دیه کبودی

دیه یکی از مهم‌ترین موضوعات حقوقی است که اشخاص آسیب دیده از وقوع جنایات عمدی و غیرعمدی به دنبال آن هستند. به همین جهت در این مطلب در مورد دیه کبودی و محاسبه آن، توضیحات لازم از سوی گروه وکلای حامیان عدالت ارائه می شود.

دیه و انواع آن

طبق تعاریف، دیه بر دو  قسم است. دیه مقدر که در شرع مقدار آن تعیین شده است و دیه غیرمقدر یا ارش که مقدار آن، در شرع مشخص نشده است بلکه توسط کارشناسان مشخص می شود.

دیه مقدر براساس ماده ۴۴۸ قانون مجازات اسلامی این طور تعریف می شود: مال معینی که در شرع مقدس به سبب وقوع جنایت غیرعمدی بر نفس، عضو یا منفعت، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر دلیلی قصاص ندارد، مقرر شده است.

دیه کبودی و انواع آن

ارش نیز طبق ماده 449 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است به: دیه غیرمقدری که مقدار و میزان آن در شرع تعیین نشده و این دادگاه است که با در نظر گرفتن نوع و کیفیت جنایت و تاثیر آن بر سلامت بزه دیده و میزان خسارت وارده به او با لحاظ دیه مقدر و از طریق نظر کارشناسان، میزان آن تعیین می شود.

همچنین طبق ماده ۴۵۰ قانون مجازات اسلامی، دیه با درخواست مجنی علیه یا ولی دم او در جنایات شبه عمد، خطای محض و جنایت عمدی که قصاص در آن جایز یا ممکن نیست، پرداخت می شود مگر اینکه طرفین به صورت دیگری مصالحه کنند.

بیشتر بخوانید: دیه قطع نخاع

بنابراین در جنایات عمدی، اگر قصاص ممکن نباشد یا ولی دم آن را مطالبه نکند، جانی باید در برابر جنایت وارده دیه پرداخت کند.

دیه کبودی صورت و اعضاء در سال 1402 چقدر است؟

یکی از مواردی که در برابر آن دیه پرداخت می شود، کبودی صورت و اعضای بدن است. در مورد تعیین دیه در صورتی که مرتکبین چند نفر باشند طبق ماده ۴۵۳ قانون مجازات اسلامی اقدام می شود. طبق این ماده اگر مرتکبین جنایت دو یا چند نفر باشند، حسب مورد هریک از شرکاء یا عاقله آن ها به مقدار مساوی موظف و مکلف به پرداخت دیه به مجنی علیه هستند.

دیه کبودی صورت

کبودی به تغییر رنگ پوست در اثر ضربه و صدمه گفته می شود. بر اساس ماده 714 قانون مجازات اسلامی، دیه صدماتی که موجب تغییر رنگ پوست می شود، به این شرح است:

  • در صورتی که پوست صورت سیاه شود: شش هزارم دیه کامل
  •  در صورتی که پوست صورت کبود شود: سه هزارم دیه کامل
  •  در صورت سرخ شدن پوست صورت: یک و نیم هزارم دیه کامل
  •  در صورت تغییر رنگ پوست سایر اعضای بدن: حسب مورد نصف مقادیر مذکور در بند اول
بیشتر بخوانید: نرخ دیه چشم چقدر است؟

این مقادیر بر اساس مبلغ دیه کامل انسان که هر ساله از سوی قوه قضائیه محاسبه و اعلام می شود، محاسبه می شود. طبق تبصره یک ماده 417: در حکم مذکور در این ماده بین اعضای دارای دیه مقدر یا ارش، تفاوتی نیست. همچنین بین تغییر رنگ تمام یا بخشی از عضو و بقاء یا زوال اثر آن نیز تفاوتی نیست و در هر صورت دیه به فرد تعلق می گیرد.

بر اساس تبصره دو این ماده: برای تغییر رنگ پوست سر، ارش در نظر گرفته می شود.

دیه برای کبودی 1401

با توجه به اینکه دیه کامل در سال ۱۴۰۱، مبلغ ششصد میلیون ریال تعیین شده است، به همین نسبت دیه کبودی نیز محاسبه می شود به عنوان مثال: دیه کبودی صورت که طبق قانون سه هزارم دیه کامل است، سه هزارم ششصد میلیون تومان یعنی، مبلغی معادل یک میلیون و هشتصد هزار تومان می شود و به همین ترتیب دیه کبودی سایر اعضا نیز بر اساس مقدار آن و نظر قاضی و پزشکی قانونی، تعیین می شود.

مبلغ دیه کبودی سایر اعضای بدن به موجب قانون، نصف دیه صورت است. لازم به ذکر است که بحث تغلیظ دیه (افزایش مقدار دیه در ماه های حرام)، در مورد دیه اعضای بدن، محاسبه نمی شود، پس اگر کبودی در ماه حرام ایجاد شود، مانند سایر ماه ها، محاسبه می شود.

به طور کلی، شخصی که در معرض صدمه و ضرب و جرح قرار گرفته، برای دریافت دیه باید مراحل قانونی آن را طی کند تا بتواند این مبلغ را از مرتکب دریافت کند. با توجه اینکه طی کردن مراحل قانونی کار آسانی نیست بهتر است در این شرایط به یک وکیل متخصص در امور دیه مراجعه شود.

وکیل دیه برای کبودی

وکیل دیه برای کبودی

جهت مطالبه دیه، از سوی مجنی علیه، ابتدا لازم است طرح دعوی از طریق تنظیم شکایت کیفری انجام شود تا پس از انجام تحقیقات اولیه و ثبت اظهارات شاکی، پرونده کیفری مورد نظر به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع داده شود.

بیشتر بخوانید: چطور دیه بگیریم

مقام قضایی نیز جهت بررسی دقیق میزان صدمات وارده بر مجنی علیه و تعیین مقدار دیه موضوع را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد. در نهایت پس از تکمیل پرونده و وصول پرونده به دادگاه، قاضی به پرونده اقدام به صدور رای می کند.

با توجه به عدم آگاهی افراد از قوانین کیفری و رویه مراجع قانونی، بهترین راه برای طرح دعوی و دریافت دیه از سوی مجنی علیه و احقاق حق افراد، اخذ یک وکیل دیه است. وکیل دیه به سبب تجربه و تخصصی که در این زمینه دارد می تواند به موکل خود کمک کند تا به راحتی مراحل قانونی کار را طی کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مبلغ دیه کبودی 1402 و اخذ وکیل دیه در تهران می توانید با گروه وکلای حامیان عدالت در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره ما استفاده کنید.

[xyz-ihs snippet="diekaboodi"]

تلفن های تماس جهت تماس و مشاوره با وکیل دیه

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.