دعاوی پیمانکاری

پیمانکاری یعنی یک شخص یا سازمان طی قرارداد با سازمان یا شخص دیگری، تعهد بدهد که یک پروژه را به سرانجام برساند و تکمیل کند، یک طرف این قرارداد که متعهد قرارداد است، پیمانکار و طرف دیگر کارفرما است.

قرارداد پیمانکاری می تواند در حوزه های مختلفی مانند: آب، برق، گاز، ساختمان و ... باشد. قراردادهای پیمانکاری با توجه به قوانین و مقرارت خاص مربوط به آن با دیگر قراردادها متفاوت است.

قراردادهای پیمانکاری مانند بسیار دیگر از قراردادها ممکن است، دچار مسائل و مشکلات حقوقی شود که برای حل آن نیاز به طرح دعوا وجود داشته باشد. برای طرح دعاوی پیمانکاری، افراد باید آشنایی خوبی با قوانین مربوط به قرارداهای پیمانکاری داشته باشند و در صورت عدم آگاهی کافی، باید دقت داشته باشند که بهترین کسی که می تواند به آن ها کمک کند، یک وکیل پیمانکاری است.

به همبن جهت، در این مقاله، گروه وکلای حامیان عدالت به توضیح موضوع دعاوی پیمانکاری و وکیل دعاوی پیمانکاری برای آشنایی شما عزیزان به این مباحث، می پردازد.

قرارداد پیمانکاری

قرارداد پیمانکاری

همانطور که بیان شد، قرارداد پیمانکاری بین کارفرما و پیمانکار منعقد می شود. در قرارداد پیمانکاری کارفرما در برابر مبلغ معینی و در مدت زمان مشخص، انجام عملیات مشخصی را از پیمانکار می خواهد.

کارفرما یا مالک پروژه، معمولا در قراردادهای پیمانکاری دولت است و طرف دیگر قرارداد که پیمانکار است، می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد که انجام پروژه بر عهده اوست. قرارداد مفهومی است که بر اساس آن طرفین به صورت کتبی، تعهدات مشخصی را بر عهده می گیرند. این تعهدات بعد از امضای قرارداد توسط طرفین، لازم الاجرا می شوند.

ماهیت پیمانکاری از دید قانون، بر پایه «قرارداد» است، لذا مادامی که قراردادی بین طرفین منعقد نشده باشد، مفهوم پیمانکاری نیز محقق نمی شود. این قرارداد، قواعد و مقررات مهمی دارد که با نظارت یک وکیل پیمانکاری، می تواند به راحتی رعایت شود.

قرارداد پیمانکاری، حقوق و تکالیف دو طرف قرارداد را تعیین می کند. برای آگاهی و شناخت قراردادهای پیمانکاری، باید با شرایط عمومی پیمان که از سوی سازمان برنامه و بودجه منتشر شده است، آشنایی داشته باشید.

بخش هایی از قرارداد پیمانکاری توافقی است اما بخش هایی از قراردادهای پیمانکاری که از سوی سازمان برنامه بودجه از پیش تعیین شده، جنبه امری دارد و امکان تغییر آن با توافق وجود ندارد.

نکته مهم در تنظیم یک قرارداد پیمانکاری این است که باید قراردادی بی عیب و نقص منعقد شود تا در آینده مشکلی پیش نیاید و یا اگر مشکلی هم پیش آمد، راه حل اختلاف نیز در قرارداد مشخص شده باشد.

بستن یک قرارداد شرایط و ضوابط خاصی دارد. گاهی استفاده از جملات و یا عبارات خاص می تواند تمامی بندهای قرارداد را بی اثر کند. به همین دلیل باید تحت نظارت وکیل متخصص تنظیم شود.

قرارداد پیمانکاری

مفاد قرارداد پیمانکاری باید بتواند نیاز طرفین قرارداد را تامین کند. قراردادهای پیمانکاری، انواع مختلف دارد که تنظیم آن در هر زمینه ای نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد. به همین جهت توصیه می شود برای تنظیم قراردادهای اصولی و منطبق بر قانون، از وکیل قرارداد پیمانکاری استفاده نمایید. هر زمان که در قرارداد پیمانکاری مشکلی ایجاد شود، طرفین قرارداد می توانند با تعیین داور، برای حل اختلاف به داور مراجعه کنند و در صورت عدم توافق می توانند به مراجع قضائی مراجعه کنند.

دعاوی پیمانکاری

قراردادهای پیمانکاری از قراردادهایی است که معمولا به سبب زمانبر بودن پروژه ها، موجب بروز اختلافات و طرح دعاوی بسیاری بین کارفرما و پیمانکار می شود.

دعاوی مانند: مطالبه خسارت تاخیر تحویل پروژه توسط پیمانکار، مطالبه خسارت تاخیر پرداخت های مالی توسط کارفرما، دعوای فرایند برگذاری مناقصه، دعوی وصول مطالبات، دعاوی مالیاتی و یا حوادثی که در مدت انجام کار برای کارگران اتفاق می افتد و ... از جمله دعاوی پیمان هستند. به همین سبب وکیل قرارداد پیمانکاری باید تخصص و تجربه لازم برای احقاق حق و یا دفاع از حقوق موکل خود را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: دیه کارگر ساختمانی چقدر است؟

قراردادهای پیمانکاری، ویژگی هایی دارد که موجب خاص شدن این قراردادها نسبت به سایر قراردادها می شود. از جمله مهم ترین ویژگی این قراردادها، شامل این موارد می شود:

  • قراردادهای پیمانکاری، معمولا به نسبت سایر قراردادها مبالغ بالاتری دارد.
  • معمولا مدت قراردادهای پیمانکاری طولانی تر از سایر قراردادهاست.

وکیل دعاوی پیمانکاری

وکیل پیمانکاری

بستن یک قرارداد صحیح، واضح و محکم می تواند طرفین را از هر نوع دعوا و مشکلی دور نگه دارد. وکیل پیمانکاری اطلاعات و تخصص لازم در زمینه تنظیم و بستن انواع قراردادهای پیمانکاری را دارد و به خوبی بر قوانین و مقررات، رویه قضائی، آرای وحدت رویه اشراف دارد و به همین سبب حضورش در زمان تنظیم قرارداد بسیار موثر است.

یک وکیل قرارداد پیمانکاری خوب علاوه بر دانش حقوقی کافی در این زمینه، باید تجربه فعالیت در این زمینه را هم داشته باشد تا امکان ارائه بهترین راه حل ها را در شرایط مختلف داشته باشد.

گروه وکلای حامیان عدالت، با حضور وکلای متخصص در حوزه های مختلف حقوقی، کیفری، خانواده، مالی، بانکی، قراردادی، و ...، تلاش دارد تا بهترین خدمات حقوقی را به شما عزیزان ارائه دهد. مراجعین محترم می توانند با کمک وکلای ما بهترین مشاوره و بهترین تصمیمات را برای حل پرونده خود را اتخاذ نمایند و پاسخ سوالات و ابهامات خود را در در زمینه دعاوی پیمانکاری، دریافت کنند.

تلفن های تماس جهت تماس و مشاوره با بهترین وکیل تهران

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.