بررسی استعلام تاریخ عقد در ثبت احوال ‏

استعلام تاریخ عقد در ثبت احوال

استعلام تاریخ عقد در ثبت احوال چگونه است؟

برای استعلام تاریخ عقد در ثبت احوال می بایست به شیوه غیر حضوری و با مراجعه به سامانه اینترنتی ثبت من به نشانی my.ssaa.ir مراجعه نمایید. استعلام تاریخ عقد در ثبت احوال به دلایل گوناگونی ممکن است انجام گیرد. برای آگاهی یافتن از زمان پرداخت مهریه و … ممکن است استعلام تاریخ عقد مورد نیاز باشد.

در حال حاضر اطلاعات مربوط به تاریخ عقد و ازدواج زوجین در درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موجود است. برای آگاهی یافتن نسبت به اطلاعات مهم سند ازدواج می توانید به سامانه مزبور وارد شده و اطلاعات مورد نیاز را بدست آورید. استعلام مشخصات ازدواج از جمله تاریخ عقد در سامانه مذکور مستلزم پرداخت هزینه حق الثبت است. نکته شایان توجه این است که تاریخ تنظیم عقد ازدواج، در قباله ازدواج و سایر اسناد مربوط به ازدواج نیز قید می شود. بنابراین زوجین می توانند با مراجعه به اسناد ازدواج از تاریخ انعقاد عقد ازدواج در اداره ثبت احوال اطلاع یابند.

تاریخ انعقاد عقد ازدواج

در  اینجا باید خاطر نشان شد که شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شیوه های استعلام تاریخ عقد در ثبت احوال با یک نفر وکیل دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشید. در واقع توصیه می شود پیش از انجام اقدامات حقوقی در رابطه با عقد ازدواج، با افراد متخصص مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید: استعلام سابقه ازدواج ‏

تاریخ انعقاد عقد ازدواج چه زمانی است؟

پیش از بررسی حقوقی استعلام تاریخ عقد در ثبت احوال باید، این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که از نظر حقوقی تاریخ انعقاد عقد ازدواج چه زمانی است؟ از نظر فقهی و حقوقی تعیین زمان انعقاد عقد ازدواج از جهات گوناگونی دارای اهمیت است. برای مثال حقوق مالی زوجه مثل نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت از هنگام جاری شدن عقد ازدواج بین زن و شوهر محاسبه می شود.

از نظر حقوقی تاریخ انعقاد عقد هنگامی است که صیغه نکاح توسط زوجین یا وکلای آنان جاری می شود. مطابق با قانون حمایت خانواده، تمامی موارد ازدواج دائم و بسیاری از موارد ازدواج موقت می بایست در دفاتر رسمی ثبت ازدواج به ثبت برسد. در صورتی که شوهر از ثبت ازدواج دائم یا ازدواج موقت در مواردی که ثبت ضروری است خودداری کند، مرتکب جرم تعزیری شده و ممکن است به مجازات زندان محکوم گردد.

تاریخ انعقاد عقد ازدواج

بنابراین علاوه بر تاریخ انعقاد عقد نکاح که در قباله ازدواج قید می شود، تاریخ ثبت ازدواج در ادارات ثبت نیز دارای اهمیت می باشد. همانطور که اشاره شد امروزه برای استعلام تاریخ عقد در ثبت احوال می بایست به شیوه غیر حضوری و با مراجعه به سامانه اینترنتی ثبت من، اقدام نمود. برای استفاده از این سامانه شخص متقاضی می بایست با استفاده از کد ملی و شماره تلفن همراه از سوابق مربوط به ازدواج و طلاق خویش با خبر شود. آنچنان که گذشت مراجعه به سامانه مذکور تنها راه استعلام تاریخ عقد در ثبت احوال نیست و علاوه بر آن می توان به مراجعه به دفتر ثبت ازدواج و طلاق از تاریخ ثبت ازدواج و طلاق آگاهی یافت.

راهکار قانونی برای استعلام تاریخ عقد در ثبت احوال

سامانه ثبت من که زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اداره می شود، در بسیاری از مواقع ممکن است از دسترسی خارج باشد. همچنین به هر دلیل دیگری ممکن است شخص نتواند از طریق سامانه مذکور نسبت به تاریخ عقد اطلاع یابد.

در این صورت شخص می تواند با مراجعه به دفتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق که ازدواج وی در آنجا به ثبت رسیده است، از تاریخ انعقاد عقد آگاهی یابد. همانطور که اشاره شد تاریخ عقد در برگه های مربوط به ازدواج از جمله قباله ازدواج نیز قید می شود. بنابراین با مراجعه به اصل یا رونوشت این اسناد نیز می توان از تاریخ عقد در ثبت احوال آگاهی یافت.

نکات حقوقی در خصوص ثبت عقد

مطابق با قانون حمایت ثبت تمام موارد ازدواج دائم و برخی از موارد ازدواج موقت در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضروری است. در صورتی که شوهر از ثبت موارد ضروری ازدواج خودداری کند مورد تعقیب کیفری قرار گرفته و ممکن است به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم شود. در صورتی که زوجه بخواهد حقوق مالی خود مثل حق حبس، مهریه، نفقه و … را مطالبه کند نیز ازدواج می بایست به صورت رسمی در دفاتر ازدواج و طلاق به ثبت رسیده باشد.

نکات حقوقی در خصوص ثبت عقد

استعلام تاریخ عقد در ثبت احوال در مواقعی که شخصی به خواستگاری می رود یا دو نفر قصد ازدواج با همدیگر را دارند نیز به کار می آید. در این صورت زوجین می توانند با مراجعه به سامانه ثبت من یا استفاده از سایر شیوه های قانونی از سوابق ازدواج و طلاق همسر آینده خویش اطلاع یابد. شایان توجه است که در سامانه اینترنتی مذکور نه تنها می توان استعلام تاریخ عقد در ثبت احوال را انجام داد، بلکه می توان از سوابق مربوط به طلاق و انحلال نکاح (مثل فوت همسر) نیز مطلع شد.

استعلام تاریخ عقد در ثبت احوال از جمله موضوعات مهمی است که در موارد گوناگون کاربرد دارد. برای دریافت وام های ازدواج و تسهیلات مالی، برخورداری از معافیت های مربوط به خدمت نظام وظیفه و … می بایست تاریخ وقوع عقد در اداره ثبت احوال استعلام شود که در این نوشتار به بررسی مهمترین راهکارهای قانونی این کار پرداختیم.

بیشتر بخوانید: وکیل برای حذف نام همسر از شناسنامه

در آخر توصیه می شود جهت آگاهی یافتن نسبت به ابعاد گوناگون ثبت ازدواج و استعلام آن با یک نفر وکیل دادگستری متخصص در امور خانوادگی و ثبتی مشاوره حقوقی داشته باشید. گروه وکلای حامیان عدالت با حضور وکلای متبحر آماده ارائه خدمات حقوقی می باشد. برای ارتباط با وکلای این مجموعه به نشانی اینترنتی hamyanedalat.com وارد شوید.

تماس و  کسب اطلاعات از وکیل خانواده – حامیان عدالت :

(۱۰ خط ) 02126702518📞  02122894819 📞 

خانواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری