خلع ید از مشاعات ساختمان

خلع ید از مشاعات ساختمان

خلع ید از مشاعات ساختمان از مباحث حقوقی است که در صورت نیاز به دریافت اطلاعات در مورد آن، می توانید این مطلب را که توسط گروه وکلای حامیان عدالت در رابطه با خلع ید از مشاعات ساختمان ارائه می شود، مطالعه کنید. برای اطلاع از نحوه خلع ید از مشاعات ساختمان، ابتدا لازم است تعریفی از مال مشاع و مشاعات ساختمان ارائه شود.

مال مشاع و مشاعات ساختمان

مال مشاع، به مالی گفته می شود که دو یا چند نفر در مالکیت جزء جزء آن شریک باشند. این اشتراک و سهیم شدن در مالکیت می تواند به علل مختلفی مانند: ارث بردن یا خرید مال به صورت شراکتی و … ایجاد شده باشد، این حالت شراکت افراد در مالکیت یک مال در علم حقوق «اشاعه» نامیده می شود.

مشاعات ساختمان

مالکین ملک مشاع می توانند مالک سهم مساوی یا متفاوتی از مال باشند. به عنوان مثال: ملکی که به دختر و پسر متوفی به ارث رسیده است و به نسبت سهم الارث تقسیم شده است به این صورت است که دختر صاحب دو دانگ از ملک و پسر صاحب چهار دانگ از ملک می شود، در این حالت قبل از تفکیک ملک و دریافت سند جدا توسط هر کدام از ورثه، مالکیت ملک بین آن ها با سهم متفاوت و به صورت مشترک است و هرکدام از آن ها نمی تواند بدون اجازه دیگری در ملک مشاعی تصرف مادی انجام دهد.

بیشتر بخوانید: فروش سهم خود از ملک مشاع

در مورد مشاعات ساختمان نیز به این صورت است که بخش های مشترک ساختمان های مسکونی و تجاری مانند: زمین زیر بنا، اسکلت و دیوارها و نمای خارجی ساختمان، حیاط، پشت بام، آسانسور، راهروهای و راه پله های خارجی، اموال عمومی ساختمان، تاسیسات مشترک مانند: تابلوهای برق، چاه آب و چاه فاضلاب، هواکش ها، کنتورها و … مشاعات ساختمان محسوب می شوند و مالکین واحدها به صورت مشاع، مالک این بخش ها هستند و طبق قانون، هرگونه تصرفی در این بخش ها نیاز به اجازه سایر مالکین دارد.

لازم به ذکر است که اشاعه در این بخش های ساختمان، مانع از امکان صدور سند رسمی به نسبت سهم شرکاء در سند رسمی نیست و هرکدام از شرکاء می توانند به صورت قانونی سهم مشاع خود را از مشاعات ساختمان در سند مالکیت درج کنند.

خلع ید کردن مشاعات ساختمان

خلع ید از مشاعات ساختمان

همانطور که اشاره شد، هیچ کدام از ساکنین مجاز به تصرف در مشاعات ساختمان بدون اجازه سایر مالکین و ساکنین ساختمان، نیست. میزان و نحوه استفاده ساکنین ساختمان از قسمت های مشاع، طبق تصمیم هیئت مدیره یا طبق ضرورت و نیاز مشخص می شود و هیچ کدام از ساکنین ساختمان حق ندارند از مشاعات آپارتمان به نحوی استفاده کنند که حقوق سایرین ضایع شود و تمامی این قسمت ها بین ساکنین مشترک است.

در مورد مشاعات ساختمان، دعوای خلع ید زمانی مطرح می شود که یکی از مالکین یا مستاجرین ساختمان بدون اجازه و رضایت سایر مالکین در قسمت مشاعات ساختمان تصرفاتی مانند: ساخت انباری در حیاط یا پشت بام و تصرفات مادی از این دست را انجام دهد.

 خلع ید مشاعات

یا اینکه یکی از مالکین یا مستاجرین، بدون اجازه و رضایت سایر ساکنین بیشتر از سهم مشاع خود را تصرف کند مثلا در مورد پارکینگ که هر واحد فقط برای یک خودرو اجازه پارک دارد، دو خودرو پارک کند.

بیشتر بخوانید: شرایط لازم برای خلع ید

در چنین شرایطی اگر متصرف بعد از درخواست سایر مالکین، به تصرف غیرقانونی خود پایان ندهد، هرکدام از مالکین مشاع می تواند علیه او دعوای خلع ید را مطرح کند. برای طرح دعوای خلع ید از ملک مشاع، حضور تمام مالکین لازم نیست و حضور یک مالک نیز برای طرح دعوی علیه متصرف یا متصرفین در مشاعات ساختمان کفایت می کند.

بیشتر بخوانید: دعوای خلع ید چقدر زمان میبرد؟

وکیل خلع ید از مشاعات

وکیل خلع ید

در مواردی که نیاز به طرح دعوای خلع ید از مشاعات ساختمان دارید بهتر است برای دریافت مشاوره و انجام سریع کار از یک وکیل خلع ید کمک بگیرید.

وکیل خلع ید با آگاهی از قوانین مربوط به خلع ید و مشاعات و همچنین آگاهی از روند رسیدگی به این دعاوی در مراجع رسیدگی کننده و مهارت در تنظیم دادخواست و پیگیری پرونده، می تواند موجب تسریع کار و صرفه جویی در وقت و هزینه شما بشود.

بیشتر بخوانید: هزینه خلع ید چقدر است؟

به همین جهت، وکیل های متخصص در گروه وکلای حامیان عدالت در تهران به عنوان یک مجموعه حقوقی معتبر با ارائه انواع خدمات در زمینه دعاوی حقوقی، دعاوی کیفری و… در خدمت هموطنان عزیز برای حل مشکلات حقوقی، ارائه مشاوره و پاسخ به سوالات و ابهامات شما در رابطه با دعاوی مربوط به املاک مشاع و خلع ید از مشاعات ساختمان می باشد.

تلفن های تماس جهت تماس و مشاوره با وکیل ملکی

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

خلع ید و تخلیهفروش ملک مشاعملکی

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری