در رابطه با ماده 43 قانون اجرای احکام ‏مدنی چه میدانید؟

ماده 43 قانون اجرای احکام ‏مدنی

ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی در مورد نحوه اجرای حکم خلع ید از مال مشاع چنین مقرر می‌دارد: (در اجرای حکم خلع ید از مال مشاع باید نسبت به تمام آن اقدام شود، نه فقط سهم یکی از شرکا).

همچنین شخصی که حکم به نفع او صادر شده است برای تصرف در مال مشاع نیازمند اذن تمام شرکا می ‌باشد. تنها صرف داشتن حکم به نفع وی برای تصرف در مال مشاع کافی نیست. بنابراین در اجرای ماده 43 قانون مدنی باید نسبت به تمام مال مشاع اقدام شود و شخص محکوم له نیز نیازمند اذن همه شرکا برای تصرف است. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی در رابطه با این موضوع حقوقی در اختیارتان قرار دهیم.

دعوای خلع ید مال مشاع چیست؟

دعوای خلع ید مربوط به اخراج متصرف غیرقانونی از ملک مالک است. براساس قانون مدنی ایران، هرگونه تصرف غاصبانه بر حق دیگران بدون اجازه، غصب محسوب می‌شود. اگر مالک متوجه شود ملکش توسط شخص دیگری بدون اجازه تصرف شده، می‌تواند برای اخراج متصرف به دادگاه شکایت کند. دادگاه پس از بررسی و تایید غیرقانونی بودن تصرف، حکم به اخراج متصرف صادر می‌کند.

دعوای خلع ید مشاعی هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. دعوای خلع ید مشاعی به اخراج متصرف غیرقانونی از ملک مشاعی مالکان مربوط می‌شود. ملک مشاعی به ملکی گفته می‌شود که دو یا چند نفر در آن سهم دارند.

ماده 43 قانون

در صورتی که یکی از مالکان، ملک مشاعی را بدون رضایت سایر مالکان تصرف کند یا شخص ثالثی وارد ملک شود، می‌تواند مورد تعقیب قانونی قرار بگیرد. در چنین مواردی مالکان می‌توانند با تقدیم دادخواست خلع ید مشاعی، اخراج متصرف را از دادگاه درخواست کنند. دادگاه پس از بررسی شرایط و در صورت ثابت شدن تصرف غیرقانونی، حکم به خلع ید مشاعی و اخراج متصرف می‌دهد.

بیشتر بخوانید: خلع ید از مشاعات ساختمان

متن ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی

در صورتی که حکم علیه متصرف ملک مشاع صادر شود و به نفع مالک باشد، تمام ملک خلع ید خواهد شد. البته باید توجه داشت که تصرف محکوم ‌له در ملک خلع ید شده، مشمول مقررات املاک مشاعی است. در مواردی که حکم خلع ید از ملک مشاع به نفع یکی از مالکان صادر می‌شود، چند نکته وجود دارد:

  • خلع ید باید نسبت به کل ملک مشاع نه فقط سهم مالک مشمول حکم، اعمال شود.
  • محکوم ‌له مشمول مقررات املاک مشاعی است و برای تصرف نیاز به اذن سایر مالکان دارد.
  • اجرای حکم منوط به صدور رای قطعی علیه همه متصرفین است.
  • بر طبق ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی تنها خلع ید از ملک مشاع، مقرر شده است. در این قانون در رابطه با ساماندهی ید متصرفان، تعیین تکلیف خاصی صورت نگرفته است.

شرح بیشتر در رابطه با ماده 43 قانون

ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی در رابطه با نحوه اجرای آرای صادره در زمینه دعاوی خلع ید مال مشاع است. مال مشاع به مالی گفته می‌شود که چند نفر در آن شریک و سهیم هستند. هیچ ‌یک از مالکان نمی‌توانند بدون اجازه بقیه در مال مشاع، تصرف کنند. خلع ید مشاعی، دعوایی است که یکی از مالکان علیه کسی که بدون اجازه در مال مشاع تصرف کرده است، مطرح می‌کند.

ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی

طبق ماده 43 در اجرای حکم خلع ید باید نسبت به تمام مال اقدام شود. همچنین محکوم ‌له برای تصرف نیاز به اجازه همه مالکان دارد و صرف داشتن حکم به نفع او کافی نیست. پس اجرای حکم خلع ید مشاعی مستلزم خلع ید از کل مال و رعایت مقررات مربوط به املاک مشاعی جهت تصرف توسط محکوم ‌له است.

چه مواردی را باید در رابطه با ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی در نظر گرفت؟

نکات مهمی در رابطه با ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی وجود دارد که باید مدنظر قرار داد. موارد مهمی باید در خصوص خلع ید از ملک مشاع مد نظر قرار گیرند که عبارتند از:

  • خلع ید باید نسبت به تمام ملک انجام شود. فردی که حکم خلع ید به نفع او صادر شده، مکلف است مقررات ملک مشاع را رعایت کند. بدین معنا که برای تصرف ملک مشاع، موافقت تمامی شرکا الزامی است، حتی اگر یکی از آنها محکوم علیه باشد.
  • هنگام اجرای حکم خلع ید، اگر مالی از محکوم علیه در محل باقی بماند و او از بردن آن امتناع کند، مامور اجرایی باید اقدامات لازم را در این رابطه انجام دهد. این اقدامات شامل تهیه صورت از اموال و سپردن آنها به مکان امن یا فروش اموالی که نگهداری آنها هزینه بر است، می باشد.

ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی

همچنین مامور اجرایی، مکلف است مانع از تخریب و ضایع شدن اموال شود. در صورت لزوم باید اموال را به فرد قابل اعتماد بسپارد. از سوی دیگر، می تواند اموال را به یک مکان امن منتقل کرده تا بتواند از حقوق طرفین دعوا دفاع نماید.

بهترین مرکز مشاوره حقوقی در تهران

دعوای خلع ید مشاعی از جمله انواع دعاوی مالی بوده که پرداختن به آن نیازمند مشاوره حقوقی است. به دلیل اهمیت مسائل حقوقی، مشاوره با افراد متخصص و کاربلد در رابطه با مسائل مختلف دارای اهمیت ویژه ای است. پرداختن به موضوعات مهم از جمله دعاوی خلع ید از این قاعده مستثنی نمی باشد.

موسسه حامیان عدالت با برخورداری از وکلای با تجربه درجه یک دادگستری در رابطه با انواع دعاوی حقوقی و کیفری آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند. اگر هرگونه سوال یا ابهامی در رابطه با موضوع خلع ید مشاعی و سایر موارد مرتبط دارید، می‌توانید با مشاوران حقوقی موسسه حامیان عدالت تماس گرفته تا اطلاعات جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

تلفن های تماس جهت مشاوره با بهترین وکیل ملکی

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

ملکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری