مقدمه

دعوی خلع ید، دعوی است که مالک یک مال غیرمنقول (مال غیرقابل جابجایی مانند: زمین و خانه) علیه متصرف غیرقانونی (غاصب) مال خود، نزد مرجع قانونی صالح مطرح می کند و خواستار رفع ید متصرف غیرقانونی می شود.

دعوای خلع ید از دعاوی شایع ملکی است که شرایط خاص خود را دارد، یکی از مسائلی که در مرحله اقدام به طرح دعاوی مختلف از جمله دعوای خلع ید مطرح است، موضوع هزینه این طرح دعوی است. به همین جهت گروه وکلای حامیان عدالت در این مطلب به این موضوع پرداخته است که هزینه دعوی خلع ید چقدر است؟

در ادامه مختصری در مورد دعوای خلع ید، شرایط آن و تفاوت خلع ید با تصرف عدوانی توضیحاتی ارائه می شود و بعد از آن به موضوع هزینه طرح دعوی خلع ید پرداخته می شود.

دعوی خلع ید

دعوی خلع ید

برای طرح دعوای خلع ید، ابتدا باید دقت شود که موضوع محل اختلاف، تمام شرایط لازم برای طرح این دعوی را دارد. از جمله شرایطی که برای دادخواست خلع ید باید رعایت شود این است که: مالک و مدعی خلع ید باید سند مالکیت مال را برای اثبات مالکیت خود داشته باشد.

بنابراین اگر مالک، مدرکی برای اثبات مالکیت خود نداشته باشد ابتدا باید با مراجعه به دادگاه اقدامات لازم برای اثبات مالکیت خود را انجام دهد و بعد از اثبات مالکیت، اقدام به طرح دعوای خلع ید نماید.

از دیگر شرایط دعوی خلع ید تصرف غاصب و غیرقانونی بودن تصرف از سوی متصرف می باشد. بنابراین اگر تصرف دارای مجوز و با اجازه مالک باشد تحت عنوان غصب قرار نمی گیرد و مالک نمی تواند علیه متصرف طرح دعوی کند.

تفاوت خلع ید و تصرف عدوانی

تفاوت دعوای خلع ید و دعوای تصرف عدوانی

دعوای خلع ید از دعاوی مشابه دعوی تصرف عدوانی است. در مورد تفاوت خلع ید و تصرف عدوانی باید گفت: دعوای خلع ید ادعای مالک قانونی مال غیرمنقول است بر این که مال او به صورت غیرقانونی، تصرف شده و خواستار خلع ید متصرف است.

اما در دعوای رفع تصرف عدوانی، طبق ماده 158 قانون آیین دادرسی مدنی، ادعا از سوی متصرف سابق مال غیرمنقول مطرح می شود و شرط این ادعا مالکیت رسمی و قانونی مدعی نیست و صرف سابق بودن تصرف از سوی مدعی برای طرح ادعا علیه متصرف جدید کفایت می کند.

بنابراین در دعوای خلع ید، مدعی ابتدا باید مالکیت خود را ثابت کند اما در دعوای رفع تصرف عدوانی، اثبات سبق تصرف کفایت می کند و نیازی به اثبات مالکیت از سوی مدعی نیست. تفاوت دیگر در این است که دعوای تصرف عدوانی تابع تشریفات آیین دادرسی مدنی نیست و تفاوت دیگر این است دعوای خلع ید طبق قواعد عمومی آیین دادرسی مدنی در وقت عادی که تعیین می شود، رسیدگی می شود.

بیشتر بخوانید: رد اتهام تصرف عدوانی

اما رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی طبق ماده ۱۷۷ قانون آیین دادرسی مدنی، بصورت خارج از نوبت و در مناسب ترین زمان ممکن انجام می شود. علاوه بر این موارد تفاوت های ماهوی و شکلی دیگری نیز بین این دو دعوی وجود دارد که نیاز به مبحث جداگانه ای دارد.

هزینه خلع ید

هزینه دادرسی دعوای خلع ید

در مورد هزینه دادرسی، ابتدا باید گفت که دعاوی به طور کلی به دو دسته دعوای مالی و دعاوی غیرمالی تقسیم می شوند. دعوای تخلیه ید و تصرف عدوانی یک دعوای غیرمالی محسوب می شوند و هزینه دادرسی کمتری نسبت به دعوای خلع ید دارند. با توجه به بند ۱۲ ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، دعوای خلع ید یک دعوای مالی است.

در این ماده مقرر شده: در دعاوی مالی غیر منقول و خلع ید از اعیان غیر منقول از نقطه نظر صلاحیت، ارزش خواسته همان است که خواهان در دادخواست خود تعیین می کند. لکن از نظر هزینه دادرسی، باید مطابق ارزش معاملاتی املاک در هر منطقه تقویم و بر اساس آن هزینه دادرسی پرداخت شود.

بنابراین هزینه دادرسی دعوای خلع ید یه رقم ثابت و مشخصی نیست که اعلام شود بلکه  بر مبنای ارزش معاملاتی ملک مورد نظر باتوجه به منطقه و محل وقوع مال و سایر اوضاع و شرایط موجود محاسبه و دریافت می شود.

وکیل خلع ید در تهران

به جهت پیچیدگی ها و شرایط خاصی که برای تشخیص دعاوی مانند: دعوای خلع ید، تخلیه ید و تصرف عدوانی وجود دارد. در صورتی که برای رفع تصرف از مال خود نیاز به اقدام قانونی دارید، توصیه می شود به عنوان اولین و بهترین اقدام، به یک وکیل متخصص مراجعه کنید.

وکیل خلع ید

در دعاوی مانند خلع ید، یک وکیل دعاوی خلع ید با توجه به اشراف و آگاهی که به قوانین و مقررات و رویه محاکم و مراجع رسیدگی دارد به خوبی می داند که در زمان تنظیم دادخواست، چه عنوانی برای دعوی باید انتخاب کند تا از رد دعوی و پرداخت هزینه اضافی جلوگیری کند و پرونده را در مسیر درست قانونی برای احقاق حق موکل خود پیش ببرد.

بنابراین اگر از افرادی هستید که قصد طرح دعوای خلع ید را دارید و می خواهید از هزینه های دقیق مربوط به طرح این دعوی مطلع شوید و در این زمینه نیاز به اخذ وکیل ملکی متخصص دارید می توانید با گروه وکلای حامیان عدالت در تهران در ارتباط باشید و از خدمات حقوقی این مجموعه و مشاوره با وکلای متخصص بهره مند شوید.

[xyz-ihs snippet="hazinekhaleyad"]

تلفن های تماس جهت تماس و مشاوره با وکیل ملکی

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.