بررسی عناصر تشکیل دهنده جرم تبانی ‏

عناصر تشکیل دهنده جرم تبانی

منظور از جرم تبانی بر علیه جان، مال و آبروی مردم چیست؟

منظور از عناصر تشکیل دهنده جرم تبانی رکن قانونی، مادی و معنوی جرم تبانی بر علیه جان، مال و آبروی مردم موضوع ماده 611 قانون مجازات اسلامی می باشد. مجازات این جرم عبارت از شش ماه تا سه سال حبس تعزیری است. در این نوشتار به بررسی عناصر سه گانه مذکور در خصوص جرم تبانی خواهیم پرداخت.

در ابتدا باید توجه داشت که از نظر حقوقی جرم تبانی هنگامی محقق می شود که اشخاص تبانی کننده موفق به عملی کردن رفتار مجرمانه خود نشده باشند. به عبارت دیگر اقدامات مرتکب در جرم تبانی از نظر حقوقی در حد شروع به جرم است. با این حال قانونگذار آن را به عنوان جرمی مستقل مورد جرم انگاری قرار داده و مجازات تعزیری برای آن تعیین کرده است.

بیشتر بخوانید: جرم تبانی در معاملات شخصی

بررسی حقوقی عناصر تشکیل دهنده جرم تبانی

رسیدگی به جرم تبانی در صلاحیت دادگاه کیفری دو شهرستان محل ارتکاب جرم قرار دارد. برای این که جرم تبانی در دادگاه به اثبات برسد، باید عناصر سه گانه آن یعنی رکن قانونی، رکن مادی و رکن روانی به اثبات برسد. تعریف هر یک از عناصر تشکیل دهنده جرم تبانی بر علیه جان، مال و آبروی مردم از قرار زیر است:

  • عنصر قانونی؛ اثبات رکن قانونی جرم در دادگاه به منزله رعایت کردن اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها می باشد. مطابق با این اصل تنها رفتاری به عنوان جرم شناخته می شود که توسط قانونگذار مورد جرم انگاری قرار گرفته و برای آن مجازات تعیین شده باشد. همانطور که اشاره شد منظور از عنصر قانونی جرم تبانی ماده 611 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، مصوب 1375 می باشد.
  • جرم تبانی در دادسر
  • عنصر مادی؛ منظور از رکن رفتار بیرونی مرتکب جرم تبانی موضوع ماده 611 است. مطابق با ماده مذکور عنصر مادی جرم تبانی عبارت است از:« توافقی است که میان دو نفر یا بیشتر برای ارتکاب جرایم بر علیه نفوس، اموال و اعراض مردم است. » بنابراین جرم تبانی هنگامی محقق می گردد که دو نفر یا بیشتر در ضمن قرارداد، توافق حضوری یا غیر حضوری و سایر روش ها با همدیگر توافق کنند که مرتکب جرمی بر علیه نفوس مردم، مثل قتل یا اموال مردم مثل سرقت و یا آبروی مردم مثل قذف شوند.
  • عنصر روانی یا معنوی؛ منظور از عنصر روانی یا معنوی، قصد ارتکاب جرم است. به عبارت دیگر متهم تنها در صورتی به مجازات جرم تبانی محکوم می گردد که عاقل و بالغ بوده و قصد ارتکاب جرم را داشته باشد. بنابراین چنانچه ثابت شود متهم به قصد شوخی یا در حالت مستی با شخص دیگر بر سر ارتکاب جرم توافق کرده است، نمی توان او را به مجازات مندرج در ماده 611 محکوم نمود.

شیوه رسیدگی به جرم تبانی در دادسرای عمومی و انقلاب  

مطابق با قانون آیین دادرسی کیفری رسیدگی به جرم تبانی موضوع ماده 611 قانون مجازات اسلامی در صلاحیت دادگاه کیفری دو قرار دارد. این دادگاه در حوزه قضایی شهرستان تشکیل می گردد. با توجه به این که مجازات جرم تبانی تا سه سال حبس تعزیری، یعنی حبس تعزیری درجه 5 است، «تحقیقات مقدماتی» نسبت به این جرم اصولاً در دادسرای عمومی و انقلاب شروع می شود.

رسیدگی به موضوع ممکن است با شکایت شاکی یا گزارش مراجع و افراد معتمد شروع شود. پس از وصول پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب، دادستان موضوع را به یکی از بازپرس ها یا دادیاران ارجاع می دهد. مقام قضایی که پرونده به او ارجاع شده است قرارها و دستورات لازم را جهت روشن شدن ابعاد موضوع صادر می کند.

رسیدگی به جرم تبانی در دادگاه

در صورتی که قرائن اطمینان آور در مورد ارتکاب جرم توسط شخص خاصی به عنوان متهم وجود داشته باشد، مقام قضایی می تواند دستور احضار او را صادر کند. اگر متهم بدون عذر موجه از حضور در دادسرا برای ارائه توضیحات خودداری کند، مقام قضایی میتواند دستور جلب او را صادر کند. مقام قضایی همچنین می تواند افرادی که اظهارات آنها برای روشن شدن موضوع موثر است را به عنوان شاهد یا مطلع احضار کند.

پس از انجام تحقیقات مقدماتی اگر احراز جرم توسط متهم برای مقامات قضایی دادسرا محرز باشد، ضمن صدور کیفرخواست، دادسرا قرار جلب به دادرسی را صادر کرده و پرونده را به دادگاه کیفری دو ارسال می کند.

رسیدگی به جرم تبانی در دادگاه کیفری دو

در دادگاه کیفری دو متهم تنها در صورتی به مجازات جرم تبانی یعنی حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می گردد که عناصر تشکیل دهنده جرم تبانی توسط شاکی یا دادستان به اثبات برسد. در صورت اثبات عناصر تشکیل دهنده جرم تبانی، دادگاه ختم دادرسی را اعلام کرده و مبادرت به صدور رای محکومیت می کند.

رای صادر شده توسط دادگاه کیفری دو در خصوص مجازات جرم تبانی اگر به صورت حضوری صادر شده باشد، ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدید نظر استان است. مطابق با قانون کاهش مجازات حبس تعزیری در صورت اثبات جرم، دادگاه اساساً مکلف است حکم به حداقل مجازات یعنی شش ماه حبس تعزیری را صادر کند. مگر اینکه علل تشدید کننده مجازات مثل سابقه محکومیت موثر کیفری وجود داشته باشد.

عناصر جرم تبانی

شما در خصوص عناصر تشکیل دهنده جرم تبانی می توانید با وکلای دادگستری متخصص در امور کیفری مشاوره حقوقی داشته باشید. گروه وکلای حامیان عدالت با حضور وکلای با تجربه و ماهر در زمینه دعاوی کیفری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی از قبیل وکالت در دعاوی، مشاوره حقوقی و … می باشد. برای ارتباط با وکلای این مجموعه کافی است به نشانی اینترنتی hamyanedalat.com مراجعه نمایید.

تماس و  کسب اطلاعات از وکیل پایه یک – حامیان عدالت :

(۱۰ خط ) 02126702518📞  02122894819 📞 

بدون دسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری