مطالبه وجه چیست؟

مطالبه وجه چیست؟

منظور از مطالبه وجه چیست؟

امروزه از عنوان مطالبه وجه برای دعاوی مختلفی استفاده می شود که در آن ها یک فرد به سراغ مطالبه کردن وجه رایج مملکت از فرد دیگری می روید. البته دقت داشته باشید که این عنوان امروزه برای موضوعات کلی تری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت بهتر شما می توانید از مطالبه وجه برای مطالبه هر نوع مال، ملک و … استفاده نمایید.

فردی که بابت پول فروش جنس، مال کلی، یا سایر موارد از یک شخص دیگر طلبکار باشید، می تواند به سراغ طرح دعوای مطالبه وجه بروید. این دعوا از جمله مهم ترین و پر تکرار ترین دعاوی مالی در دادگاه های کشور می باشد. توجه داشته باشید میزان اهمیت و ارزش خواسته در دادگاه بسیار مهم و قابل توجه می باشد. به عبارت بهتر اولویت بندی پرونده های مرتبط با این مسئله وابسته به ارزش دعوای طرح شده می باشد.

 برای مثال ارزش دادخواست می تواند بر روی دادگاهی که پرونده را مورد بررسی قرار می دهد تاثیر داشته باشد. دعوا مرتبط با مطالبه وجه می تواند در دادگاه های عمومی حقوقی یا شورای حل اختلاف مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه به بررسی مراحل اقدام برای طرح دعوا، نمونه درخواست و سایر نکات مهم مرتبط با مطالبه وجه خواهیم پرداخت.

طرح دعوا مطالبه وجه

مطالبه وجه

مراحل اقدام برای طرح دعوا مطالبه وجه :

در مرحله اول طرح این دعوا مرسوم است که یک اظهارنامه از سوی مرجع قضایی برای فرد بدهکار ارسال میگردد. در این اظهارنامه از فرد بدهکار، پرداخت وجه را مطالبه می کنند. در مرحله بعد اگر فرد بدهکار از پرداخت بدهکاری خود سر باز زد، شما می توانید وارد مرحله بعدی از طرح دعوا مطالبه وجه شوید

. در این مرحله در ابتدا باید به سامانه ثنا مراجعه کنید و دادخواست مطالبه وجه مورد نظر خود را تنظیم نمایید. برای این کار تنها کافی است که فرم دادخواست موجود در سامانه را دریافت و به طور کامل پر کنید. بعد از تکمیل فرم در سامانه وارد قسمت دلایل خواهید شد.

بیشتر بخوانید: فرآیند مطالبه وجه چقدر زمان می برد؟

در این بخش شما باید تمام مدارکی که ادعای شما را ثابت می کنند، ضمیمه کنید. از مهم ترین مدارکی که می توانید از آن ها به عنوان مدرک استفاده نمایید می توان به رسید پرداخت وجه، رسید کارت به کار، اظهارنامه، استشهادیه و … اشاره کرد. بعد از تکمیل مراحل فوق یک دادخواست برای فرد بدهکار ارسال می گردد تا در زمان و تاریخ مشخص در دادگاه تعیین شده حاضر شود. لازم به ذکر است که دعاوی مطالبه وجه که ارزشی کمتر از ۲۰ میلیون داشته باشند، در شورای حل اختلاف مطرح شده و مورد بررسی قرار می گیرد.

نکات مهم در مطالبه وجه

نکات مهم مرتبط با مطالبه وجه چیست :

1- فرد طلبکار یا خواهان در دعوای مطالبه وجه می تواند قبل از ارائه دادخواست خود به مراجع قضائی یا بعد از آن، اموال فرد بدهکار را توقیف نماید. توجه داشته باشید که به این عمل، توقیف اموال تامین خواسته نیز گفته می شود.

2- دعوای مطالبه وجه همواره در دادگاه محل اقامت خوانده مطرح می گردد.

3- در دعوای مطالبه وجه این امکان و امتیاز برای فرد بدهکار وجود دارد که در صورت عدم توانایی برای پرداخت مطالبات به صورت کامل، ان ها را به صورت تقسیط پرداخت نماید. البته راه هایی برای جلوگیری از به وجود آمدن این موضوع وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به توقیف اموال به طور پنهانی و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: مطالبه وجه از متوفی

4- بسیار بعید است که بتوانید دعوای مطالبه وجه را کیفری جلوه دهید و علیه خوانده اعلام جرم نمایید. این دعوا ذاتا حقوقی می باشد و طرح آن به شکل کیفری و اعلام جرم در بسیاری از موارد، خواهان را به بیراهه های قضائی می کشاند و وقت و هزینه ایشان را هدر می دهد.

نمونه درخواست مطالبه وجه

نمونه درخواست مطالبه وجه:‌

نمونه شماره 1 – دادخواست مطالبه طلب

خواهان : ……….

خوانده : ………..

وکیل : ………….

تعیین خواسته و بهای آن:

مطالبه طلب بابت … (مطالبه وجه به انضمام خسارت تاخیر تادیه از تاریخ دادخواست تا زمان اجرای حکم) به مبلغ …………. ریال تامین خواسته (تامین خواسته بابت مبلغ …………… ریال) مطالبه خسارات دادرسی

دلایل و منضمات:

1- وکالت نامه به شماره ………. مورخ ………… میزان تمبر مالیاتی به مبلغ ……………. ریال باطل شد.

2- فیش نقدی بانک به شماره ……….. مورخ …………….

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی تهران

با سلام

احتراما به استحضار می رساند:

1- براساس توافق شفاهی فی مابین موکل و خوانده (در زمانی که موکل در خارج از کشور بوده است) مبنی بر خرید یک …………….، موکل مبلغ ……….. کرون را به صرافی البرز می دهد تا معادل ریالی آن را در ایران (مبلغ …….. ریال) به حساب خوانده واریز نماید تا این وجه به عنوان بیعانه تا زمان بازگشت موکل به ایران و تنظیم مبایعه نامه فی مابین موکل و خوانده نزد خوانده باشد.

بیشتر بخوانید: دادگاه صالح برای مطالبه وجه چک و سفته

2- اما پس از واریز وجه مذکور و مراجعت موکل به ایران خوانده محترم از انجام تعهد خود مبنی بر تنظیم مبایعه نامه با موکل خودداری می نماید و از آنجایی که هیچ قرارداد کتبی مابین موکل و خوانده تنظیم نگردیده و صرفا وجه مذکور به حساب خوانده واریز شده بود لذا امکان الزام خوانده به انجام تعهد مبنی بر تنظیم مبایعه نامه و انتقال آپارتمان وجود ندارد.

 مطالبه وجه

3- نتیجتا صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ ………….. ریال و خسارت تاخیر تادیه از زمان دادخواست تا زمان تادیه وجه مذکور به انضمام جمیع خسارات قانونی و نیز هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل مستندا به ماده 265 قانون مدنی در حق موکل مستدعی  است.

4- ضمنا مستدعي است آقای ……… (کارمند صرافی که وجه مذکور را به حساب خوانده در ایران واریز نموده است) به عنوان مجلوب ثالث جهت تایید مراتب فوق و واریز مبلغ فوق از جانب موکل به حساب خوانده در دادرسی احضار گردد.

5- بدواً وفق ماده ……….. قانون آیین دادرسی مدنی صدور قرار تامین خواسته و اجرای فوری قرار قبل از ابلاغ وفق ماده 117 آن قانون مستدعی می باشد.

هزینه دادرسی دریافت شده مبلغ: ۰۰۰۰۰۰

در انتها امیدواریم اطلاعات جامع و مناسبی در زمینه دعوی مطالبه وجه به دست آورده باشید و موارد فوق مورد استفاده شما قرار بگیرند.

تلفن های تماس جهت مشاوره با وکیل مالی و مطالبه وجه در حامیان عدالت

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

مطالبه وجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری