دعاوی علامت تجاری

 دعاوی علامت تجاری

دعاوی علامت تجاری عبارت است از استفاده غیرمجاز از یک علامت تجاری یا علامت کالا یا خدمات مربوط به آن به نحوی که احتمالاً باعث سردرگمی، فریب، یا اشتباه در تشخیص منبع یا تولیدکننده ی آن کالا و یا خدمات شود.

علامت تجاری یک کلمه، نماد یا عبارت است که برای شناسایی محصولات یک تولید کننده یا فروشنده خاص و تشخیص آنها از محصولات دیگر استفاده می شود. علائم تجاری به مشتریان این امکان را می دهد که به سرعت منبع یک کالای مشخص را شناسایی کنند.

به عنوان مثال علامت تجاری “نایک”، کفش های ساخته شده توسط نایک را مشخص کرده و آنها را از کفش های تولید شده توسط سایر شرکت ها (به عنوان مثال آدیداس) متمایز می کند. به طور مشابه علامت تجاری “کوکاکولا” نوشابه ی یک تولید کننده خاص را از نوشابه ی یک شرکت دیگر (به عنوان مثال پپسی) متمایز می نماید.

با فراهم شدن امکان سهولت شناسایی کالاها از طریق این علائم، علائم تجاری به تولیدکنندگان انگیزه می دهد تا بر روی کیفیت کالاهای خود سرمایه گذاری کنند.

برای مثال اگر مصرف کننده ای یک قوطی کوکاکولا را امتحان کند و آن را فاقد کیفیت بداند، برای او آسان خواهد بود که در آینده از خرید کوکاکولا اجتناب کند و در عوض یک مارک دیگر بخرد. قوانین مربوط به علائم تجاری همین اهداف را پیش می برد.

گاهی حفظ یک علامت تجاری می تواند ورای کلمات، نمادها یا عبارات بوده و جنبه های دیگری از محصول یا خدمات مانند رنگ یا نوع بسته بندی آن را نیز در بر بگیرد. به عنوان مثال شکل منحصر به فرد بطری کوکاکولا ممکن است به عنوان یک ویژگی شناسایی کننده عمل کند.

پس اگر مصرف کنندگان این ویژگی را با یک تولید کننده خاص مرتبط بدانند، ممکن است این موارد نیز شامل دعاوی علامت تجاری شوند.

اگر کسی از من به دلیل نقض علامت تجاری شکایت کند چه اتفاقی می افتد؟

نقض علامت تجاری

مالک آن علامت تجاری که صاحب دعاوی علامت تجاری است، بسته به شرایط، می تواند برای ارائه دعاوی علامت تجاری به دادگاه یک دادخواست ارائه دهد. اگر مالک علامت تجاری بتواند دعاوی علامت تجاری را اثبات کند، احکام صادره ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • توقف استفاده متهم از علامت تجاری متهم؛
  • از بین بردن یا مصادره موارد نقض کننده قوانین در این زمینه است؛
  • جریمه نقدی که شامل تمام سود متهم از آن علامت و هرگونه خسارت وارده به شاکی می شود؛ و
  • در موارد خاص ممکن است این حکم نیز صادر شود که متهم باید حق الوکاله شاکیان را بپردازد.

برعکس، دادگاه در مواجهه با دعاوی علامت تجاری ممکن است تشخیص دهد که (1) شما علامت تجاری را نقض نمی کنید، (2) وکیل دعاوی علامت تجاری بر ادعا(های) شاکی پیروز شود، یا (3) دلایل دیگری وجود دارد که چرا صاحب آن علامت تجاری حق مطرح کردن دعاوی علامت تجاری را ندارد.

دعوای علامت تجاری

چگونه حق استفاده از یک علامت تجاری را به دست آوریم؟

حق استفاده از یک علامت تجاری را می توان به یکی از این دو روش به دست آورد: (1) با اولین استفاده از آن علامت تجاری و یا (2) اولین بودن در ثبت رسمی آن علامت تجاری.

در روش اول استفاده از یک علامت تجاری به طور کلی به معنای فروش یک محصول به مردم با علامت پیوست شده است. بنابراین برای مثال اگر من اولین نفری باشم که آدامس های مارک “خوش شانسی” را به مردم می فروشم، اولویت خود را برای استفاده از آن علامت در رابطه با فروش آدامس بادکنکی به دست آورده ام. با این حال این اولویت محدود به آن منطقه جغرافیایی است که من در آن آدامس بادکنکی می فروشم.

به علاوه ی هر منطقه ی دیگری که انتظار می رود شهرت علامت تجاری ایجاد شده، در آن گسترش یابد. بنابراین به عنوان مثال اگر من پیتزا را در تهران با نام “پیتزا تنوری” بفروشم، احتمالاً می توانم از باز شدن هر “پیتزا تنوری” دیگری در بازار جغرافیایی خود جلوگیری کنم اما نمی توانم مانع از باز شدن “پیتزا تنوری” در بندر عباس توسط شخص دیگری شوم.

اما روش دوم برای کسب اولویت استفاده از یک علامت تجاری، ثبت رسمی علامت تجاری است. بر خلاف روش اول، ثبت رسمی علامت تجاری این حق را به فرد می دهد که در سراسر کشور از آن علامت استفاده کند. حتی اگر فروش واقعی او فقط به یک منطقه، محدود باشد.

ثبت و استعلام علامت تجاری

برای دعاوی علامت تجاری در دادگاه، شاکی باید ثابت کند که دارای یک علامت معتبر است، برای استفاده از آن اولویت دارد و به احتمال زیاد علامت تجاری متهم باعث ایجاد سردرگمی در ذهن مصرف کنندگان در مورد منبع یا ارائه دهنده کالا یا خدمات ارائه شده تحت علائم طرفین می شود.

به طور کلی دادگاه عوامل مختلفی را مورد بررسی قرار می دهد تا مشخص شود که آیا احتمال سردرگمی برای مشتریان بین مصرف کنندگان وجود دارد یا خیر. آن دسته از عوامل کلیدی که در بیشتر موارد در نظر گرفته می شوند میزان شباهت بین علامت های مورد بحث و این موضوع است که آیا کالاها و/یا خدمات طرفین به اندازه کافی با هم مرتبط هستند تا به احتمال زیاد مصرف کنندگان به اشتباه تصور کنند آنها از یک منبع مشترک آمده اند.

سایر عواملی که دادگاه ها معمولاً در نظر می گیرند عبارتند از نحوه تبلیغات، بازاریابی و فروش کالاها یا خدمات طرفین، شرایط خرید، طیف وسیعی از خریداران احتمالی کالا یا خدمات و اینکه آیا شواهدی از سردرگمی ناشی از نقض علامت تجاری وجود دارد یا خیر، قصد متهم در اتخاذ علامت خود و قدرت علامت تجاری شاکی.

استفاده از علامت تجاری

همچنین مالک علامت تجاری ممکن است ادعا کند که این علامت تجاری (nuh,d ughlj j[hvd)  مشابه، سبب تضعیف برند او می شود. اگر مالک علامت تجاری صاحب یک برند معروف باشد و محصولات یا خدمات اراده شده تحت علامت تجاری متهم، سبب خدشه وارد شدن به اعتبار یا ارزش علامت تجاری او شود، این نیز می تواند بخش دیگری از دعاوی علامت تجاری باشد.

خدشه دار کردن وجهه ی یک علامت تجاری با متصل کردن آن به چیزی ناپسند یا بی کیفیت. این مورد از دعاوی علامت تجاری همواره قابل پیگیری است، حتی اگر احتمال ایجاد سردرگمی برای مشتریان وجود نداشته باشد.

وکیل دعاوی علامت تجاری و دعوای ابطال علامت تجاری

در دعاوی علامت تجاری و دعوای ابطال علامت تجاری کمک گرفتن از یک وکیل دعاوی علامت تجاری اهمیت زیادی دارد. چه برند مشهور و جا افتاده ای باشید و یا یک برند نوپا و جویای نام، کمک گرفتن از یک وکیل دعاوی علامت تجاری می تواند تاثیر مثبتی برای شما داشته باشد.

اگر به هر طریقی گرفتار یکی از پرونده های مربوط به دعاوی علامت تجاری هستید، وکلای مجرب ما در حامیان عدالت می توانند در دفاع از حق و حقوق تجاریتان به شما کمک کنند.

وکیل دعاوی علامت تجاری 

جهت اخذ مشاوره و ارتباط با وکلای پایه یک و وکلای تخصصی و باتجربه در خصوص پرونده های دعاوی علامت تجاری با شماره های زیر تماس فرمایید.

تلفن های تماس :

(10 خط ) 02144850335📞  02144872230 📞  02144872231 📞

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری