را معرفی نماید، وکالت معاضدتی مرتفع خواهد شد.

حق الوکاله ی وکیل معاضدتی

همانطور که گفته شد، وکیل معاذدتی اجازه ی دریافت هیچ مبلغی را ندارد. اما اگر موکل محکوم له واقع شود، آنگاه بخشی از آنچه وصول شود به وکیل معاضدتی پرداخت خواهد شد. اما اگر موکل محکوم له واقع نشود یا محکوم به قابل وصول نباشد، مبلغی به وکیل پرداخت نخواهد شد. درواقع تنها در صورتی به وکیل حق الوکاله پرداخت می شود که موفق شود پرونده را به نفع موکل خود تمام کند.

این نکته هم قابل ذکر است که هم خواهان و هم خوانده می توانند برای داشتن وکیل تقاضا دهند و از این لحاظ محدودیتی وجود ندارد.

تفاوت وکیل معاضدتی و وکیل تسخیری

وکیل معاذدتی

یک وکیل تسخیری تنها در امور کیفری دخالت می کند اما وکیل معاضدتی در امور حقوقی فعالیت دارد. علاوه بر این، وکیل تسخیری تنها به متهمان تعلق می گیرد و شاکی پرونده حق داشتن وکیل تسخیری ندارد، اما هر دو طرف می توانند وکیل معاضدتی داشته باشند.

همچنین انتخاب وکیل معاضدتی به عهده کانون وکلای دادگستری است اما انتخاب وکیل تسخیری بر عهده ی قاضی پرونده است و درواقع انتخاب وکیل تسخیری جزو اختیارات قاضی محسوب می شود.

برای درخواست وکیل معاضدتی فرد باید شخصا به کانون وکلای دادگستری مراجعه نموده و برای داشتن وکیل درخواست نماید و در این پرونده ها، دادگاه حق دخالت در روند تقاضا و انتخاب وکیل برای فرد را ندارد و وکیل توسط کانون وکلا انتخاب شده و شماره وکیل معاضدتی و اطلاعات مربوط به او به فرد منتقل شده و پیگیری پرونده را با یکدیگر ادامه می دهند.

انتخاب وکیل معاضدتی تدبیری است که به همه ی افراد اجازه می دهد که در پرونده های حقوقی از مشورت و کمک یک وکیل پایه یک برخوردار شوند.

[xyz-ihs snippet="moazedati"]

تلفن های تماس و مشاوره با وکیل معاضدتی

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵   ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰   ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.