مدارک لازم برای گواهی فوت المثنی

مدارک برای گواهی فوت المثنی

زمانی که یک نفر از دنیا می رود، بسیاری از حق و حقوق قانونی او که در زمان حیات و به واسطه زنده بودن داشته از بین می رود.

به همین جهت، برای تشخیص تعلق یا عدم تعلق حقوقی که به واسطه زنده بودن به افراد داده می شود، سازمان ثبت احوال کشور آمار ولادت و وفات افراد را از طریق گواهی ولادت و گواهی فوت جمع آوری می کند تا سازمان های مربوط مانند: بانک ها، اداره مالیات، سازمان املاک و … از این طریق بتوانند استعلام افراد را برای انجام کارهای حقوقی آن ها دریافت کنند.

وقتی یک نفر فوت می کند، ورثه او با ارائه مدارک لازم نسبت به دریافت گواهی فوت از مراجع قانونی، اقدام می کنند. دریافت گواهی فوت مراحل و تشریفاتی خاص خود را دارد.

اما مساله ای که در این رابطه برای ورثه به وجود می آید این است که در صورت مفقود شدن گواهی فوت، آیا می توانند گواهی المثنی دریافت کنند؟ در صورت امکان چه مدارکی برای دریافت گواهی المثنی لازم است؟

در ادامه این مقاله، گروه وکلای حامیان عدالت در رابطه با موضوع دریافت گواهی فوت و مدارک لازم برای گواهی فوت المثنی توضیحات لازم را ارائه خواهد داد.

مراحل صدور گواهی فوت

دریافت گواهی فوت، اقدامی مهم و اجباری است که باید طی مدت مشخصی بعد از فوت انجام شود. طبق ماده 22 قانون ثبت احوال، هر کسی اعم از نوزادی که مرده به دنیا بیاید یا بعد از تولد فوت شود و یا ایرانیانی که خارج از ایران فوت می شوند و یا افراد خارجی که در ایران فوت می شوند، باید فوتشان به سازمان ثبت احوال اطلاع داده شود تا مسئولان مربوطه، جهت صدور سند فوت و باطل کردن شناسنامه فرد متوفی اقدام نمایند. گواهی فوت رونوشتی از همین سند فوت است و طبق آن صادر می شود.

مراحل صدور گواهی فوت

اعلام فوت می تواند از سوی نزدیکترین اقوام و خویشان متوفی یا فرد دیگری که در زمان وفات آنجا بوده است مانند: مسئولان بیمارستان، گروه های امدادی مانند اورژانس، متصدیان قبرستان، مقامات قضائی، ماموران انتظامی، صاحب مکانی که وفات در آنجا اتفاق افتاده است و … انجام شود.

افراد برای ثبت وفات و دریافت گواهی فوت، می توانند با همراه داشتن مدارک لازم و پرداخت هزینه صدور گواهی فوت، به هر اداره ثبت احوالی مراجعه کنند.

همچنین جهت صرفه جویی در زمان، امکان دریافت گواهی فوت آنلاین نیز وجود دارد. در این صورت ابتدا باید اعلام فوت به اداره ثبت احوال به صورت حضوری انجام شده باشد و بعد در قسمت درخواست صدور گواهی فوت سایت سازمان ثبت، فرم در خواستی تکمیل شود، سپس با پرداخت تعرفه و دریافت کد رهگیری، مراحل بررسی صحت اطلاعات از سوی سازمان انجام می شود و در نهایت گواهی فوت به آدرس مندرج در سامانه پست خواهد شد.

مدارک لازم جهت صدور گواهی فوت

مدارک لازم جهت صدور گواهی فوت شامل این موارد می شود:

  • مدارک شناسایی شامل: شناسنامه و کارت ملی متوفی
  • مدارک شناسایی متقاضی
  • گواهی بیمارستان یا پزشک (در صورت لزوم)
  • جواز دفن
  • پرداخت هزینه های مربوطه
  • دو نفر شاهد برای تایید فوت در سازمان ثبت احوال (در صورت لزوم و با ارائه کارت شناسایی)

در گواهی فوت اطلاعات هویتی متوفی مانند: نام، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، محل تولد، شماره شناسنامه، تاریخ وفات، نشانی و علت فوت متوفی نیز درج می شود.

متقاضی دریافت گواهی فوت، باید طی ظرف ۱۰ روز بعد از فوت متوفی، به اداره ثبت احوال، مراجعه کند. دریافت گواهی فوت برای انجام کارهایی مانند انحصار وراثت ضروری است.

گواهی فوت برای ایرانیان خارج از کشور با مراجعه اقوام و آشنایان متوفی به نمایندگی یا نزدیکترین کنسولگری جمهوری اسلامی ایران و ارائه مدارک و انجام مراحل اداری مانند ایرانیان داخل کشور صادر می شود.

دریافت گواهی فوت المثنی

دریافت گواهی فوت المثنی

اگر گواهی فوت به هر دلیلی مفقود شود، افراد متقاضی می توانند جهت دریافت گواهی فوت مجدد که به نام گواهی فوت المثنی شناخته می شود، اقدام کنند.گواهی فوت المثنی با مراجعه حضوری هریک از وراث قانونی متوفی به ثبت احوال و یا مراجعه غیرحضوری از طریق سامانه ثبت احوال قابل دریافت است.

افرادی که در تهران هستند می توانند به بهشت زهرا مراجعه کنند و افرادی که در شهرستان ها هستند با مراجعه به محل دفن متوفی می توانند، رونوشتی از گواهی فوت دریافت کنند، که معتبر است.

بیشتر بخوانید: گواهی فوت را از کجا بگیریم؟

اگر متوفی در پزشکی قانونی تشریح شده باشد، متقاضی دریافت گواهی المثنی می تواند به پزشکی قانونی مراجعه کند و و رونوشت گواهی فوت را دریافت کند.

درخواست گواهی المثنی توسط اقوام نزدیک و یا سایر اقوام دارای حق ارث و یا هر شخصی که منافع مشروع و معقولی در دریافت گواهی المثنی دارد، می تواند ارائه شود. این ذی نفع بودن باید، برای مرجع صادرکننده اثبات شود. در صورتی که درخواست گواهی المثنی از سوی افراد غیر مجاز ارائه شود، گواهی به او داده نمی شود.

وکیل گواهی فوت

وکیل گواهی فوت

اگر بستگان متوفی و افرادی که نیاز به دریافت گواهی المثنی دارند، به دلیل شرایط نامناسب روحی و یا عدم حضور یا نداشتن زمان کافی یا هر علت دیگری نمی توانند، جهت دریافت گواهی فوت اقدامات لازم را انجام دهند، می توانند از یک وکیل برای انجام این اقدامات کمک بگیرند.

وکیل گواهی فوت می تواند تمام مراحل لازم برای صدور گواهی فوت و ارائه مدارک را از جانب شما انجام دهد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با گروه وکلای حامیان عدالت در تماس باشید و از انواع خدمات حقوقی این مجموعه بهره مند شوید.

تلفن های تماس جهت مشاوره با وکیل پایه یک

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

وکیل

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری