هزینه وکیل کیفری

مشاوره با وکیل در زمان هایی به کار می آید که گرفتار یک مشکل دادگاهی شده باشیم. در چنین شرایطی پرونده های دادگاهی به طور کلی به دو دسته ی حقوقی و کیفری تقسیم می شوند و وکلا نیز می توانند یا وکیل حقوقی و یا وکیل کیفری باشند. وکیل کیفری وکیلی است که تنها وکالت پرونده های کیفری را بر عهده می گیرد.

منظور از پرونده های کیفری، پرونده هایی است که در زمینه دعواهای کیفری مانند سرقت، کلاهبرداری، آدم ربایی، ضرب و جرح، جعل، دیه، انتقال مال غیر، توهین و افترا ، قتل، خیانت در امانت و غیره مطرح می شوند.

وکیل حقوقی، وکیلی است که تنها وکالت پرونده هایی با مشکلات مالی و حقوقی را بر عهده می گیرد و در زمینه ی پرونده های کیفری وارد نمی شود.طبق قوانین مدنی هر فرد در چنین پرونده هایی حق دارد که از مشاوره ی یک وکیل کیفری برخوردار باشد. در چنین پرونده های لزوم کمک گرفتن از یک وکیل با تجربه کاملا واضح است. یک وکیل کیفری خوب و با تجربه می تواند تاثیر بزرگی روی پیشبرد روال پرونده داشته باشد.

انتخاب وکیل برای پرونده های کیفری امر حساسی است چرا که نتایج چنین پرونده هایی می تواند برای طرفین زیان بار باشد. در این مقاله به بررسی شیوه ی کار وکلای کیفری پرداخته و ویژگی های یک وکیل کیفری خوب را بیان می کنیم.

وکیل کیفری کیست؟

وکیل کیفری

با استناد به قوانین مدنی می توان اینطور گفت که وکیل کسی است که از طرف یک فرد و به نمایندگی از او به انجام برخی امور می پردازد.

وکلا با توجه به معنی لغوی این کلمه به دو دسته تقسیم می شوند، وکیل مدنی و وکیل دادگستری. وکالت مدنی نوعی از وکالت است که در آن فرد اختیار انجام اموری را دارد که در وکالت نامه به او اعطا شده است و نیازی نیست که فردی که این وکالت به او داده شده، حتما یک وکیل رسمی باشد اما وکیل دادگستری، یک وکیل پایه دادگستری با پرونده ی وکالت است که می تواند در امور قضایی موکل خود را همراهی کند.

وکالت مدنی خارج از بحث ما است اما همانطور که بالاتر هم ذکر شد، حیطه ی کار وکلای دادگستری به طور کلی به دو دسته ی کیفری و حقوقی تقسیم می شود.

دعاوی حقوقی انواعی از دعاوی هستند که در آنها فقط مباحث مالی مطرح است که مجازاتی در آنها برای افراد تعیین نمی شود و وکالت حقوقی نیز پیگیری چنین پرونده هایی را شامل می شود.

بیشتر بخوانید: حداکثر حق الوکاله وکیل چقدر است؟

وکلای حقوقی معمولا پرونده هایی مانند مطالبه اجرت المثل، دعاوی مطالبه وجه، مطالبه نفقه و غیره را بر عهده می گیرند که در همگی زمینه های مالی مطرح است و چنین وکلایی معمولا به دادگاه خانواده، دادگاه های حقوقی، شورای حل اختلاف و غیره ورود می نمایند.

در مقابل، وکالت کیفری همانطور که گفته شد مربوط به جرایم مختلفی است که ممکن است برای یکی از طرفین حاضر در دعوا مجازات به دنبال داشته باشد چرا که این جرایم مرتبط با نظم جامعه هستند.

وکیل کیفری در دادگاه کیفری، سازمان تعزیرات حکومتی، دادگاه نظامی و غیره به فعالیت می پردازد. زمینه ی تخصصی فعالیت وکیل کیفری کاملا با قوانین کیفری و جزائی پیوند خورده است، اعم از قانون آیین دادرسی کیفری، قوانین مجازت اسلامی، قانون قاچاق اسلحه، قانون مجازات نیروهای مسلح و غیره.

البته این نکته نیز شایان ذکر است که در ایران همه ی وکلای دادگستری می توانند هم در زمینه ها حقوقی و هم در زمینه های کیفری به فعالیت بپردازند و از این لحاظ محدودیتی برای آنها وجود ندارد.

دستمزد وکیل کیفری

یک وکیل کیفری باید در چه زمینه هایی اطلاعات کافی را داشته باشد؟

یک وکیل کیفری به پرونده های حساسی رسیدگی می کند و می توان گفت در بسیاری از مواقع، جان موکل خود را در دست دارد. پس باید با هوشمندی عمل کرده و نسبت به همه چیز دقیق باشد.

یک وکیل کیفری باید تا حدودی با علم پزشکی قانونی آشنایی داشته باشد و بتواند در این زمینه نظرات کارشناسانه ای را ارائه بدهد. همچنین اطلاع از اسلحه شناسی نیز می تواند برای یک وکیل کیفری اهمیت داشته باشد. هر چند قتل با سلاح گرم با توجه به ممنوعیت حمل اسلحه چندان متداول نیست و داشتن اطلاعات کافی در این زمینه برای یک وکیل کیفری، به ویژه وکلایی که در به طور تخصصی روی پرونده های مربوط به قتل کار می کنند، اهمیت دارد.

این نکته را هم می توان ذکر کرد که یک وکیل کیفری، باید یک پلیس علمی باشد. در پرونده های جنایی مواردی مانند شناسایی اثر انگشت و غیره مطرح می شود که برای حل یک پرونده ی جنایی ممکن است از اهمیت بالایی برخوردار باشند. به همین دلیل یک وکیل کیفری باید با این موارد نیز آشنایی نسبی داشته باشد.

دستمزد وکیل کیفری چگونه محاسبه می شود؟

موکل پرداخت هزینه های مربوط به ایاب و ذهاب و رفت و آمد وکیل به یک شهر دیگر را بر عهده خواهد داشت. همچنین پرداخت هزینه ی حق الوکاله و کارشناسی نیز برعهده موکل است.تعرفه های مشخصی برای پرونده های کیفری توسط دادگستری تعیین شده است اما وکلا می توانند با توجه به عوامل مختلفی این تعرفه ها را تغییر دهند.

بیشتر بخوانید: محاسبه حق الوکاله وکیل طبق تعرفه

فاکتورهای متفاوتی مانند میزان پیچیدگی پرونده یا مدت زمان لازم برای رسیدگی به آن، همچنین میزان تجربه و مهارت وکیل و خوش نامی او در حل پرونده ها، همگی می توانند از عوامل تاثیرگذار بر مبلغ دستمزد وکیل کیفری باشند. به همین دلیل ممکن است وکلای مختلف برای یک پرونده دستمزد متفاوتی را طلب کنند.

هزینه وکیل کیفری

اما به طور کلی در مورد حق الوکاله ی جرایم کیفری می توان اینطور گفت که 50 درصد از میزان حق الوکاله بابت تحقیقات در دادسرا، 30 درصد برای دادگاه بدوی و 20 درصد هم مربوط به مرحله ی تجدیدنظر خواهی است. البته اگر حکم صادره در دادگاه بدوی قطعی شود، 20 درصد مربوط به مرحله ی تجدید نظرخواهی نیز در هزینه های مربوط به همان مرحله ی دادگاه بدوی محاسبه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بهترین وکیل تجدید نظر

چرا باید از یک وکیل کیفری کمک بگیریم؟

شاید امور حقوقی را بتوان بدون کمک گرفتن از یک وکیل پیش برد، اما در جرایم کیفری بدون شک نیاز به یک وکیل کیفری خواهد بود. همانطور که گفته شد در جرایم کیفری نیاز به انجام بررسی هایی در حیطه ی جرم و جنایت است.

به همین دلیل قطعا نیاز به یک وکیل با تجربه خواهد بود تا بتواند ابعاد مختلفی از پرونده را بررسی کرده و نتیجه را روشن کند. به همین دلیل کمک گرفتن از یک وکیل کیفری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

[xyz-ihs snippet="hazinekeyfari"]

تلفن های تماس با وکیل کیفری :

۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵ – ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ – ۰۹۱۲۲۱۷۱۰۲۴ – ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.