شکایت از پزشک (آشنایی با مراحل قانونی و نحوه شکایت)

شکایت از پزشک

شکایت از پزشک، موضوعی بسیار حساس است که بیماران قبل از طرح دعوای کیفری باید با مراحل مربوطه آشنا شوند تا بتوانند تصمیم درستی بگیرند. در این شرایط نیاز است که قبل از هر چیز به یک موسسه حقوقی معتبر مراجعه و با یک وکیل خبره در این رابطه مشورت نمود.

انواع جرایم کیفری پزشکی

شکایت از پزشک می‌تواند به دلایل مختلفی انجام شود. اگر بیمار احساس کند که پزشک درمان اشتباهی برای او تجویز کرده است، می‌تواند شکایت خود را به سازمان نظام پزشکی یا دادسرا ارائه دهد. در صورت ثابت شدن اتهامات بیمار، پزشک متخلف ممکن است با توبیخ، توقف موقت یا دائمی فعالیت حرفه ای خود مواجه شود.

به طور کلی این نوع شکایت، فرآیندی حقوقی است که هدف آن حل و فصل منازعات بین پزشک و بیمار است. در ادامه مقاله قصد داریم تا در رابطه با فرایند و مراحل قانونی این شکایت کیفری، اطلاعات جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

بررسی مراحل قانونی شکایت از پزشک

در قانون اسلامی، برخی اعمال با عنوان جرایم کیفری پزشکی شناخته می شوند. در صورتی که آسیب یا مشکلی برای بیمار به وجود آید که ناشی از سهل انگاری یا اشتباه عمدی باشد، پزشک مربوطه ممکن است با مجازات مواجه شود. سازمان نظام پزشکی موظف است برخی تخلفات حرفه‌ای مربوط به پزشکان را دنبال کند. از جمله مهمترین این جرایم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سهل انگاری در درمان پزشکی
  • قتل عمد بیمار در اثر قصور پزشکی
  • وارد کردن صدمات جدی بدنی به بیمار
  • انواع قتل ترحم آمیز
  • سقط جنین بدون دلیل موجه قانونی
  • افشای اطلاعات و اسرار بیمار به افراد غیر مرتبط

رسیدگی به این اعمال به عنوان جرایم پزشکی از طریق محاکم عمومی دادگستری انجام می‌شود. پزشکان مرتکب به جرایم فوق با تعقیب قضایی و مجازات‌های پیش‌بینی شده در قانون مواجه خواهند شد.

مراحل قانونی تدوین شکواییه علیه پزشک

بررسی مراحل قانونی تدوین شکواییه علیه پزشک

به منظور شکایت از پزشک نیاز است که با یک وکیل ماهر در رابطه با روند پرونده خود مشورت نموده و با مراحل قانونی آن آشنا شوید. پرونده های پزشکی در زمره آن دسته از پرونده های پیچیده ای هستند که حتما باید از کمک یک فرد آگاه در این رابطه استفاده نمود. اگر شاکی که خود بیمار است به درستی با جزئیات قانونی پرونده های پزشکی آشنا نباشد، ممکن است که روند رسیدگی به پرونده در مسیر غلط به پیش رود. به طور کلی، جهت تنظیم شکایت باید مراحل زیر را طی نمایید:

  • ابتدا باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و مدارک لازم جهت شکایت از پزشک را به منظور تنظیم شکواییه ارائه دهید. پس از تنظیم و ثبت شکایت است که دادخواست شما به مراجع مرتبط قضایی تقدیم می شود.
  • بعد از مراجعه و ثبت فرایند مربوط به شکایت، تاریخ رسیدگی به شکایت تحت عنوان ابلاغیه به شاکی (بیمار) جهت حضور و ارائه توضیحات لازم داده خواهد شد.
  • سپس تاریخ مشخص به متشاکی (پزشک) جهت حضور در دادسرا و ارائه مدارک لازم جهت اثبات ادعاهای خود داده می شود. در نهایت پس از بررسی پرونده، دستورات لازم جهت حل منازعات بین شاکی و متشاکی توسط مراجع ذیصلاح صادر خواهد شد.

طرح شکایت از پزشک

ارائه طرح شکایت از پزشک در دادسرا یا سازمان نظام پزشکی؟

یکی از مهمترین سوالاتی که جهت تنظیم طرح شکایت از پزشک می شود، این است که آیا باید به دادسرا مراجعه نمود یا سازمان نظام پزشکی. این مورد به نوع تخلف و همچنین محل زندگی شما بستگی دارد که بخواهید جهت ارائه طرح شکایت به دادسرا یا سازمان نظام پزشکی مراجعه کنید.

در صورتی که تخلف پزشک، مربوط به عملکرد ضعیف درمانی باشد، معمولا سازمان نظام پزشکی مسئول بررسی و رسیدگی به شکایت خواهد بود. در صورت لزوم، پرونده به دادگاه ارجاع داده خواهد شد. در مواردی که تخلفات غیر درمانی شامل نقض قوانین حرفه‌ای، مالی یا سایر جرایم قانونی باشند، معمولا شکایت در دادسرا ثبت می‌شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دادسرای جرایم پزشکی

همه چیز درباره دادسرای جرایم پزشکی

در هر صورت، بهتر است با یک وکیل مجرب مشورت کرد تا فرایند شکایت در مسیر مناسب جهت رسیدگی به پرونده پزشکی قرار بگیرد. زیرا یک وکیل مجرب می‌تواند با توجه به تمام جزئیات، نوع تخلف و قوانین مربوطه به شما توصیه کند که شکایت خود را در کدام مرجع قضایی ثبت کنید.

مدت زمان شکایت در جرایم پزشکی

یکی از موضوعات مهمی که در این رابطه پیش می آید، در نظر گرفتن مهلت شکایت در جرایم پزشکی است. بهترین زمان جهت تدوین شکایت و تشکیل پرونده کیفری علیه کادر درمان یا به‌ طور خاص پزشک معالج شما، پس از پایان دوره نقاهت است.

زمان شکایت در جرایم پزشکی

اگر نوع جرم در حیطه پزشکی باشد باید در زمان مشخص، میزان آسیب وارده به شما توسط یک کمیسیون پزشکی بررسی و احراز شود. البته در این رابطه حتما باید با یک وکیل خبره و آشنا با پرونده های کیفری پزشکی صحبت کرده تا بتوانید شکواییه خود را در بهترین زمان ممکن به مراجع قضایی تقدیم نمایید.

وکالت در دعاوی کیفری

موسسه حقوقی حامیان عدالت به منظور ارائه خدمات در پرونده های حقوقی، کیفری، خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی شروع به فعالیت کرده است.

تیم وکلای این موسسه همگی دارای مدرک پایه یک دادگستری هستند و سالها تجربه کار بر روی پرونده های مشابه را دارند. همچنین این موسسه حقوقی، تجربه بالایی در زمینه حل و فصل پرونده های مربوط به جرایم پزشکی دارد. از جمله مهمترین خدمات ارائه شده توسط این موسسه می توان به تنظیم شکایتنامه، تهیه لایحه دفاعیه و مشاوره حقوقی پیرامون انواع پرونده ها اشاره کرد. در صورت نیاز به خدمات حقوقی می توانید به این مرکز معتبر حقوقی به منظور پیگیری شکایات خود مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: وکیل جرایم پزشکی

تلفن های تماس جهت مشاوره با وکیل کیفری

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

کیفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری