معرفی بهترین وکیل تجدیدنظر

وکیل تجدیدنظر

پیدا کردن بهترین وکیل تجدیدنظر بستگی به متغیرهای مختلفی دارد، از جمله نوع پرونده، حوزه قانونی، تخصص و تجربه وکیلان، نتایج قبلی آنها و نیاز‌های شما به عنوان مشتری. به همین دلیل، امکان مشخص کردن یک وکیل بهترین در همه موارد وجود ندارد.

بهتر است در جستجوی وکیل تجدیدنظر، به موارد زیر توجه کنید:

تخصص و تجربه:

بررسی تخصص و تجربه وکیل در حوزه مورد نظرتان بسیار مهم است. مطمئن شوید که وکیل تجدیدنظر مورد نظر تجربه کافی در پرونده‌های مشابه داشته باشد.

نتایج قبلی:

مطالعه نتایج قبلی وکیلان در پرونده‌های تجدیدنظر می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌ای از توانایی‌ها و کارایی آنها بدست آورید.

تعامل و ارتباط:

مهم است که با وکیل تجدیدنظری که انتخاب می‌کنید، ارتباط مؤثر و سازنده داشته باشید. توانایی ارتباط و تعامل موثر با وکیل می‌تواند در فرایند تجدیدنظر کمک بزرگی باشد.

نظرسنجی و مشاوره:

می‌توانید نظرسنجی کنید و از افراد دیگری که تجربه همکاری با وکیلان تجدیدنظر را داشته‌اند، نظر و پیشنهاد بگیرید. همچنین، مشاوره با وکلای دیگر نیز می‌تواند به شما در انتخاب بهترین وکیل کمک کند.

تجدیدنظر خواهی

تجدیدنظر خواهی یعنی چه؟

تجدیدنظر در لغت به معنای “امری را دوباره مورد بررسی قرار دادن” است و در اصطلاحات حقوقی و قضایی نیز دقیقا به همین معنی از این لغت استفاده می شود. در هر یک از پرونده های دادگاهی، قاضی با بررسی مدارک و شواهد موجود، رای نهایی را صادر کرده و طرفین دعوا باید به آن احترام بگذارند. اما گاهش اوقات شرایطی به وجود می آید که یکی از طرفین نسبت به رای صادره از طرف دادگاه اعتراض داشته باشد و معتقد باشد که رای صادر شده، عادلانه و صحیح نیست. در این شرایط امکان تجدیدنظر خواهی وجود دارد. به این معنا که فرد نسبت به حکم صادر شده تقاضای بررسی مجدد می کند.

فردی که حکم در خصوص او صادر شده می تواند تقاضای تجدیدنظر کند که در این صورت مجددا دادگاه تشکیل شده و دوباره پرونده و رای صادره در دادگاه بدوی مورد بررسی قرار می گیرد.

در این مقاله به بیان موارد مربوط به دادگاه تجدیدنظر و احکام و قوانین مربوط به تجدیدنظر خواهی پرداخته و همچنین بررسی می کنیم که چطور می توانید بهترین وکیل تجدیدنظر خواهی را برای این کار انتخاب نمایید.

آیا همه ی احکام قابلیت تجدیدنظر خواهی دارند؟

می توان گفت بله. البته طبق ماده 330 قوانین مدنی اصل بر قطعی بودن رای دادگاه است اما در بسیاری از انواع پرونده های مختلف امکان تجدیدنظر خواهی وجود دارد. در واقع مطابق ماده ی 331 قوانین مدنی، برای پرونده هایی می توان تقاضای تجدیدنظر کرد که ارزش آنها بیش از 3 میلیون ریال باشد که در این شرایط، بسیاری از پرونده ها چنین وضعیتی خواهند داشت.

همچنین کلیه ی احکام صادره از طرف شورای حل اختلاف نیز قابلیت اعتراض دارند. تجدیدنظر خواهی در پرونده های غیر حقوقی نیز ممکن است، یعنی پرونده هایی مانند دعاوی طلاق، رفع تصرف عدوانی، تمکین، حضانت فرزند و غیره.

بیشتر بخوانید: وکیل رای غیابی 

برای احکام مربوط به متفرعات دعوا نیز می توان چنین درخواستی داد. منظور از متفرعات هزینه هایی است که فرد در طی فرآیند دادرسی باید پرداخت کند مانند هزینه ی دادرسی و حق الوکاله. در این مورد محدودیت 3 میلیون ریالی وجود ندارد و برای مبالغی کمتر از این مقدار نیز امکان تجدیدنظر خواهی وجود دارد.

طبق تبصره ی ماده ی 331، احکام مستند به اقرار در دادگاه، قابل تجدیدنظر خواهی نیستند. همچنین احکامی که با توجه به رای یک یا چند نفر کارشناس که مورد تایید طرفین دعوا بوده اند، صادر شده باشند نیز قابل چنین قابلیتی ندارند مگر اینکه اعتراض، نسبت به صلاحیت قاضی یا دادگاه باشد.

همچنین اگر طرفین حق تجدیدنظر خواهی را بر اساس توافق کتبی از خود سلب کرده باشند نیز قاعدتا امکان چنین درخواستی وجود نخواهد داشت مگر اینکه نسبت به صلاحیت قاضی و دادگاه اعتراض داشته باشند.

دلایل تنظیم دادخواست تجدیدنظر

براساس چه دلایلی می توان دادخواست تجدیدنظر تنظیم کرد؟

  1. ادعای نادرستی مبنی بر عدم اعتبار دلایل و مستندات دادگاه.
  2. ادعای نادرستی در مورد عدم صحت شهادت‌های شهود در دادگاه و عدم تطابق آن با شرایط قانونی.
  3. ادعای نادرستی درخصوص عدم توجه قاضی به دلايل ابراز شده توسط شخص معترض.
  4. ادعای نادرستی در مورد عدم صلاحیت قانونی قاضی یا دادگاه صادرکننده رأی در پرونده یا عدم رعایت مقررات قانونی.
  5. ادعای نادرستی در مورد عدم تطابق رأی دادگاه با موازین شرعی یا قوانین.

همچنین، در مورد تجدیدنظر در پرونده‌های کیفری، موارد زیر نیز مورد توجه است:

  1. ادعای نادرستی در مورد عدم اعتبار ادله یا مدارکی که دادگاه به آنها استناد کرده است.
  2. ادعای نادرستی در مورد عدم تطابق رأی دادگاه با قوانین.
  3. ادعای نادرستی در مورد عدم صلاحیت دادگاه صادرکننده رأی یا وجود یکی از جهات رد دادرس.
  4. ادعای نادرستی در مورد عدم توجه دادگاه به ادله ابراز شده در پرونده.

موارد بالا دلایلی هستند که براساس آنان اشخاص معترض به رای دادگاه بدوی می توانند درخواست تجدیدنظر در رای صادره را نمایند و در کنار این دلایل می بایست اسناد و مدارک لازم برای اثبات ادعای خود را نیز ضمیمه کنند. تشخیص و همینطور تهیه و تدارک این اسناد و ارائه ی آنها به شکلی مناسب از جمله اقداماتی است که در دستیابی به نتیجه ی موردنظر موثر بوده و حضور وکیل متخصص در شکستن رای در دادگاه تجدیدنظر می تواند این وظیفه را به بهترین نحو ممکن انجام دهد.

مهلت زمان تجدیدنظر خواهی:

مهلت زمان تجدیدنظر خواهی:

ماده 336 قانون آیین دادرسی مدنی مهلت تجدید نظر در دعاوی حقوقی را تعیین می‌کند. بر اساس این ماده، افراد مقیم ایران باید تا بیست روز و افراد مقیم خارج از کشور باید تا دو ماه از تاریخ ابلاغ رای دادگاه بدوی درخواست تجدید نظر خود را ارائه کنند. این مهلت از تاریخ ابلاغ رای دادگاه بدوی آغاز می‌شود، و در مواردی که رای دادگاه بدوی به صورت غیابی صادر شده باشد، این مهلت از تاریخ اتمام مهلت واخواهی شروع می‌شود.

اگر تجدید نظر خواه نتواند در مدت مهلت تجدید نظر اقدامات لازم را انجام دهد، در مواردی مثل داشتن عذر موجه یا فوت یا ورشکستگی سمت نماینده دعوای اصلی، تجدید نظر خارج از مهلت قانونی نیز ممکن است باشد.

در صورتی که تجدید نظر خواه درخواست تجدیدنظر خواهی خود را خارج از مهلت مقرر تقدیم کند ولی دلیل موجهی برای این اقدام داشته باشد، دادگاه صادر کننده رای ابتدا به عذر موجه تجدید نظر خواهی رسیدگی می‌کند و در صورت تایید دلیل موجه، درخواست تجدید نظر را قبول می‌کند؛ در غیر این صورت، آن را رد می‌کند.

روند قضایی دادگاه ها در رسیدگی به درخواست های تجدیدنظر 

 نکند و رای ابتدایی را صحیح بداند، آن را تایید کرده و به دادگاه ابتدایی برای اجرا ارجاع می‌دهد. اما اگر دادگاه تجدید نظر نقص یا اشتباهی در فرآیند دادرسی را تشخیص دهد و امکان برگشت رای در تجدید نظر وجود داشته باشد، اقدامات لازم را برای رفع این نواقص انجام داده و دستورات مرتبط را صادر می‌کند.

اگر با اصلاحات انجام شده رای همچنان قابل قبول نباشد، دادگاه تجدید نظر رای را نقض می‌کند و به پرونده ماهوی پیشاپیش رسیدگی می‌کند. این عمل به عنوان “شکستن رای در دادگاه تجدید نظر” نیز شناخته می‌شود.

تقاضای تجدیدنظر

در چه شرایطی می توان تقاضای تجدیدنظر داد؟

همانطور که ذکر شد، هم در امور مدنی و هم در امور کیفری امکان تقاضای تجدیدنظر وجود دارد، به این صورت که معمولا تقاضای تجدیدنظر به یکی از دلایل زیر درخواست می شود:

  • فرد مستندات ارائه شده در دادگاه را معتبر نداند.
  • شهادت شهود فاقد شرایط قانونی بوده باشد.
  • قاضی نسبت به دلایل ابرازی توجه نکرده باشد.
  • از نظر فرد، قاضی صلاحیت کافی را نداشته و یا دادگاه صادرکننده ی رای اینطور بوده باشد.
  • رای با موازین شرعی و یا مفاد قانونی تضاد داشته باشد.

قرارهای قابل تجدیدنظر

در قرارها اصل بر قطعیت رای است مگر در استثناهای این چنینی:

  1. از طرف دادگاه قرار ابطال و یا رد دادخواست صادر شود.
  2. قرار رد یا عدم استماع دعوا
  3. قرار سقوط دعوا

چگونگی ارائه ی دادخواست

این دادخواست های این چنینی، روی یک برگه ی مخصوص و به زبان فارسی نوشته می شود و درخواست کننده باید آن را امضا کند. طبق ماده ی 331 قوانین مدنی، ذکر این موارد در این نوع از درخواست ها ضروری است:

  1. نام و نام خانوادگی، محل اقامت و سایر مشخصات مربوط به فرد تجدیدنظر خواه و وکیل .
  2. نام و نام خانوادگی، محل اقامت و سایر مشخصات فرد تجدیدنظر خوانده.
  3. حکم یا قراری که تجدیدنظر برای آن درخواست شده است.
  4. ذکر دادگاهی که رای را صادر کرده است.
  5. ذکر تاریخ ابلاغ رای.
  6. توضیح دلایل تجدیدنظر خواهی.

ذکر نام و محل اقامت تجدیدنظرخواه قاعدتا از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورتی که ذکر نشود، دعوا رد خواهد شد. اگر مشخصات تجدیدنظر خوانده ذکر نشود، نقص در درخواست به شمار رفته و یک مهلت دو روزه برای رفع نواقص موجود در دادخواست داده خواهد شد.

همین موضوع نیز یکی دیگر از دلایل اهمیت کمک گرفتن از یک وکیل تجدید نظر برای مرحله ی اعتراض به حکم صادره از طرف دادگاه بدوی است. تنظیم دادخواست مربوط به این مرحله نیاز به دقت و تجربه دارد تا بدون نقص تنظیم شود چون همانطور که ذکر شد، در صورت وجود ناقصی در دادخواست، از طرف دادگاه رد شده و قابل پیگیری نخواهد بود.

وکیل تجدیدنظر

وکیل تجدیدنظر

برای اعتراض به رای صادر شده از طرف دادگاه مهلت مشخصی وجود دارد. این مهلت برای افرادی که مقیم کشور هستند 20 روز پس از ابلاغ یا انقضای مدت واخواهی است. البته برای افرادی که ساکن ایران نیستند، این مهلت 2 ماهه است.

مطابق ماده ی 334 قانونی مدنی برای تجدیدنظر خواهی باید به دادگاه های تجدیدنظر مرکز همان استان مراجعه کرد. همچنین طبق ماده ی 335 قانون مدنی فقط خود طرفین دعوا و یا وکلا و نمایندگان آنها می توانند برای این درخواست اقدام نمایند.

تجدیدنظر خواهی آخرین فرصت برای تغییر رای دادگاه است. به همین دلیل باید مشاوره با وکیل را برای ادامه ی پرونده در نظر داشته باشید. کسی که به خوبی با روال چنین شرایطی آشنا باشد و بتواند پرونده را به نفع شما تمام کند.

در این مرحله، یک قاضی و دو مستشار، بررسی مجدد پرونده را بر عهده می گیرند که نشان از اهمیت آن در پرونده های دادگاهی دارد. به همین دلیل کمک گرفتن از یک وکیل خوب می تواند تاثیر بزرگی روی پیشبرد روال دادگاه داشته باشد. مرحله ی تجدیدنظر خواهی آخرین سنگر شما برای تغییر رویه ی پرونده به سمتی است که به نفع به شما باشد. در نتیجه هرگز نباید این مرحله را تنهایی پیش برده و یا در انتخاب یک وکیل خوب برای تجدیدنظر کوتاهی کنید.

تلفن های تماس و مشاوره با وکیل تجدیدنظر:

(۱۰ خط ) 02126702518📞  02122894819 📞 

خانوادهکیفریمالیملکی

2 دیدگاه

    • حتی بعد از صدور حکم قطعی با توجه به شرایطی که قانون تعیین کرده، اگر موضوع حقوقی باشد، طبق ماده 426 قانون آیین دادرسی مدنی و اگر موضوع کیفری باشد طبق ماده 477 قانون آِین دادرسی کیفری میتوان اعاده دادرسی نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری