اگر گواهی فوت گم شود چه کنیم؟ (راهکار ‏قانونی)

اگر گواهی فوت گم شود چه کنیم؟

در صورت گم شدن گواهی فوت چه باید کرد؟

گواهی فوت یکی از اسناد مهمی است که پس از فوت شخص توسط پزشک معتمد یا اداره پزشکی قانونی صادر می شود. گواهی فوت اصولاً به خانواده درجه اول شخص یعنی پدر و مادر و فرزندان شخص تحویل می گردد. ارائه گواهی فوت برای انجام اقدامات حقوقی مربوط به تقسیم میراث شخص از جمله دریافت گواهی انحصار وراثت، ضروری است.

گواهی فوت ممکن است به دلایل گوناگونی گم شود یا از بین برود. پرسش کلیدی که در این نوشتار به بررسی آن پرداخته ایم این است که اگر گواهی فوت گم شود چه کنیم؟ در صورت گم شدن گواهی فوت می توان با مراجعه به اداره پزشکی قانونی، کلانتری محل که پرونده فوت در آنجا تشکیل شده است و یا قبرستانی که متوفی در آنجا به خاک سپرده شده، نسبت به دریافت رونوشت یا کپی گواهی فوت مبادرت نمایید. شایان توجه است که رونوشت گواهی فوت نیز برای دریافت گواهی انحصار وراثت و سایر اقدامات حقوقی مورد نیاز اعتبار خواهد داشت.

گم شدن گواهی فوت

چگونگی صدور گواهی فوت و مهمترین موارد کاربرد آن

اگر گواهی فوت گم شود چه کنیم؟ مطابق با ماده 22 قانون ثبت احوال اگر شخصی بمیرد یا نوزادی زنده متولد شده و سپس فوت کند، موضوع می بایست بلافاصله توسط خانواده شخص، پزشک، مامور کلانتری و … به اطلاع اداره ثبت احوال برسد. برای ثبت وفات متوفی و صدور گواهی فوت می بایست مدارک زیر توسط یکی از بستگان درجه یک یا دو شخص به اداره ثبت احوال محل اقامت یا محل فوت متوفی تحویل گردد:

  • شناسنامه متوفی و کارت ملی او باید به اداره ثبت احوال تحویل داده شود. پس از تایید مرگ متوفی، مامور اداره ثبت احوال شناسنامه و کارت ملی متوفی را باطل و سوراخ می کند.
  • گواهی پزشک یا بیمارستان مبنی بر مرگ غیرقابل بازگشت متوفی.
  • شهادت دو نفر عاقل و بالغ مبنی بر فوت متوفی
  • شناسنامه و مدارک شناسایی شخصی که درخواست صدور گواهی
  • پرداخت هزینه تعرفه صدور گواهی فوت به اداره ثبت احوال

همانطور که اشاره شد گواهی فوت به بستگان متوفی ارائه می شود و اداره ثبت در ازای صدور آن، مبلغی را از ایشان دریافت می کند. اشخاص مذکور موظفند حداکثر ظرف مدت 10 روز پس از فوت متوفی نسبت به ثبت آن در اداره ثبت و دریافت گواهی فوت مبادرت نمایند. برخی از مهمترین کاربردهای قانونی گواهی فوت از قرار زیر است:

  • کفن و دفن قانونی متوفی مستلزم ارائه گواهی فوت به مسئول قبرستان محل خاکسپاری می باشد.
  • صدور گواهی انحصار وراثت و تقسیم اموال به جای مانده از متوفی مستلزم ارائه گواهی فوت می باشد.

حقوق خانواده

اگر گواهی فوت گم شود چه کنیم؟ راهکارهای قانونی

در این نوشتار به بررسی این موضوع پرداخته ایم که اگر گواهی فوت گم شود چه کنیم؟ در صورت گم شدن گواهی فوت جای نگرانی نیست و با پرداخت هزینه اندکی می توانید رونوشت برابر با اصل آن را از اداره ثبت، اداره پزشکی قانونی و قبرستان محل خاکسپاری متوفی دریافت نمایید. همچنین در صورتی که پس از فوت متوفی در کلانتری محل پرونده فوت متوفی تشکیل شده باشد نیز بستگان متوفی می توانند با مراجعه به کلانتری محل، گواهی فوت را از بایگانی پرونده ها دریافت کنند.

چنانچه متوفی در خارج از کشور فوت شود یا به خاک سپرده شود، گواهی فوت چگونه صادر می شود؟

یکی از موضوعات مرتبط در رابطه با موضوع مورد بحث این است که، در صورت فوت شدن شخص ایرانی در خارج از قلمروی کشور ایران چه باید کرد؟ در پاسخ باید گفت: در صورت فوت شدن متوفی در خارج از قلمروی ایران، صدور گواهی فوت در صلاحیت سفارت ایران در کشور محل فوت یا کنسولگری ایران در آن کشور است.

برای  این کار مدارک شناسایی متوفی، به علاوه گواهی پزشک قانونی معتبر مبنی بر مرگ غیر قابل بازگشت متوفی می بایست به سفارت یا کنسولگری ایران تحویل داده شود. همچنین دو نفر شاهد عاقل و بالغی می بایست فوت متوفی را در سفارتخانه یا کنسولگری ایران شهادت دهند. در این صورت نیز چنانچه گواهی فوت گم شود، بستگان متوفی می توانند به سفارتخانه یا کنسولگری ایران مراجعه کرده و رونوشت آن را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای گواهی فوت المثنی

یک نمونه جواز دفن

اعطای وکالت در موارد گم شدن گواهی فوت

اگر گواهی فوت گم شد چه کنیم؟ در موارد گم شدن گواهی فوت به دلایل گوناگونی ممکن است دریافت گواهی فوت المثنی را به یک نفر وکیل دادگستری بسپاریم. برای نمونه چنانچه شهر محل صادر کننده گواهی فوت تا شهر محل اقامت متقاضی فاصله مکانی زیادی داشته باشد، شخص متقاضی می تواند انجام این کار را به یک نفر وکیل دادگستری واگذار کند.

در صورت اعطای وکالت به وکیل دادگستری مبنی بر دریافت گواهی فوت المثنی، بدون نیاز به حضور شخص متقاضی در محل اداره ثبت احوال یا پزشکی قانونی، وکیل دادگستری می تواند به نمایندگی از متقاضی در محل پزشکی قانونی، اداره ثبت یا کلانتری حضور یافته و گواهی فوت جدید را از مراجع مذکور تحویل بگیرد.

طرح دعوی در خصوص گواهی فوت

در این نوشتار به بررسی این موضوع پرداختیم که اگر گواهی فوت گم شود چه کنیم؟ علاوه بر راهکارهای قانونی که در بالا به آنها اشاره شد، می توان بر علیه اداره ثبت یا پزشکی قانونی که از صدور گواهی فوت یا تحویل رونوشت آن خودداری می کنند دعوای قانونی در دادگاه عمومی و حقوقی اقامه کرد.

بیشتر بخوانید: گواهی فوت را از کجا بگیریم؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص موضوع و داشتن مشاوره حقوقی توصیه می شود با وکلای متبحر دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشید. گروه وکلای حامیان عدالت با حضور و عضویت وکلای متخصص در امور ثبتی آماده ارائه انواع خدمات حقوقی از قبیل وکالت در دعاوی، نگارش لوایح قضایی و مشاوره حقوقی می باشد. برای ارتباط با این مجموعه کافی است به نشانی اینترنتی hamyanedalat.com مراجعه نمایید.

تماس و  کسب اطلاعات از وکیل پایه یک – حامیان عدالت :

(۱۰ خط ) 02126702518📞  02122894819 📞 

بدون دسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری