دادسرای جرائم رایانه ای

با همه پیچیدگی های پیگرد جرایم سایبری، نیاز بود که دادگاهی تخصصی برای رسیدگی به این پرونده ها ایجاد شود. به چنین مرجعی برای پیگیری جرائم سایبری، دادسرای جرائم رایانه ای گفته می شود. اهمیت وجود دادسرای جرائم رایانه ای از آنجا مشخص می شود که اینترنت به افراد زیادی کمک کرده است تا در زمینه های مختلف کاری، تحصیلی و غیره پیشرفت کنند. اما در مقابل افرادی هم هستند که از این فضا سوء استفاده می کنند.

تعیین میزان انجام فعالیت های غیر قانونی در فضای اینترنت دشوار است اما گزارش اخیر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی نشان می دهد که مبالغ رد و بدل شده در جریان جرایم سایبری در سراسر جهان حدود 600 میلیارد دلار در سال برآورد می شود. پیشبینی ها می گویند که درآمد این فضای مسموم و ناامن در اینترنت تا سال 2030 می تواند به 120 تریلیون دلار برسد.

بیشتر بخوانید: ماده 17 قانون جرایم رایانه ای

جرایم رایانه ای و سایبری کاهش آنچنانی نداشته اند و بعید است که بتوان آنها را به طور کامل متوقف کرد. اگر مرجعی برای رسیدگی به این جرایم وجود نداشته باشد قطعا میزان آنها بیشتر هم خواهد شد. چرا که هیچ تنبیهی برای افرادی که مرتکب این قانون شکنی ها می شوند، وجود نخواهد داشت. در نتیجه مراجعی ماننند دادسرای جرائم رایانه ای به وجود آمده اند تا پاسخگوی مجرمان باشند. این به این معنا است که دادسرای جرائم رایانه ای به طور خاص به بررسی پرونده های کیفری یا حقوقی مربوط به فضای مجازی و اینترنت می پردازد.

انواع جرایم سایبری

انواع جرایم سایبری

جرایم سایبری اشکال مختلفی دارند، از جمله:

  • هک یا فیشینگ
  • جعل هویت، کلاهبرداری از کارت اعتباری یا پولشویی
  • تعقیب سایبری یا قلدری سایبری
  • ایجاد ویروس، بدافزار یا باج افزار
  • قاچاق مواد مخدر یا قاچاق انسان
  • تروریسم و غیره.

مهم نیست که اعداد و ارقام ارائه شده درباره ی میزان جرایم رایانه ای تا چه حد قابل اتکا باشند. واقعیت امر این است که جوامع در سراسر جهان درگیر این جنگ سایبری هستند. به این معنا که برخی افراد با نیت خوب (یا حداقل قانونی) وارد اینترنت می شوند و کسانی هم هستند که این کار را انجام نمی دهند و از این فضا برای انجام مقاصد غیر قانونی استفاده می کنند.

این افراد از فضای مجازی سوء استفاده کرده و آن را برای استفاده ی دیگران، ناامن می کنند. با توجه به پیوند قوی بین زندگی روزمره با فضای مجازی، نمی توان اهمیت اینترنت در زندگی مدرن را نادیده گرفت. در نتیجه باید تلاش کرد امنیت این فضا را مورد بررسی قرار داد و تا حد ممکن دست افراد کلاهبردار، خطرناک و سودجو را از آن کوتاه کرد.

در نتیجه مبارزه با جرایم سایبری و پیگیری پرونده های مربوط به جرایم رایانه ای از جمله شاخه های جدّی از رسیدگی به جرایم کیفری و حقوقی است. پیگیری این جرایم از طریق سیستم دادگاه های قضایی سنتی ممکن نبود و همین موضوع زمینه ی ایجاد دادسرای جرائم رایانه ای را به وجود آورد تا به طور تخصصی به پیگیری جرایم سایبری بپردازد.

دادسرای جرائم رایانه ای

در گذشته استدلال علیه ایجاد دادسرای جرائم رایانه ای این بود که جرایم سایبری نیز شامل بسیاری از مواردی می شوند که در دیگر دادگاه ها مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرند. برای مثال پرونده های مربوط به جرایم رایانه ای نیز گاها شامل مواردی مربوط به مواد مخدر یا کلاهبرداری می شوند که توسط سایر دادگاه های کیفری نیز مورد بررسی قرار می گیرند.

پس استدلال این بود که می توان پرونده های مربوط به فضای مجازی را نیز به همین دادگاه ها ارجاع داد. اما در حال حاضر فضای مجازی به چنان گستردگی و توسعه ای رسیده است که نه تنها به قوانین مخصوص به خود نیاز دارد، بلکه برای رسیدگی به پرونده های مربوط به این فضا نیاز به یک مرجع متخصص بود. این مرجع همان دادسرای جرائم رایانه ای است که وظیفه رسیدگی به پرونده های مربوط به فضای مجازی را بر عهده دارد.

همچنین دادسرای جرائم رایانه ای با دادگاه‌های دیگر همکاری می‌کند تا منابع لازم را برای جلوگیری از گره خوردن پرونده‌های پیچیده مرتبط با فناوری ها و اینترنت در سیستم دادگاهی فراهم کند.

مزایای دادسرای جرائم رایانه ای

چند مورد از مزایایی که در مورد دادسرای جرائم رایانه ای بیان می شود عبارتند از:

  • کانالی منطقی تر و کارآمدتر برای تعقیب مجرمان سایبری؛
  • حمایت مؤثرتر از تلاش‌های مجریان قانون؛
  • ایجاد یک مجموعه حقوقی منسجم مرتبط با جرایم سایبری؛
  • دستورالعمل های منسجم تر و منطقی تر برای تعیین مجازات های مربوط به جرایم سایبری؛
  • به کارگیری قضات و کارشناسان حقوقی که فناوری های پیچیده ارتباطی را درک می کنند.
  • محاکمه و رسیدگی به جرایم سایبری و در نتیجه بازدارندگی بهتر.
  • نمادی از این موضوع که نشان دهد دادگاه ها جرایم سایبری را جدی می گیرند.

مزایای دادسرای جرائم رایانه ای

این فهرست می‌تواند ادامه پیدا کند اما شاید قانع‌کننده‌ترین دلیل برای ایجاد دادسرای جرائم رایانه ای این باشد که پیشرفت فضای مجازی ایجاد چنین مرجعی را ایجاب می کرد. اینترنت اکنون زیرساخت جهانی را برای تقریباً تمام مشاغل و امور مالی و تجاری فراهم می کند.

بنابراین محافظت از آن در برابر افرادی که به دنبال سوء استفاده از نقاط ضعف و آسیب پذیری های آن هستند، بسیار مهم است. آگاهی بیشتر، امنیت بهتر، اجرای توانمند قانون، همکاری بین‌المللی و هماهنگی همه اجزای ضروری ارگان های مختلف یک پاسخ مؤثر به جرایم سایبری هستند. کسانی که مرتکب چنین جنایاتی می شوند باید با عواقب اعمال خود مواجه شوند. آنها باید مجازات ببینند.

بیشتر بخوانید: وکیل جرایم سایبری

شاید کنترل میزان جرائم رایانه ای سخت باشد اما وجود مراجعی مانند دادسرای جرائم رایانه ای سبب می شود تا حداقل بخش زیادی از این جرایم قابل پیگیری و رسیدگی باشند. برای مثال کم نیستند افرادی که گرفتار کلاهبرداری های مجازی و اینترنتی می شوند. در صورتی که مرجعی برای رسیدگی به این نوع از جرایم وجود نداشته باشد فرد کلاهبردار آزادانه به کار خود ادامه می دهد.

مهم نیست به عنوان متهم سر از دادسرای جرائم رایانه ای در بیاورید یا به عنوان شاکی. در هنگام مواجهه با هر یک از انواع اتهامات یا پرونده های مربوط به جرایم رایانه ای بهترین گزینه آن است که با یک وکیل مشورت کرده و بهترین تصمیمات را اتخاذ نمایید. وکلای ما در حامیان عدالت می توانند در پیشبرد این پرونده ها کنارتان باشند.

[xyz-ihs snippet="jarayemrayaneie"]

تماس و مشاوره با وکیل جرایم رایانه ای :

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.