همه چیز در مورد حق فروش سه دانگ منزل ‏

حق فروش سه دانگ منزل ‏

مقدمه

حق فروش سه دانگ منزل چیست؟ آیا می توان حق فروش سه دانگ منزل را دریافت کرد؟ باید بگوییم که فروش سه دانگ ملک بدون اطلاع شریک، غیر نافذ است. یعنی در صورتی که به شریک اطلاع ندهید و رضایت او را برای فروش سهم خود دریافت نکنید، امکان گرفتن حق شفعه برای او وجود دارد.

یعنی شریک می تواند با پرداخت مبلغ مورد نظر به خریدار، ملک را به طور کامل به تصرف خود درآورد. البته راه هایی برای فروش ملک بدون اخذ رضایت شریک نیز وجود دارد. در این مقاله در مورد این راه ها به طور کامل به شما عزیزان توضیحاتی می دهیم.

آیا می توان حق فروش سه دانگ منزل را دریافت کرد؟

بله، شما می توانید حق فروش سه دانگ منزل یا ملک را دریافت کنید. البته گرفتن حق فروش ملک به صورت دانگی، منوط به ایجاد شرایطی است. یعنی در صورت فراهم کردن شرایط قانونی، این امکان برای شما وجود دارد که سهم خود از ملک یا منزل را به فروش برسانید. ملک مشاع، به ملکی گفته می شود که دو یا چند نفر در آن سهم دارند. برای مثال با توجه به افزایش قیمت زمین و خانه، ممکن است شما نتوانید به تنهایی ملکی را برای خود خریداری کنید.

در چنین شرایطی می توانید برای خود یک شریک دست و پا کنید. در این صورت ملک خریداری شده توسط شما مشاع خواهد بود. همچنین ممکن است، ملکی به شما ارث برسد و در آن با چند نفر دیگر سهیم باشید. در این صورت نیز ملک مورد نظر، مشاع است. حال اگر بخواهید سهم خود را از ملک مشاع بفروشید، باید چه کارهایی انجام دهید؟ در ادامه مراحل را ذکر می کنیم.

شرایط حق فروش سه دانگ منزل

شرایط دریافت حق فروش سه دانگ منزل یا ملک

در مرحله اول باید دقت کنید که حق فروش سه دانگ منزل برای شما وجود دارد. در واقع باید بدانید که تصرف حقوقی نسبت به ملک مشاع بلامانع است. یعنی اگر شما سند سه دانگ از یک ملک را دارید و به هر دلیلی می خواهید آن را بفروشید، هیچ منعی برای شما وجود ندارد. البته شرط عقلانی و منطقی، این است که قضیه فروش را ابتدا به شریک خود اطلاع دهید. ممکن است که شریک شما بتواند سه دانگ شما را خریداری کند. پس بهتر است اول از همه به او اطلاع دهید.

در صورت عدم توانایی شریک یا شرکا برای پرداخت حق فروش سه دانگ منزل، شما می توانید سهم خود از ملک را به شخص ثالثی بفروشید. دقت کنید که فروش سهم به شخص ثالث، امکان تصرف ملک یا منزل را به او نمی دهد. یعنی شما می توانید سهم خود را از نظر حقوقی به فرد دیگری واگذار کنید اما آن شخص اجازه دخل و تصرف در ملک مورد نظر را ندارد.

از طرفی، در صورتی که ماجرای فروش را با شریک خود مطرح نکنید، او می تواند از حق شفعه برای باز پس گیری سهم استفاده کند. یعنی می تواند مبلغ پرداخت شده توسط خریدار را به او برگرداند و مالکیت منزل یا ملک را پس بگیرد. شایان ذکر است که حق شفعـه فقط برای اموال غیر منقول قابل استفاده می باشد.

بیشتر بخوانید: فروش ملک توسط وکیل

اگر شریک ما حاضر به فروش ملک نباشد، باید چه کار کنیم؟

حق فروش سه دانگ منزل در صورت عدم رضایت شریک برای فروش نیز وجود دارد. البته شما باید به خریدار اطلاع دهید که فقط مالکیت 3 دانگ از خانه به او واگذار خواهد شد. ممکن است بسیاری از شما فکر کنید که برای فروش ملک یا خانه مشاع به شخص ثالث، نیازی به اجازه شریک نیست.

بله این مسئله صحیح است، شما می توانید سهم خود از ملک را بدون اجازه شریک به فروش برسانید اما باید حتما او را از این تصمیم آگاه کنید. یعنی نمی توانید سرخود و بدون مشورت با شریک ملک خود را به شخص دیگری بفروشید. این مسئله هم اخلاقی است و هم ممکن است باعث غیر نافذ تلقی شدن معامله شما شود. در صورت غیر نافذ بودن معامله، امکان فسخ آن وجود خواهد داشت.

فروش سه دانگ منزل بدون اجازه شرکا

فروش ملک مشاع

پس بهترین و اخلاقی ترین راه برای  حق فروش سه دانگ منزل، اطلاع دادن به شریک و توافق با او می باشد. ممکن است شریک بتواند سهم شما را خریداری کند. یا ممکن است او هم تصمیم بگیرد که سهم خود را همراه با شما بفروشد. در صورت عدم موافقت شریک یا شرکا، شما می توانید سهم خود را به شخص ثالث بفروشید. البته باید در مورد شرایط معامله، وجود شریک، عدم امکان تصرف مادی و… به خریدار هشدار دهید.

بیشتر بخوانید: فروش سهم خود از ملک مشاع

راه های حق فروش سه دانگ منزل بدون اجازه شرکا

در صورت عدم دریافت اجازه شریک یا شرکا برای حق فروش سه دانگ منزل، باز هم چند راه قانونی پیش روی شما وجود خواهد داشت. در ادامه این راه ها را برای شما بیان می کنیم.

افراز:

یکی از راه های حق فروش سه دانگ منزل، ارائه درخواست افراز ملک مشاع است. با این کار می توانید سهم دقیق خود از ملک را محاسبه کنید و سپس آن را به خریدار بفروشید. البته افزار بیشتر برای زمین های کشاورزی قابل اجراست زیرا یکی از شرایط افراز مال، قابل تقسیم بودن آن است.

تقسیم به تعدیل:

در شرایطی ممکن است امکان تقسیم عادلانه مال وجود نداشته باشد. برای مثال ممکن است زمینی خریداری کرده باشید که ضلع شرقی آن، دو نبش بوده و ارزش بیشتری داشته باشد. در این صورت نمی توان آن را به عدالت تقسیم کرد. در این شرایط می توان از تقسیم به تعدیل استفاده کرد. برای مثال می توان نسبت سهم را 60 به 40 در نظر گرفت.

گاهی ممکن است ملک مشاع مورد نظر، قابل تقسیم عادلانه و حتی افزار نباشد. در این شرایط دادگاه عملیات فروش ملک را انجام داده و طبق قانون، سهم هر یک از شرکا را پرداخت می کند.

فروش سه دانگ ملک مشاع

مراجعه به حامیان عدالت برای حل پرونده های ملک مشاع

اگر به دنیال دریافت حق فروش سه دانگ منزل هستید، بهتر است با وکلای قانونی و کاربلد در این رابطه مشورت کنید. به این ترتیب می توانید با کمترین دردسر و هزینه، سهم خود از ملک مشاع را به فروش برسانید. مجموعه حامیان عدالت، یکی از بهترین تیم های وکالت در کشور است. این مجموعه شامل وکیل ساختمان، وکیل خانواده، وکیل تغییر نام و… است. بنابراین می تواند به شما کمک کند تا کار خود را راحت تر و سریع تر به پیش ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید به https://hamyanedalat.com/ مراجعه کنید.

تماس و  کسب اطلاعات از وکیل پایه یک  – حامیان عدالت :

(۱۰ خط ) 02122894819 📞 02126702518📞

Recent search terms:

  • چطور خانه سه دانگ سه دانگ را میشود فروخت

ملکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری