حوادث ناشی از کار، یکی از اتفاقاتی است که مخصوصا در ساخت و سازها بسیار پیش می آید، در این مواقع مهم ترین نگرانی کارگران ساختمانی دریافت دیه یا بیمه ناشی از آسیب دیدگی برای درمان است.

به همین منظور در ادامه این مطلب، گروه وکلای حامیان عدالت در رابطه با میزان دیه کارگر ساختمانی و حوادث ناشی از کار اطلاعات لازم را به شما عزیزان ارائه می دهد.

حوادث ناشی از کار

حادثه ناشی از کار به اتفاق یا پیامدی گفته می شود که در روند انجام کار پیش می آید و می تواند برای کارگر صدمات شدید و یا حتی مرگبار به همراه باشد. طبق ماده 60 قانون تامین اجتماعی: حوادث ناشی از کار حوادثی هستند که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای فرد بیمه شده اتفاق می افتد.

دیه حوادث

در ادامه این ماده توضیح داده می شود که منظور از حین انجام وظیفه، تمام اوقاتی است که فرد بیمه شده در کارگاه، موسسات وابسته یا ساختمان ها و محوطه آن مشغول به کار است و یا اینکه به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه انجام ماموریتی را بر عهده دارد.

بنابراین کارگر ساختمانی بیمه شده ای که در حین انجام کار، دچار حادثه می شود نیز مشمول این قانون می شود و در این شرایط باید مشخص شود مسئولیت حوادث ناشی از کار با چه کسی است.

مسئولیت حوادث ناشی از کار

مسئولیت کیفری حادثه ناشی از کار، طبق نظر بازرسان یا کارشناسان رسمی دادگستری و بر اساس رأی قضایی و با تشخیص مقصر یا مقصرین حادثه مشخص می شود.

بر اساس ماده 95 قانون کار:  هر زمان که بر اثر عدم رعایت مقررات مذکور در این قانون، توسط کارفرما یا مسئولین واحد، حادثه ای رخ دهد، شخص کارفرما یا مسئول مذکور از نظر حقوقی و کیفری و نیز مجازات های مندرج در این قانون مسئول هستند.

طبق این قانون کارفرما یا مسئول مربوطه، در صورت کوتاهی و عدم رعایت مقررات، مسئولیت حوادث ناشی از کار را برعهده دارند و باید خسارات وارده را جبران کنند.با توجه به ماده 65 قانون تأمین اجتماعی با وقوع حادثه ناشی از کار، کارفرما باید اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع فرد حادثه دیده انجام دهد.

مسئولیت حوادث ناشی از کار

با بروز یک حادثه در زمان کار، فرد حادثه دیده و یا اولیای دم او ابتدا باید برای طرح دعوی جهت تشکیل پرونده و پیگیری موضوع جهت دریافت خسارت و سایر اقدامات لازم به مراجع قضایی انتظامی مراجعه کنند تا بعد از طرح دعوی، موضوع توسط مقام قضایی و انتظامی مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: میزان دیه برای کبودی 

همچنین فرد حادثه دیده جهت بررسی صحنه حادثه و ثبت اظهارات شهود و تهیه گزارش حادثه توسط بازرس کار به واحد بازرسی اداره کار و امور اجتماعی مربوطه مراجعه می کند.

در نهایت نیز گزارش حادثه به مرجع قضایی ارسال می شود تا رای نهایی را در رابطه به حادثه و مسئولیت آن را صادر نماید.ادارات کار و امور اجتماعی و پزشکی قانونی نیز در روند رسیدگی به پرونده در مواقع لزوم، نظر خود را اعلام می کنند.

دیه کارگر ساختمانی در حوادث ناشی از کار

یکی از موضوعات بسیار مهم در زمان انعقاد قرارداد برای یک کارگر ساختمانی، پیش بینی حوادث کاری منجر صدمات بدنی است. به همین جهت کارگر باید از موضوعاتی مانند: دیه حادثه یا فوت در محل کار و حقوق مربوط به خود آگاهی داشته باشد تا در صورت وقوع حادثه، بتواند از حق و حقوق خود دفاع کند.

دیه کارگر ساختمانی چقدر است؟

طبق قوانین، اگر کسی عمدا یا سهوا به سلامت، جان و یا مال افراد لطمه وارد کند، باید خسارت ناشی از آن را بپردازد. به همین سبب اگر کارگر بر اثر اشتباهات کارفرما، دچار حوادث ناشی از کار شود، فرد حادثه دیده باید دیه و جبران خسارات وارده را دریافت کند.

بنابراین با وقوع حادثه منجر به آسیب یا فوت کارگر ساختمانی در نتیجه قصور و تقصیر کارفرما، کارگر یا اولیای دم او می توانند با مراجعه به مراجع قضایی برای اخذ دیه اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: نرخ دیه چشم در سال 1401

در رابطه با میزان دیه کارگر ساختمانی باید گفت، میزان دیه در حوادث ناشی از کار توسط پزشکی قانونی تعیین می شود، اما صدور رأی نهایی در این رابطه پس از طی مراحل قانونی بر عهده مقام قضایی است. در صورت صدور دستور مقام قضایی در مواقع لزوم، بازرسان یا کارشناسان رسمی دادگستری نیز نظر مشورتی خود را در این رابطه به مقام قضایی ارائه می دهند.

پس تعیین میزان دیه با توجه به نوع آسیب و میزان آن توسط پزشکی قانونی انجام می شود و یک مبلغ ثابتی نیست. رای نهایی نیز توسط مقام قضائی اعلام می شود.

دیه حوادث ناشی از کار

مبلغ دیه با توجه به مبلغ سالیانه اعلام شده توسط قوه قضاییه محاسبه و مشخص می شود.کارفرما علاوه بر دیه، مشمول جریمه های دیگری مانند: پرداخت خسارت به سازمان تامین اجتماعی، و جرایم مقرر در قانون کار نیز می شود.

اما نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که قانون گذار جهت حمایت از کارگران و اطمینان خاطر آنان برای جبران دیه فوت و دیه حادثه و سایر خسارات در محل کار، بیمه کارگر را برای کارفرما اجباری کرده است.

بیشتر بخوانید: دیه قطع نخاع

به همین جهت است که ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی، کلیه افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می کنند، مشمول قانون تأمین اجتماعی دانسته و طبق ماده ۱۴۸ قانون کار نیز کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تأمین اجتماعی، نسبت به بیمه کارگران واحد خود اقدام کنند.

طبق ماده ۶۵ قانون تأمین‌اجتماعی نیز، کارفرما با وقوع حادثه ناشی از کار، مکلف است گزارش حادثه را ظرف سه روز اداری از تاریخ وقوع حادثه کتبا به سازمان تأمین‌اجتماعی اطلاع دهد.

نرخ دیه کارگر ساختمانی

وکیل حوادث ناشی از کار

همانطور که بیان شد، با وقوع حادثه برای کارگر ساختمانی و مقصر شناخته شدن کارفرما، علاوه بر دیه، ممکن است مجازات هایی دیگری مانند مجازات های مقرر در قانون کار نیز برای کارفرما تعیین شود.

بنابراین در این نوع پرونده ها، به سبب عدم آشنایی کافی کارگر و کارفرما با قوانین کار، اولین و بهترین راه برای هرکدام از طرفین مراجعه به یک وکیل کار یا وکیل حوادث ناشی از کار است تا پرونده به بهترین روش ممکن حل و فصل شود و طرفین بتوانند از حق و حقوق خود به خوبی دفاع کنند.

بیشتر بخوانید: چطور دیه بگیریم؟

گروه وکلای حامیان عدالت با در اختیار داشتن بهترین وکلای تهران در خدمت هموطنان و مراجعین محترم، جهت حل و فصل کلیه دعاوی حقوقی و کیفری ایشان، همچون دعاوی مطالبه دیه برای کارگران ساختمانی می باشد.

در صورت وجود هرگونه سوال و ابهامی در این زمینه و دریافت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان ما در گروه وکلای حامیان عدالت در ارتباط باشید.

[xyz-ihs snippet="diekargar"]

تلفن های تماس جهت تماس و مشاوره با وکیل دیه

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.