معنی استنکاف چیست و بررسی انواع ‏استنکاف

معنی استنکاف چیست

معنی استنکاف چیست؟

در نظر داشته باشید معنی استنکاف یعنی اجتناب کردن و خودداری از انجام یک کار توسط فرد‌. همچنین زمانی که افراد از انجام یک کار و پذیرش آن خودداری می‌ کنند یعنی استنکاف کرده و تمایلی به انجام کار مورد نظر ندارند. در حقوق و قانون در رابطه با این کلمه صحبت‌ های زیادی شده است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در قانون مشهورترین نوع استنکاف مربوط به قاضی است. زمانی که قاضی از صدور حکم سرباز می‌ زند یعنی استنکاف اتفاق افتاده است. حال با ما همراه باشید تا در این زمینه بیشتر صحبت کنیم. اگر شما در رابطه با انواع استنکاف اطلاعات لازم را کسب کنید می توانید در صورت لزوم از این مبحث استفاده کنید. همچنین می توانید به صورت درست و قانونی از حق خود دفاع کرده و به خواسته تان برسید.

بررسی کامل استنکاف قاضی از صدور رای

بسیاری از افراد به دنبال پیدا کردن معنی استنکاف قاضی در صدور رای هستند و تمایل دارند در رابطه با این موضوع اطلاعات خوبی به دست بیاورند. در نظر داشته باشید قاضی باید رای و حکم را صادر کند. همچنین به هیچ عنوان هیچ عذری برای عدم صدور حکم خود ندارد و باید این کار را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهد.

استنکاف قاضی از صدور رای

قاضی هیچ بهانه‌ ای برای عدم صدور حکم ندارد و قاضی باید بر اساس فتوا ها و منابع فقه حکم مورد نظر را صادر کند. زمانی که قاضی از صدور حکم و رای امتناع می‌ کند اصطلاحا استنکاف کرده و مستنکف شمرده می‌ شود. برای قاضی مجازاتی در این زمینه نیز در نظر گرفته شده است. پس اگر افراد در این زمینه دچار بی عدالتی شده و با مشکل مواجه شوند می توانند از قانون به نفع خود استفاده کرده و این مشکل را به بهترین نحو برطرف نمایند.

استنکاف مرد از پرداخت نفقه

در ماده ۱۱۱۱ قانون مدنی نیز به صورت مفصل به معنی استنکاف مرد از پرداخت نفقه پرداخته شده است. در این قانون مشخص شده است زن می‌ تواند در صورت استنکاف مرد از پرداخت هرگونه حق و حقوق و نفقه از او شکایت کند. دادگاه نیز می تواند میزان نفقه را تعیین کرده و مرد نیز موظف است بر اساس تعیین و تکلیف دادگاه میزان نفقه زن را به صورت مرتب به او پرداخت کند. همچنین نباید از این مورد امتناع کند. زیرا عواقب بدی برای او در پی دارد.

معنی استنکاف از حق چیست؟

در نظر داشته باشید که معنی استنکاف از حق اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا افراد با دانستن این معنی می‌ توانند به حق قانونی خود پی برده و در صورت لزوم حق و حقوق خود را پیگیری کنند. هر کدام از مقامات قضایی زمانی که ظلم و دعوایی برای فرد پیش بیاید و این ظلم و دعوا در قانون نیز مشخص شده باشد وظیفه رسیدگی و تعیین و تکلیف را بر عهده دارند.

اگر این مقامات بهانه‌ ای آورده و در این زمینه کوتاهی نمایند یعنی از وظایف خود سرباز زده و در وظایف خود استنکاف کردند. همچنین اگر این افراد در صدور حکم نیز تاخیر انداخته و برخلاف قانون عمل کنند مرتکب جرم شده و استنکاف از حق اتفاق افتاده است.

استنکاف زن از انجام وظایف زناشویی

بررسی کامل استنکاف زن از انجام وظایف زناشویی

بسیاری از دعوا هایی که ممکن است در دادگاه‌ ها صورت گرفته و در بین زن و شوهر اتفاق بیفتند ناشی از استنکاف زن از انجام وظایف زناشویی می‌ باشد. ممکن است زن به هر دلیلی از انجام وظایف سرباز زده و تن به رابطه زناشویی با همسر خود ندهد. در بعضی مواقع انجام این کار دارای دلایل قابل قبولی می‌ باشد. به عنوان مثال وجود عذر شرعی در خانم‌ ها یکی از دلایل قابل قبول در استنکاف از وظایف زناشویی می‌ باشد. اما در بعضی مواقع ممکن است زن به دلیل بهانه‌ های واهی از این کار سرباز زده و با شوهر خود نزدیکی نکند.

 شوهر در این مواقع می‌ تواند به دادگاه مراجعه کرده و حق قانونی خود را درخواست کند. دادگاه اولیه می‌ تواند حکم را به نفع مرد صادر کرده و زن باید به وظایف زناشویی خود عمل کند. در نظر داشته باشید که ممکن است در هر مسئله استنکاف اتفاق بیفتد. استنکاف در  صدور حکم از جانب قاضی، انجام روابط زناشویی، انجام وظایف همسری و … اتفاق می افتد.

جمع‌ بندی در رابطه با این پرسش که معنی استنکاف چیست؟

حال که به این پرسش که معنی استنکاف چیست رسیدید بهتر می‌ توانید در صورت اتفاق افتادن این موضوع آن را تشخیص دهید. همانطور که متوجه شدید استنکاف یعنی خودداری کردن و اجتناب از انجام یک کار. در قسمت‌ های مختلف قانون به این موضوع به صورت صریح اشاره شده است.

معنی استنکاف

مشهورترین نوع استنکاف، استنکاف قاضی از صدور رای می‌ باشد. برای این موضوع نیز قانون مجازات تعیین کرده است. در نظر داشته باشید که استنکاف از رسیدگی و ایجاد اخلال در نظم دادرسی و تاخیر در دادرسی مقامات قضایی می‌ تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. اگر شما در این موضوع اطلاعاتی ندارید می‌ توانید به مجموعه وکلای حامیان عدالت مراجعه کرده و مشکل خود را با این افراد در میان بگذارید و سپس از حق قانونی خود دفاع کنید.

 وکلای با تجربه این مجموعه با داشتن تجربه بالا بر روی انواع مفاد قانونی می توانند شما را به حق خود برسانند. شما به راحتی می‌ توانید از این وکلای با تجربه استفاده کرده و روند دادرسی خود را سریع تر کنید. بسیاری از افراد به دلیل ندانستن حق و حقوق قانونی خود و قوانین موجود ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شده و روند دادرسی آن ها به مشکل بر بخورد.

اما استفاده از وکلای با تجربه سبب می‌ شود تا افراد بدون وجود هیچ گونه مشکلی بتوانند روند دادرسی دادگاه خود را سریع‌ تر کرده و در زمان بسیار سریع به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا کنند. در نظر داشته باشید این وکلای با تجربه و کاربلد در مسائل قانونی و شرعی می‌ توانند شما را به حق و حقوق خود رسانده و نتایج بسیار خوبی به دست آورند.

تماس و  کسب اطلاعات از بهترین وکیل خانواده – حامیان عدالت :

(۱۰ خط ) 02126702518📞  02122894819 📞 

بدون دستهخانواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری