وکیل ارز دیجیتال - حامد نجفی

وکیل ارز دیجیتال

این روزها در بین مردم و مخصوصا جوانان و سرمایه گذاران صحبت از ارزهای دیجیتال و رمز ارزها بسیار زیاد شده است. با توجه به افزایش این نوع تجارت و رشد زیاد ارزش ارزهای دیجیتال، افراد زیادی در سراسر دنیا برای انجام معاملات و مبادلات، حفظ ارزش پول خود، افزایش سرمایه و یا به امید کسب سود فراوان به سمت این نوع تجارت و سرمایه گذاری می روند.

حتما شما نیز در بین مردم و شبکه های اجتماعی با اصطلاحاتی مانند: رمزارز، توکن، بیت کوین، لایت کوین، شت کوین، کلاهبرداری پانزی و سایر اصطلاحات جدید و گاها ناشناخته و عجیب و غریب مربوط به بحث ارز دیجیتال را شنیده اید. از آنجا که مباحث مربوط به ارز دیجیتال نیز مانند بحث بورس و داد و ستدهای مالی مربوط به امور مالی است در این موارد نیز مانند سایر امور مالی، موضوعات حقوقی و وقوع جرایمی مالی مانند کلاهبرداری، سرقت و … وجود دارد.

بنابراین یکی از موضوعات مهمی که به دنبال ایجاد ارز دیجیتال لازم و ضروری است بحث مسائل حقوقی و قانونی مربوط به آن است.

به همین منظور در این مطلب که از سوی گروه وکلای حامیان عدالت ارائه می شود، در مورد ارز دیجیتال، تعریف آن و مباحث حقوقی مربوط به آن و در مورد ضرورت مراجعه به وکیل ارز دیجیتال صحبت خواهد شد.

تعریف ارز دیجیتال

پول های دیجیتال در اواخر دهه ۹۰ میلادی توسط دیوید چاوم در شرکت دیجی کش و با استفاده از علم رمزنگاری ایجاد شد تا برای بانک ها شرایط انتقال ارزش پولی را به صورت الکترونیکی فراهم کند.

ارز دیجیتال یا پول الکترونیکی (Digital currency) به ارزی گفته می شود که تعریف، ذخیره و انتقال آن برخلاف واسطه های فیزیکی مانند سکه و اوراق بانکی، به صورت مجازی و الکترونیکی و بر مبنای صفر و یک دیجیتال در اینترنت انجام می شود.

ارز دیجیتال نوعی پول مجازی است که در طراحی آن از فناوری رمزنگاری استفاده شده و معمولا بصورت غیرمتمرکز اداره می شود.

در واقع هر ارزش ایجاد شده در بستر دیجیتال را، ارز دیجیتال می نامند. تراکنش های انتقال سرمایه در ارز دیجیتال بین افراد، معمولا بصورت لحظه ای و بدون محدودیت قابل انجام است.

ارزهای دیجیتال و رمزارزها می توانند مانند سایر ارزهای فیات (Fiat Currency) یعنی پول های بدون پشتوانه فیزیکی (مانند طلا و نقره) قابل، مبادله، خرید و فروش آنلاین و … باشند.

ارز دیجیتال

بنابراین ارز دیجیتال مانند ارز فیزیکی، می تواند استفاده شوند، اما این استفاده محدود به موارد پول فیزیکی نیست و می تواند در موارد دیگری مانند شبکه های اجتماعی و یا بازی ها نیز استفاده شود.

ارزهای مجازی و رمزارزها که با نام کریپتوکانسی (Cryptocurrency) شناخته می شوند، نمونه هایی از پول دیجیتال هستند، اما هر ارز دیجیتالی ارز مجازی یا رمزارز نیست یعنی ارز دیجیتال محدود به این دو مورد نیست.

ارزهای دیجیتال انواع مختلفی دارند که رایج ترین و محبوب ترین آن ها عبارتند از: بیت‌ کوین (Bitcoin) که اولین رمزارز مبتنی بر سیستم بلاک چین (Blockchain) بود، اتریوم (Ethereum)، لایت‌ کوین (Litecoin)، مونرو (Monero)، بیت کوین کش (Bitcoin Cash)، ریپل (Ripple)، تتر (Tether)، استلار(Stellar)، دوج کوین (Doge Coin)، دش (Dash)، و سایر آلت کوین ها (Altcoin) …

ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، لایت کوین و ..  به «ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز» نامیده می شوند، یعنی مرکزی برای تولید این ارزها وجود ندارد و هیچ نهاد، دولت یا سازمانی در معاملات و مبادلات این ارزها دخالت ندارد و تحت کنترل فرد خاصی نیست.

افراد برای معامله و تبدیل ارزهای دیجیتال، باید از طریق صرافی های آنلاین اقدام کنند. ترید (Trade) یا همان معامله ارزهای دیجیتال، همانند سایر معاملات مالی می تواند برای کاربران، سود یا ضرر به همراه داشته باشد.

قوانین ارز دیجیتال در ایران

تعداد کمی از کشورها و سازمان های بین المللی از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت استفاده می کنند. دولت ها نگران سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه ارزهای دیجیتال توسط مردم هستند. به این دلیل که از سویی، شهروندان معمولا بدون آگاهی کامل و به واسطه صرافی ها و یا افراد دیگر در این بازار وارد می شوند که خطراتی مثل کلاهبرداری های هرمی یا کلاهبرداری پانزی را می تواند به دنبال داشته باشد.

متأسفانه در کشوری مانند ایران که وضعیت اقتصادی خوبی نیز ندارد، این کلاهبرداری ها بسیار بیشتر انجام می شود. وعده سودهای نجومی از طرف طراح کلاهبرداری و عدم آگاهی افراد باعث می شود تعداد زیادی از مردم گرفتار این جرایم شوند.

همچنین انجام تراکنش ارزهای دیجیتال بصورت ناشناس، پیگیری قضایی این جرائم را دشوار کرده است و موجب تقویت مجرمان می شود.

از سوی دیگر در مواقعی که نوسانات نرخ ارز دیجیتال باعث ضررهای کلان به مردم می شود، هیچ مرجعی برای پاسخگویی وجود ندارد و مالباختگان حتی نمی توانند برای جبران خسارت وکیل بگیرند، چون مرجعی برای جبران خسارت وجود ندارد.

همچنین با توجه به تهدیدهایی که رمز ارزها برای دولت ها دارد مانند محدود کردن درآمد مالیاتی دولت و تضعیف سیستم بانکداری با حذف مالیات نقل و انتقال پول، نگرانی های دولت ها در این زمینه بیشتر می شود. نگرانی کشورها، محدود به شهروندان و موارد مذکور نیست و علاوه بر آن بازار ارزهای دیجیتال، باعث نگرانی دولت ها در مورد استفاده از این بازار در زمینه جرایمی مانند پولشویی، تروریسم و یا قاچاق انسان نیز می شود.

قوانین ارز دیجیتال در ایران

به این علت که دولت ها در بازار مبادلات دیجیتالی، برخلاف تبادلات مالی سنتی، نمی توانند تراکنش های مالی را تحت نظر بگیرند، لذا راه های پیشگیرانه و تعقیب مجرمین نیز در عمل بی نتیجه می ماند.

به همین خاطر، برخی کشورها قوانینی در مورد استفاده از ارزهای دیجیتال در راستای مبارزه با جرایمی مانند پولشویی و تروریسم تصویب کرده اند.

برخی کشورهای دیگر نیز، اقدام به ایجاد محدودیت های قانونی در این زمینه نمودند و تمام فعالیت ها در حوزه سرمایه گذاری در این بازار را ممنوع کردند و برخی دیگر نیز برای موسسات مالی محدودیت هایی اعمال نمودند و اجازه ارائه خدمات در مورد رمز ارز به شهروندان را نمی دهند.

بانک مرکزی ایران نیز در مورد استفاده از ارز دیجیتال و تأثیرات آن بر سیاست های پولی و ارزی کشور اعلام کرده است که این موضوع علاوه بر ایجاد فرصت های جدید، تهدیداتی نیز برای کاربران به همراه دارد.

لذا جهت ممانعت از بروز صدمات، تسهیل کسب و کار و حمایت از حقوق مصرف کنندگان، سیاست ها و مقرراتی را تدوین نموده است.

این مقررات شامل حوزه های مربوط به موضوعاتی مانند: صرافی های ارز دیجیتال و سامانه های مرتبط، کیف پول ارز دیجیتال، استخراج آن و بانکداری الکترونیکی و … می باشد.

آیین نامه مربوط به ماینیگ ارزهای دیجیتال در سال 1398 و اصلاحیه آن در سال 1399 در ایران، توسط هیئت وزیران در مورد فرآیند استخراج و استفاده از ارزهای دیجیتال تصویب شده است.

این آیین نامه قوانین و مقرراتی برای استخراج بیت کوین به عنوان یک صنعت، وضع کرده است. طبق این قانون، استفاده از ارزهای دیجیتال و مسئولیت استفاده از آن به عهده خود فرد است و افراد باید، خطرات آن را بپذیرند و اعلام کرد که ارزهای دیجیتال از سوی دولت و سیستم بانکی حمایت و ضمانت نمی شود.

همچنین طبق این قانون استخراج و ماین کردن ارزهای رمزنگاری شده با اخذ مجوز از وزارت صمت و وزارت نیرو، ممکن خواهد بود.

طبق آیین نامه، مراکز ماین کردن به عنوان یک واحد صنعتی شناخته می شود و مشمول مقررات مالیات است و سایر قوانینی که طبق این آیین نامه در مورد ماینینگ ارز دیجیتال وضع شده است، باید توسط افراد رعایت شود.

به طور کلی باید گفت، معاملات و مبادلات حوزه ارزهای دیجیتال در ایران جرم نیست و مجازاتی ندارد. چراکه قوانین ارز دیجیتال در ایران جز در موارد خاصی، روشن و مشخص نیست، اما برای استخراج و ورود دستگاه های آن نیاز به مجوز قانونی است.

البته به معنی این نیست که هر استفاده ای از ارز دیجیتال نیز جرم نیست. مثلا اگر کسی برای پولشویی از ارز دیجیتال استفاده کند، به عنوان مجرم به پولشویی تعقیب می شود نه بخاطر معامله با ارز دیجیتال. بنابراین با وقوع هر نوع جرمی در این زمینه، افراد می توانند به مراجع قضایی و انتظامی مراجعه کنند و شکایت خود را مطرح کنند.

کلاهبرداری در ارز دیجیتال و کریپتو

انواع کلاهبرداری در حوزه کریپتو و ارزهای دیجیتال

افزایش پذیرش و استفاده از ارزهای دیجیتال در میان مردم و سرمایه گذاران، علاوه بر مزایای خوب و سودهایی که دارد، پیامدهایی ناگواری نیز به همراه داشته است.  برخی افراد به دلیل افزایش موارد سرقت و کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال، از سرمایه‌گذاری در این زمینه دوری می کنند.

متأسفانه در کشورهایی مانند ایران به دلایل اقتصادی و اجتماعی، این کلاهبرداری ها بیشتر مشاهده می شود و پیگیری قضایی این جرائم نیز سخت تر است.

انواع کلاهبرداری های رایج در حوزه ارزهای دیجیتال عبارتند از:

  • کلاهبرداری از طریق طرح های پانزی، هرمی و شبکه ای
  • کلاهبرداری از طریق ادعای استخراج ابری (بدون دستگاه) و ربات های تلگرامی
  • کلاهبرداری و سرقت با ایجاد صرافی های تقلبی ارز دیجیتال و ایجاد کیف پول های تقلبی
  • کلاهبرداری از طریق حملات فیشینگ با ایجاد صفحات جعلی اینترنتی و دریافت اطلاعات شخصی کاربر
  • کلاهبرداری از طریق ایجاد تیم های پشتیبانی تقلبی و دریافت اطلاعات شخصی کاربر
  • کلاهبرداری با وعده اهدای رایگان ارز دیجیتال در شبکه های اجتماعی
  • کلاهبرداری از طریق ادعای استخراج ارز دیجیتال با موبایل و کامپیوترهای خانگی
  • کلاهبرداری از طریق فروش توکن (واحد شمارش رمزارز) بی ارزش
  • کلاهبرداری از طریق پروژه پامپ و دامپ (افزایش و کاهش)

هریک از این روش های کلاهبرداری که نام برده شد، تعریف و شیوه های اجرای خود را دارد و برای جلوگیری از وقوع آن ها نیز راه های مشخصی وجود دارد که توضیح آن از موضوع این بحث خارج است.

اما مهم ترین عامل در جلوگیری از وقوع این کلاهبرداری ها افزایش اطلاعات کاربران و دریافت مشاوره های کاری و حقوقی از متخصصین این حوزه است.

نشانه های کلاهبرداری در معاملات ارزهای دیجیتال

معمولا کلاهبرداری های بازار ارز دیجیتال، نشانه های مشخصی دارند که با دقت کاربران، قابل تشخیص هستند. از جمله علائم کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال، عبارتند از:

-وعده سودهای نجومی

-تشویق به دعوت کاربران بیشتر به پروژه

-درخواست گذرواژه

-سابقه کلاهبرداری

-تعیین قیمت آینده

در مجموع، با وجود تعدد کلاهبرداری ها و فعالیت های متقلبانه در بازار ارزهای دیجیتال، بهترین راه برای جلوگیری از این خطرات، رعایت احتیاط، افزایش آگاهی و مراجعه به متخصصین است.

البته، علیرغم تعداد زیاد اقدامات کلاهبردارانه، سازمان ها و گروه های معتبر بسیاری نیز با مدیریت خوب، امکان سرمایه گذاری ایمن و مورد اعتماد را فراهم کرده اند.

مزایای استفاده از ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال، ویژگی ها قابلیت های فوق العاده ای دارند و به همین جهت است که با گذشت بیش از ۱۰ سال از ورود آن ها به عرصه تجارت و بازار، شهرت پیدا کردند و روز بروز نیز طرفداران بیشتری پیدا می کنند.

مزایای استفاده از ارز دیجیتال

برخی از ویژگی های و مزایای استفاده از ارزهای دیجیتال که این خصوصیات بر احکام حقوقی مربوط به آن نیز موثر است، به این قرار است:

– برگشت ناپذیری:

به دلیل شبکه ای بودن و زنجیره بودن سیستم تبادل رمز ارزها، بعد از ثبت یک معامله با ارز دیجیتال، اثر معامله قابل حذف نیست و کسی نمی تواند آن معامله را باطل کنند، برخلاف تبادلات مالی سنتی که امکان ابطال یا حذف معاملات به دلایل مختلف توسط مقامات و دولت ها وجود داشت.

-سرعت انتقال و جهانی بودن:

رمز ارزها در لحظه و بصورت آنی در هر کجای دنیا، قابل تراکنش و تبادل هستند و محدود به مکان و کشور خاصی نمی شوند.

– ناشناس ماندن افراد:

در فضای مبادلات رمزارزی، هویت واقعی پرداخت کننده و دریافت کننده، قابل شناسایی نیست. هرچند شناسه آن ها قابل شناسایی و پیگیری است اما هویت و مشخصات آن ها مخفی می ماند.

– امنیت:

با توجه به اینکه رمز انگاری در رمزارزها دو مرحله ای است و تنها توسط صاحب آن قابل استفاده است، احتمال هک در آن خیلی کم است.

-نیاز به شرایط و مجوز خاصی ندارد: معامله و مبادله با رمز ارز برخلاف سیستم بانکی نیاز به سن خاص ندارد و جنسیت و جغرافیا نمی شناسد و محدودیت خاصی برای افراد ندارد و هر شخصی که به اینترنت دسترسی دارد می تواند بصورت آنلاین و ناشناس و با حداقل اطلاعات خواسته شده، به معامله با ارز دیجیتال بپردازد.

جلوگیری از هک کیف پول دیجیتال و انتخاب صرافی معتبر ارز دیجیتال

هک کیف پول دیجیتال

با توسعه بازار ارزهای دیجیتال، خطراتی مانند هک، سرقت و کلاهبرداری اینترنتی در کمین کاربران است. لذا افراد برای جلوگیری از کلاهبرداری و هک کیف پول دیجیتال خود باید از صرافی‌ های معتبر و شناخته شده استفاده کنند.

کاربران برای انتخاب صرافی معتبر، باید این موارد را بررسی کنند:

-بررسی کردن دامنه صرافی و بوکمارک کردن آدرس الکترونیکی صرافی در مرورگر کاربر

– تحقیق در مورد اعتبار صرافی انتخابی در بازار و سایر کاربران

– بررسی میزان سرمایه در گردش صرافی

– بررسی اعضای صرافی و تکنولوژی بکار برده شده

-بررسی scam نبودن به معنای کلاهبردار نبودن و تقلبی نبودن آدرس صرافی ارز دیجیتال

– کلیک نکردن بر روی لینک های آنلاین در زمان بررسی صرافی

– تحقیق در مورد سایت و شبکه های اجتماعی مربوط به صرافی انتخابی

به طور کلی فعالیت در حوزه بازار رمز ارز و ارز دیجیتال، نیازمند اطلاعات و آگاهی کامل و کافی از مراجع معتبر است.

چرا که ورود به این بازار، بدون داشتن اطلاعات لازم منجر به مشکلات فراوان، مانند: گرفتار شدن در دام مجرمان و کلاهبرداران سایبری، از دست دادن سرمایه و ضرر و زیان های جبران ناپذیر می شود.

وکیل ارز دیجیتال و کریپتو

وکیل ارز دیجیتال و کریپتو

با توجه به اینکه امور مالی و موضوعات مربوط به آن یکی از مهمترین بخش های زندگی هر فردی در جامعه است و از گذشته تا به حال، قوانین و مقررات بسیاری برای حفظ حقوق مالی افراد تدوین شده است، در بحث ارز دیجیتال نیز که از موضوعات پرطرفدار مالی در حال حاضر است و امروزه افراد بسیاری در سراسر جهان و ایران، سرمایه نقدی خود را تبدیل به ارز دیجیتال می کنند نیز، بحث قوانین مالی و جرایم مالی مانند کلاهبرداری، سرقت، پولشویی و … مطرح می شود و در مواقعی نیاز به طرح دعاوی ارزی نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: پولشویی و قوانین آن

لذا افرادی که قصد انجام معاملات مربوط به حوزه ارز دیجیتال را دارند، بهتر است قبل از هر اقدامی به دلیل جدید بودن و به روز بودن این موضوع و مقررات مربوط به آن، حتما به یک وکیل ارز دیجیتال مراجعه کنند و از او مشورت بگیرند.

مراجعین به وکیل ارز دیجیتال (,;dg hvc nd[djhg) می توانند از تجربه و دانش وکیل خود در حوزه تجارت الکترونیک و مبادلات و معاملات ارز دیجیتال استفاده کنند.

با توجه به اینکه امکان طرح شکایت در مورد جرائم مربوط به ارزهای دیجیتال مانند سایر جرایم کیفری یا پرونده های حقوقی وجود دارد، قطعا زمانی که نیاز به طرح دعاوی ارزی وجود دارد، بهترین راه برای رسیدگی و پیگیری آن مراجعه به یک وکیل دعاوی ارز دیجیتال است.

خوشبختانه در مجموعه گروه وکلای حامیان عدالت، وکلای مجرب و کاربلدی در زمینه ارز دیجیتال و تجارت الکترونیک حضور دارند که می توانند به سوالات و ابهامات شما در این زمینه پاسخ دهند و دعاوی مربوط به ارز دیجیتال را بر عهده بگیرند.

سوالات متداول

پاسخ- برای انجام این امور می توانید به وکیل ارز دیجیتال مراجعه کنید:

-جهت تنظیم شکوائیه و دادخواست علیه مجرمان ارز دیجیتال و صرافی های غیرقانونی و متقلب

-انجام مراحل اثبات کلاهبرداری و جرایم مربوط به ارز دیجیتال در مراجع قانونی مربوطه

-طرح و پیگیری پرونده و دفاع از حقوق موکل و انجام تمام مراحل مربوطه تا زمان کسب نتیجه مطلوب

پاسخ- برای شکایت جرایم مربوط به ارز دیجیتال، شاکی باید علاوه بر مدارک شناسایی و ثبت نام در سامانه ثنا جهت دریافت ابلاغیه و پیگیری پرونده، لیست تراکنش ها و پرینت کیف پول خود را هم به همراه داشته باشد.

پاسخ- اولین اقدام برای شکایت از کلاهبرداران مربوط به ارز دیجیتال، مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و تنظیم دادخواست کیفری و طرح شکایت است.جهت کسب اطلاعات دقیق تر به مقاله مراجعه نمایید.

پاسخ- خیر، اگر در فرایند تجارت در حوزه ارز دیجیتال به دلیل نوسات قیمت ارز دیجیتال و بدون وقوع هیچ نوع جرمی، خسارتی به شما وارد شود، به دلیل اینکه تجارت در این حوزه مستقیما و با مسئولیت خود کاربر انجام می شود، مرجعی برای دریافت خسارت وجود ندارد.

وکیل پرونده‌های ارز دیجیتال

جهت اخذ مشاوره و ارتباط با وکلای پایه یک و وکلای تخصصی و باتجربه در خصوص پرونده های ارز دیجیتال  با شماره های زیر تماس فرمایید.

تلفن های تماس :

(10 خط ) 02144850335📞  02144872230 📞  02144872231 📞

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری