فروش ملک توسط وکیل

فروش ملک توسط وکیل

هر شخصی می تواند و این حق را دارد برای انجام اموری مانند تنظیم قرارداد، انجام معاملات و یا سایر امور خود وکیل بگیرد، در مورد فروش ملک نیز، صاحب ملک می تواند فردی را به عنوان وکیل ملکی برای فروش ملک، انتخاب کند و با دادن وکالتنامه، این وظیفه را بر عهده او بگذارد.

در این مطلب در مورد فروش ملک، توسط وکیل و مسائل مربوط به آن، توضیحات لازم بیان می شود. در صورت وجود هرگونه سوال و ابهامی در این زمینه می توانید از کارشناسان و وکلای متخصص گروه وکلای حامیان عدالت در امور ملکی، مشورت بگیرید.

شرایط قانونی وکالت فروش ملک

فردی که به عنوان وکیل انتخاب می شود، اختیار هر نوع تصرفی در موضوع وکالت از جانب موکل خود را دارد. در وکالت فروش ملک نیز، وکیل اختیار فروش ملک به هر میزان و هر مبلغی را دارد.

یکی از راه های فروش ملک، اعطای وکالت بلاعزل در فروش ملک  به خریدار است. به طور کلی در معامله وکالتی ملک، فروشنده به دلیل فراهم نبودن شرایط و یا وجود مشکلاتی مانند: در رهن بودن سند و یا آماده نبودن سند و …، به جای انتقال سند قطعی به خریدار، وکالت بلاعزل می دهد.

در واقع بیع یا همان فروش ملک از سوی فروشنده ملک، به دلیل مشکلاتی که در مورد سند و انتقال آن وجود دارد، از طریق اعطای وکالت به خریدار انجام می شود که اصطلاحا با نام فروش وکالتی شناخته می شود.

وکالت فروش ملک

خریدار با داشتن وکالت بلاعزل می تواند، فروش و تصرفات دیگر را در صورت وجود شرایط، در مورد ملک داشته باشد. دقت داشته باشید که همیشه صاحب ملک، اولین نفری نیست که وکالت در فروش می دهد، بلکه یک ملک ممکن است با داشتن وکالت در فروش، بین چند نفر و به صورت زنجیره ای معامله شود.

اعطای وكالت بلاعزل در فروش ملک به معنای انتقال دائمی مالكيت ملک مورد نظر نیست بلکه، صرفا اعطای نمایندگی و اجازه انتقال ملک از سوی مالک به وکیل است. لذا افراد نمی توانند با داشتن وکالت بلاعزل، ادعای مالکیت داشته باشند.

فروش وکالتی ملک برای طرفین معامله علاوه بر خطرات احتمالی، مزایایی نیز دارد. با فروش ملک بصورت وکالتی، پیگیری تمام امور اداری و انتقال سند از طریق خریدار انجام می شود و دیگر نیازی به حضور فروشنده نیست.

بیشتر بخوانید: تبدیل سند وکالتی به سند قطعی

وکالتنامه فروش ملک باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود، وکالتنامه هایی که توسط اشخاص نوشته می شود، فاقد اعتبار قانونی و غیرقابل استناد هستند.

اگر شخصی می خواهد ملک دارای وکالتنامه فروش را خریداری کند باید قبل از خرید، در مورد صحت و اعتبار وکالتنامه اطمینان حاصل کند، چرا که وکالت در فروش ممکن است به دلایلی مانند فوت یا جنون موکل و یا عزل و انصراف وکیل و … فسخ شده باشد.

خریدار باید دقت کند که در خرید ملک بصورت وکالتی، بخشی از بهای ملک یا همه آن بعد از تنظیم قرارداد وکالت باید به فروشنده منتقل شود. در حالی که در بیع ملک با قرارداد رسمی، بهای ملک در زمان انتقال سند انجام می شود.

بیشتر بخوانید: وکیل خرید ملک در ترکیه

به طور کلی با توجه به ریسک معامله وکالتی، خریدار باید مراقب باشد، که در خرید ملک به صورت وکالتی مورد استفاده و کلاهبرداری سودجویان قرار نگیرد.

نکات مهم در فروش ملک توسط وکیل

نکات مهم در فروش ملک توسط وکیل

علاوه بر موارد مذکور، برخی دیگر از نکات مهم و قابل توجه در فروش ملک توسط وکیل و معامله وکالتی ملک، شامل این موارد می شود:

  • وکیل فروش ملک، باید وکالتنامه معتبر داشته باشد.
  • مشخصات کامل ملک باید در وکالتنامه ذکر شده باشد.
  • حدود اختیارات وکیل باید در متن وکالتنامه مشخص شده باشد.
  • در متن وکالتنامه علاوه بر حق فروش، باید حق مطالبه وجه و اخذ ثمن معامله نیز برای وکیل ذکر شده باشد. در غیر این صورت وکیل فقط حق فروش ملک را دارد و بهای معامله باید به فروشنده تحویل داده شود. لذا در این موارد اگر خریدار وجه معامله را به وکیل بپردازد، همچنان پرداخت بهای ملک بر عهده او خواهد ماند.
  • با اعطای وکالت بلاعزل در فروش، دیگر صاحب ملک نمی تواند نسبت به معامله ملک توسط وکیل اعتراضی داشته باشد. مگر اینکه بتواند عدم رعایت مصلحت از جانب وکیل را ثابت کند.
  • خریدار دقت داشته باشد که در متن وکالتنامه برای وکالت، مدت تعیین نشده باشد، به این دلیل که زمان انجام امور اداری و انتقال سند مشخص نیست و با ذکر مدت وکالت، بعد از انقضای تاریخ آن، وکالت باطل می شود.
  • بهتر است در تنظیم وکالتنامه فروش ملک، برای اطمینان از صحت قرارداد و رعایت موارد قانونی و پیشگیری از مشکلات با یک وکیل ملکی مشورت های لازم انجام شود.
  • خریدار تا حد امکان از انجام معامله با افرادی که وکالتنامه کلی دارند یا وکالت در فروش ملک وراثتی و شراکتی دارند، به دلیل مشکلات احتمالی آن اجتناب کند.
  • با تنظیم وکالت فروش، فروشنده همچنان می تواند به شخص دیگری هم وکالت در فروش بدهد، برای جلوگیری از این مشکل، خریدار باید یک مبایعه نامه رسمی با فروشنده تنظیم کند تا سندی بر انجام و اثبات معامله باشد و همچنین در وکالتنامه قید شود که حق حق فروش ملک از فروشنده سلب می شود.

فروش ملک توسط وکیل

بیشتر بخوانید: ابطال مبایعه نامه

در نهایت دقت داشته باشید که بهترین و مطمئن ترین راه معامله ملک، انتقال سند به صورت رسمی است. اما اگر این امکان وجود نداشت، حتما نکات لازم برای پیشگیری از مشکلات معامله وکالتی را رعایت کنید و با فراهم آمدن شرایط، در سریع ترین زمان سند را به نام خود انتقال دهید.

گروه وکلای حامیان عدالت، با حضور بهترین وکیل های متخصص در امور ملکی و معاملات ملکی، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان و وکالت مراجعین محترم در انجام معاملات وکالتی و حل و فصل و پیگیری دعاوی مربوطه می باشد.

تلفن های تماس جهت مشاوره با وکیل ملکی:

(10 خط ) 02144850335📞  02144872230 📞  02144872231 📞

ملکی

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری