حکم خودزنی در دادگاه چیست؟‏

حکم خودزنی در دادگاه

در این مقاله به بررسی حکم خودزنی در دادگاه می پردازیم. به طور کلی خودزنی و ایراد صدمات و جراحات به جسم خود در نظام کیفری ایران مورد جرم انگاری قرار نگرفته است. با این حال اگر خودزنی با برخی از شرایط و اهداف همراه باشد، ممکن است جرم باشد. برای مثال به موجب ماده 51 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح، چنانچه یک فرد نظامی برای گرفتن مرخصی یا تغییر محل خدمت و دیگر اهداف مبادرت به خودکشی یا خودزنی کند عمل او جرم بوده و به مجازات تعزیری و انضباطی محکوم می شود.

علاوه بر این حکم خودزنی در دادگاه و سایر اماکن اداری و نظامی چنانچه منجر به برهم ریختن نظرم، توهین و … شود، قابل اثبات در دادگاه کیفری بوده و مرتکب به مجازات تعزیری محکوم می شود. همچنین این رفتار ممکن است عنصر مادی برای تحقق جرایمی مانند برهم خوردن نظم و امنیت ملی گردد.

در ادامه این نوشتار به بررسی جرم خودزنی در دادگاه و اثبات این جرم خواهیم پرداخت. در اینجا شایان توجه است که مقررات مربوط به قصاص و پرداخت دیه، با توجه به این که جراحات توسط خود شخص ایراد شده است منتفی می باشد. در واقع قصاص و دیه تنها در صورتی اجرا می شوند که شخصی غیر از مرتکب، متحمل آسیب بدنی شده باشد.

بیشتر بخوانید: ضرب و جرح ساختگی

جرم خودزنی

رسیدگی به جرم خودزنی

واقعیت مهم این است که خودزنی به طور کلی در حقوق ایران به عنوان رفتار مجرمانه مستقلی شناخته نشده است. امروزه در دنیای علم خودزنی به عنوان یک بیماری و اختلال روانی شناخته می شود و نه یک جرم. یعنی اگر یک نفر شبانه روز در خلوت خود آسیب ها و جراحاتی به بدن خویش وارد کند ولی با این کار مزاحمتی برای دیگران ایجاد ننماید، رفتار او مجرمانه نیست و قابل پیگرد کیفری نخواهد بود.

با این وجود همانطور که اشاره شد خودزنی ممکن است عنصر مادی برخی از جرایم تعزیری مثل جرم موضوع ماده 51 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح را تشکیل دهد. به موجب ماده مذکور هر نظامی که برای فرار از انجام کار، تحصیل معافیت از خدمت، تهدید فرمانده و … مبادرت به خودزنی یا حتی تهدید به آن بنماید، علاوه بر جبران خسارات وارده به ترتیب زیر مجازات می شود:

  • اگر در برابر دشمنان مبادرت به خودزنی کرده و این کار وی موجب اخلال در نظام و به هم خوردن امنیت کشور شود، به مجازات محارب محکوم می شود. طبق ماده 282 قانون مجازات اسلامی مجازات محارب یکی از موارد زیر است: اعدام، صلب، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد. تعیین این که کدام مجازات در مورد محارب اجرا شود به عهده قاضی می باشد.
  • اگر رفتار شخص در مقابل دشمنان نباشد، اما در زمان جنگ انجام گیرد، مجازات مرتکب از یک تا پنج سال حبس تعزیری خواهد بود.
  • در سایر موارد به غیر از مواردی که فقط تخلف انضباطی محسوب می شود، مرتکب به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم می شود.

حکم خودزنی

بررسی حکم خودزنی در دادگاه

حکم خودزنی در دادگاه چنانچه منجر به برهم ریختن نظم دادگاه شود، ممکن است تا پنج روز حبس باشد. مطابق با قانون آیین دادرسی کیفری اگر کسی که مبادرت به خودزنی می کند از طرفین دعوی یعنی شاکی و متهم باشد، به دستور قاضی از یک تا پنج روز بازداشت می شوند.

نکته شایان توجه این است که حکم خودزنی در دادگاه مستلزم اثبات جرم و رسیدگی کیفری جداگانه نیست. در واقع قاضی دادگاه به دلیل حفظ شان و احترام دادگاه می تواند بدون رسیدگی کیفری متهم یا شاکی را که با خودزنی مبادرت به برهم زدن نظم دادگاه نموده را به زندان بفرستد. در واقع حکم خودزنی در دادگاه با تصمیم رئیس دادگاه اجرا می شود.

بیشتر بخوانید: جرم خودزنی ساختگی

شیوه رسیدگی به حکم خودزنی در دادگاه

حکم خودزنی در دادگاه مطابق با قانون آیین دادرسی کیفری می بایست توسط رئیس دادگاه کیفری صادر شود. اگر در نتیجه خودزنی شخص به اموال و دارایی های اشخاص آسیبی وارد شود، بر اساس قانون مسئولیت مدنی کسی که مبادرت به خودزنی کرده است می بایست از عهده پرداخت خسارات وارد شده برآید. رسیدگی به موضوع جبران خسارت اصولاً در صلاحیت دادگاه عمومی  و حقوقی قرار دارد. برای صدور حکم به جبران خسارت، کسی که به اموال او خسارت وارد شده است می بایست به دادگاه عمومی و حقوقی مراجعه کرده و دادخواست مطالبه خسارت را بر علیه شخص مرتکب طرح نماید.

در صورتی که خودزنی منجر به تحقق جرایم دیگری مثل ایراد ضرب و جرح به دیگران، تخریب اموال عمومی و … شود، رسیدگی به این جرایم در صلاحیت دادگاه های کیفری قرار دارد. تحقیقات مقدماتی این جرایم در دادسرای عمومی و انقلاب انجام می گیرد.

جرم خودزنی

خودزنی در دادگاه چگونه اثبات می شود؟

بدون تردید یکی از مهمترین مدارکی که برای اثبات خودزنی در دادگاه کیفری به کار می رود، گواهی پزشکی قانونی مبنی بر ایجاد جراحات به صورت خودزنی می باشد. امروزه متخصصین پزشکی قانونی با استفاده از شیوه های آزمایشگاهی قادر به تشخیص انواع جراحات می باشند. علاوه بر گواهی پزشکی قانونی، شهادت شهود، فیلم دوربین های مدار بسته و اقرار متهم نیز می تواند منجر به اثبات حکم خودزنی در دادگاه شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص حکم خودزنی و میزان مجازات آن می توانید با وکلای دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشید. گروه وکلای حامیان عدالت با حضور وکلای متخصص در امور کیفری آماده ارائه انواع خدمات وکالت در دعاوی، مشاوره حقوقی، نگارش لوایح قضایی و … می باشد. برای ارتباط با این مجموعه باید به نشانی اینترنتی hamyanedalat.com وارد شوید.

تماس و  کسب اطلاعات از وکیل کیفری – حامیان عدالت :

(۱۰ خط ) 02122894819 📞 02126702518📞  

Recent search terms:

  • https://hamyanedalat com/حکم-خودزنی-در-دادگاه/

کیفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری