دیه قطع نخاع سال 1402

دیه قطع نخاع سال 1400

مقدمه

نخاع بخشی از دستگاه عصبی مرکزی بدن است که کنترل بیشتر فعالیت های بدن را بر عهده دارد و از اعضای اصلی و مهم بدن محسوب می شود. این بخش از بدن به شکل طناب سفید رنگی درون مهره های ستون فقرات و کانال نخاعی قرار دارد و در قسمت پس سر به مغز متصل می شود.

ممکن است این بخش از بدن به علل مختلف مانند ورود ضربه ناخواسته و یا جنایتی عمدی و غیرعمدی از سوی دیگران آسیب ببیند یا اینکه قطع شود. آسیب به نخاع می تواند برای فرد، ضعف حسی و حرکتی ایجاد کند یا محرک های حسی و حرکتی را از بین ببرد.

از آنجا که قوانین برای حفظ امنیت جسمی و بدنی افراد جرایم و مجازت هایی در نظر گرفته است و با توجه به اینکه قانون مجازات در ایران از احکام اسلامی تبعیت می کند، برای نخاع نیز همانند سایر اعضای بدن در شرایطی که به سبب جرم و جنایتی این عضو، آسیب بیند علاوه بر مجازات متناسب با جرم، مجازات دیه نیز در نظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه دیه متناسب با نرخ تورم هر ساله متغییر است و از سوی قوه قضایه نرخ دیه هر سال محاسبه و اعلام می شود. به همین جهت این مطلب برای افرادی که قصد اطلاع از دیه قطع نخاع در سال 1402 را دارند، توسط گروه وکلای حامیان عدالت ارائه می شود.

دیه قطع نخاع

دیه قطع نخاع

همانطور که بیان شد، در ایران قانون مجازات اسلامی به تبعیت و در مطابقت با فقه اسلامی تدوین شده است. مجازات دیه نیز یک مجازات اصلی است که قانون گذار در ایران برای صدمه به اعضای بدن در نظر گرفته است و برای تعیین آن به فقه مراجعه کرده است.

بیشتر بخوانید: دیه برای کبودی در سال 1402

بر همین اساس فقه و قانون مجازات اسلامی، قطع کامل نخاع را موجب دیه کامل یک انسان می داند. فقهاء برای حکم به دیه کامل در قطع نخاع، به ادله ای همچون اجماع فقهاء و قاعده دیه اعضای زوج و فرد استناد می کنند و چون فقط یکی از آن در بدن وجود دارد، دیه کامل دارد.

البته برخی بر این قاعده اشکال گرفته اند و می گویند نمی توان نخاع را عضو واحدی در بدن محسوب کرد تا قطع آن، دیه کامل داشته باشد، تا جایی که معتقدند قطع نخاع دیه ندارد بلکه ارش (تفاوت دیه عضو صحیح و ناقص) دارد و میزان آن توسط پرشکی قانونی مشخص می شود.

اما در هر صورت آنچه در ماده 648 ، ذیل مبحث یازدهم که در رابطه با دیه ستون فقرات، نخاع و نشیمنگاه است در قانون مجازات اسلامی ایران مصوب سال 1392 برای قطع نخاع در نظر گرفته شده است این است که قطع کامل نخاع یک دیه کامل دارد.

قیمت دیه قطع نخاع سال 1400

طبق این ماده: قطع تمام نخاع دیه کامل دارد و قطع جزئی از نخاع به نسبت مساحت عرض، دیه دارد. مثلا اگر یک دهم نخاع قطع شد به همین میزان از دیه کامل حساب می شود.

قطع نخاع کامل یک فرد، باعث فلج کامل او و از بین رفتن تحرک او به صورت کامل می شود. اما اگر جزئی باشد می تواند به نسبت آسیب وارده، اثرات متفاوتی بگذارد.

ماده 649 قانون مجازات نیز در رابطه با این مطلب بیان می کند که اگر قطع نخاع موجب عیب در عضو دیگری از اعضای بدن بشود حسب مورد، دیه یا ارش آن عضو بر دیه نخاع اضافه می شود.

نرخ دیه قطع نخاع در سال 1402

با توجه به اینکه نرخ دیه در ماه های عادی و ماه های حرام (محرم، رجب، ذی حجه، ذی قعده) متفاوت است و از آنجا که هرساله نرخ دیه را قوه قضاییه اعلام می کند.

در مورد دیه سال 1400 نیز سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری سال 99 اعلام کرد: دیه کامل در ماه های عادی معادل 480 میلیون تومان و در ماه های حرام معادل 640 میلیون تومان است.

بنابراین با توجه به اینکه دیه قطع تمام نخاع یک دیه کامل است، در مورد نخاع نیز همین نرخ صادق است و در آسیب ها نیز به نسبت آسیب وارده از همین میزان محاسبه انجام می شود.

بعد از تعیین دیه توسط دادگاه، مجرم باید آن را در مهلت مقرر قانونی، به قربانی بپردازد. در غیر این صورت قربانی می تواند با استناد به ماده 2 قانون محکومیت های مالی علیه جانی شکایت امتناع از پرداخت دیه را مطرح کند.

بیشتر بخوانید: دیه کارگر ساختمانی چقدر است؟

وکیل باری دیه قطع نخاع سال 1400

وکیل دیه

پرونده های کیفری به دلیل حساسیتی که دارند، خصوصا در بحث آسیب به اعضا که حساسیت بیشتری دارد به این جهت که ممکن است آسیب وارده محدود به زمان حال نباشد و پیامدهایی بر کیفیت ادامه زندگی فرد داشته باشد و حتی موجب از کار افتادگی فرد و نیاز به درمان مستمر شود، نباید بدون داشتن اطلاعات کافی و توسط افراد ماآگاه پیگیری شود.

به همین جهت این پرونده ها به تنهایی قابل پیگیری و حل و فصل نیستند و برای طرح شکایت به نحو صحیح و اصولی و مطالبه کامل دیه و خسارت فرد آسیب دیده نیاز به همراهی یک وکیل با تجربه و متخصص وجود دارد.

همچنین نیاز به وکیل محدود به فرد آسیب دیده نمی شود و طرف مقابل نیز در این نوع دعاوی نیاز به یک وکیل دارد تا در صورت عمدی نبودن حادثه و وجود سایر ادله از حق خود دفاع کند.

به همین منظور، گروه وکلای حامیان عدالت با در اختیار داشتن وکلای کیفری و وکلای متخصص در امور دیه در خدمت شهروندان و مراجعه کنندگان محترم جهت احقاق حق این عزیزان و پیگیری پرونده های ایشان به نحوه دقیق و اصولی می باشد.

تماس و مشاوره با وکیل دیه :

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

کیفریدیه

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

3 دیدگاه

  • سلام برادرم تصادف کرده ضایع نخاعی شده الان از کمر به پایین بی حس است کنترل هیچ چیزی و نداره پنج ماهه زجر می کشیم برای کارها دیه راهنمایی بکنید خواهشا

  • یه‌دوستی‌دارم‌که‌درجریان‌یه‌تصادف‌ازسینه‌به‌پایین فلج‌شده.ببینید،فلج‌یه‌کلمه‌است،به‌ذهن‌هیچ‌شخص سالمی‌خطور‌نمیکنه‌که‌چه‌مشکلاتی‌داره‌این‌اتفاق‌،به نظرم بیمه باید دیه ده‌بیست‌نفر رو به قطع نخاع تعلق بده.حالا میگم:1.زخم بستریازخم‌فشاری (ترشحات بوی‌بد،لرز،تب،متورم‌شدن‌ناگهانی‌عضو‌درگیر‌ وآمبولی‌شدن)2ازدست‌دادن‌تمام‌فعالیتهای‌جنسی
    (مغز‌همچنان‌طلب‌میکنه،ولی‌بدن‌همکاری‌نمیکنه) وحشتناکه3احتباس‌ادرار‌ومدفوع4بی‌اختیاری‌کامل
    (نجس‌میشه،صدامیده،نَشتی‌میده)حالاااا برای ادرار روزی ۶یا۷بار سوند😵،دیدن‌این‌صحنه‌خودش‌مرگه.
    یک‌روز‌درمیان‌شستشو‌وتعویض‌پانسمان‌زخمهای‌بستر میانگین‌هفتع‌ای‌یک‌میلیون. التماس میکنه،زجه‌میزنه،گریه‌میکنه، میگه رفیق خلاصم کن
    کوتاه‌میکنم.نمی‌دونید‌یک‌پای‌فلج‌چقدرسنگین‌هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری