مجازات تهدید به بردن آبرو چیست؟ + مراحل ‏تنظیم شکایت

مجازات تهدید به بردن آبرو

مقدمه

مجازات تهدید به بردن آبرو چیست؟ ممکن است بسیاری از شما با تهدیدهایی از این قبیل مواجه شده باشید. البته اصلا نیازی به نگرانی نیست. شما در صورت شکایت و اثبات جرم می توانید متهم را به مجازات برسانید. مجازات این جرم، حبس از 2 ماه تا 2 سال و نهایتا 74 ضربه شلاق طبق نظر دادگاه صالحه است.

همه چیز در مورد مجازات تهدید به بردن آبرو

این روزها بسیاری از افراد با مشکل تهدید به آبرو ریزی مواجه می شوند. این مشکل با گسترش فضای مجازی و پلتفرم های موبایلی مختلف، در کشور ما افزایش پیدا کرده است. بنابراین شما، افراد خانواده یا دوستان نزدیکتان ممکن است با این مشکل مواجه شده باشید.

در این جا یک سوال پیش می آید. مجازات تهدید به بردن آبرو چیست؟ اصلا می توان به این دلیل از فرد خاطی شکایت کرد؟ بله، شما می توانید در صورت بروز چنین مشکلی، از فرد خاطی شکایت کنید. مجازات آن هم بسته به شرایط پرونده و نظر قاضی محترم، می تواند حبس به مدت 2 تا 24 ماه برای متهم به همراه داشته باشد. علاوه بر آن، می توان تا 74 ضربه شلاق نیز برای متهم مجازات در نظر گرفت. این مجازات طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است.

طرح شکایت تهدید به بردن آبرو

برای طرح شکایت تهدید به بردن آبرو باید چه مراحلی را طی کنیم؟

تا به این جای کار در مورد مجازات تهدید به بردن آبرو توضیحاتی دادیم. لازم است بدانید که تعیین مجازات، در صورت طی کردن مراحل شکایت و اثبات جرم، امکان پذیر است. فرض کنید که در مورد یک راز شخصی با دوست خود مشورت کرده اید. پس از مدتی با دوست خود دچار مشکل می شوید. او هم شما را تهدید می کند که این راز را برملا کرده و به اصطلاح آبروی شما را می برد. در این شرایط، اصلا نیازی به نگرانی نیست. شما می توانید به راحتی علیه فرد خاطی اعلام شکایت کنید و با ارائه مستندات، او را محکوم کنید.

لازم به ذکر است که تعیین مجازات تهدید به بردن آبرو، نیازمند داشتن مدرک از متشاکی است. بدون ارائه مدارک و اسناد رسمی به دادگاه صالحه نمی توانید در این مورد ادعای خود را اثبات کنید. مدرک می تواند شامل پیام های مجازی، پیامک و… باشد. همچنین اگر افرادی شاهد صحنه تهدید بوده اند، می توانید آن ها را به عنوان شاهد به دادگاه معرفی کنید. قاضی در صورت صلاح دید، شاهدان را اظهار کرده و از آن ها سوالاتی می کند.

بیشتر بخوانید: جرم تهدید پیامکی

اهمیت ارائه مدرک برای مجازات تهدید به بردن آبرو

اهمیت ارائه مدرک برای مجازات تهدید به بردن آبرو، غیر قابل انکار است. در واقع بدون داشتن مدرک معتبر، شما نمی توانید هیچ کاری انجام دهید. نکته مهم اینجاست که در صورت عدم توانایی برای اثبات جرم، دادگاه متهم را از تمامی اتهامات مبرا می کند. پس از آن متهم می تواند به دلیل تهمت و افترا، از شما شکایت کند. پس دقت کنید، داشتن مدرک برای اثبات وقوع این جرم الزامی است. در غیر این صورت ممکن است ورق بازی به نفع متهم برگردد.

در صورت ابراز ندامت متهم چه می توان کرد؟

جالب است بدانید که مجازات تهدید به بردن آبرو، قابل گذشت است. گاهی ممکن است فرد خاطی، پس از مدتی دچار پشیمانی شده و از اظهارات خود پشیمان شود. در این صورت همه چیز دست شماست. شما می توانید در هر مرحله ای از دادگاه، فرد خاطی را ببخشید. لازم به ذکر است، تا زمانی که شما از فرد خاطی شکایت نکنید، کارهای او مورد پیگرد قانونی قرار نمی گیرند.

تهدید به آبرو ریزی با عکس و فیلم

نکاتی در مورد تهدید به آبرو ریزی با عکس و فیلم

مجازات تهدید به بردن آبرو با عکس و فیلم چیست؟ این روزها بسیاری از افراد که در فضای مجازی فعالیت می کنند، ممکن است بارها با این نوع تهدید مواجه شده باشند. البته این مشکل فقط در فضای مجازی رخ نمی دهد و برخی سودجویان در دنیای واقعی نیز از این نظر اقدام به اخاذی می کنند. حال در چنین شرایطی باید چه کرد؟

طبق ماده 17 جرایم رایانه ای، فردی که شما را به انتشار عکس و فیلم خصوصی تهدید کند، مجرم است. مجازات تعیین شده برای این جرم نیز از 91 روز تا 2 سال حبس می باشد. همچنین با توجه به شرایط پرونده، قاضی می تواند از 500 هزار تومان تا 4 میلیون تومان جریمه نقدی برای فرد خاطی در نظر بگیرد.

لازم به ذکر است که در صورت شکایت برای تهدید به آبرو ریزی با عکس و فیلم نیز، باید بتوانید آن را در دادگاه ثابت کنید. معمولا چنین تهدیداتی به صورت مجازی صورت می گیرند. بنابراین شما می توانید از طریق پیام های موجود در پلتفرم های مجازی، ادعای خود را ثابت کنید. برای طرح شکایات مجازی، باید به دفتر الکترونیک قضایی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: تهدید به مرگ در فضای مجازی و تبعات قانونی

لزوم مراجعه به یک کادر وکالت حرفه ای برای طرح شکایت

برای دریافت حکم مجازات تهدید به بردن آبرو، باید حتما از خدمات یک تیم وکالت حرفه ای کمک بگیرید. همان طور که گفتیم، اثبات ادعای شما در دادگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. در غیر این صورت، متهم می تواند به دلیل تهمت و افترا از شما شکایت کند. پس قبل از هر گونه اقدام احساسی، جوانب کار را به طور کامل بسنجید. از آنجایی که اکثر شما با پیچ و خم های قانونی کار آشنایی ندارید، بهتر است در این کار از یک تیم وکالت کاربلد کمک بگیرید.

تماس و  کسب اطلاعات از وکیل پایه یک  – حامیان عدالت :

(۱۰ خط ) 02122894819 📞 02126702518📞

کیفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری