صدور شناسنامه المثنی چقدر طول می کشد؟

صدور شناسنامه المثنی

صدور شناسنامه المثنی در حقوق ایران 

در این نوشتار به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که در حقوق ایران صدور شناسنامه المثنی چقدر طول می کشد؟ به طور کلی صدور شناسنامه المثنی هنگامی ضرورت می یابد که شناسنامه شخص به دلایلی مانند تخریب، گم شدن، به سرقت رفتن و … از دسترس صاحب آن خارج شود.

شناسنامه یکی از مهمترین اسناد رسمی می باشد که دارای شماره ویژه بوده و اطلاعات مهمی چون تاریخ تولد، نام والدین، همسرآوری و وفات روی آن قید می شود. در طول زندگی یک فرد از این سند به دفعات بیشماری استفاده می شود و ارائه آن برای دریافت استفاده از اغلب خدمات عمومی مثل گرفتن گواهینامه رانندگی، دریافت گذرنامه، تولد نوزادان و … ضروری می باشد.

در صورت وجود شرایط و انجام مراحل قانونی آن، ادارات ثبت احوال موظف به صدور شناسنامه المثنی در مواردی می باشند که شناسنامه شخص از بین رفته است. این کار باید با درخواست صاحب شناسنامه یعنی همان کسی که شناسنامه به نام او صادر شده است انجام گیرد. چنانچه صاحب شناسنامه کمتر از 18 سال تمام داشته باشد یا به دلایلی مانند جنون، محجور باشد، ثبت درخواست صدور شناسنامه المثنی می بایست توسط ولی یا وکیل او مطرح گردد.

در ادامه برخی از مهمترین شرایط و مدارک لازم برای صدور شناسنامه المثنی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. توصیه می شود در نخستین گام برای صدور المثنی، فوراً موضوع مفقودی یا به سرقت رفتن شناسنامه را به اطلاع کلانتری رسانده و با یک نفر وکیل در ارتباط با شرایط تخصصی صدور شناسنامه المثنی مشاوره حقوقی داشته باشید.

شناسنامه

مهمترین شرایط لازم برای صدور شناسنامه المثنی چیست؟

  • چنانچه شناسنامه اصلی شخص به دلیلی مانند سرقت یا مفقود شدن از دسترس فرد خارج شده باشد می تواند با مراجعه به سامانه های اینترنتی مربوط به اداره ثبت احوال و اداره پست به نشانی ir و postyafteh.post.ir پیدا شدن یا نشدن شناسنامه را استعلام کند.
  • شناسنامه شخص می بایست به صورت قانونی صادر شده باشد. در واقع شناسنامه المثنی تنها در خصوص شهروندانی صادر می شود که دارای شناسنامه قانونی باشند. برای مثال چنانچه دو مهاجر غیر قانونی در داخل ایران صاحب فرزند شوند و در بدو تولد نوزاد برای او شناسنامه نگیرند، شخص نمی تواند در آینده درخواست صدور شناسنامه المثنی را در اداره ثبت احوال طرح نماید.
  • در صورتی که شناسنامه شخص برای نخستین بار یا دومین بار مفقود شود، مرجع صالح برای صدور شناسنامه المثنی اداره ثبت احوال شهر محل اقامت متقاضی می باشد. اما اگر شناسنامه برای بار سوم گم شود، شناسنامه المثنی می بایست با موافقت مدیر کل اداره ثبت احوال استان صادر شود.
  • شخص متقاضی یا ولی یا وکیل او می بایست پس از تنظیم درخواست صدور شناسنامه المثنی به اداره ثبت احوال مراجعه کند. برخی از مهمترین مدارک مورد نیاز برای دریافت شناسنامه المثنی عبارتند از:
  • استشهادیه محلی که دارای تاریخ بوده و به امضای چند تن از اهالی محل اقامت متقاضی شناسنامه المثنی رسیده باشد.
  • سه قطعه عکس با اندازه سه در چهار در مورد افراد بالای 15 سال.
  • رونوشت شناسنامه همسر، فرزندان و سند ازدواج
  • ارائه اصل و رونوشت مدارک شناسایی معتبر مثل کارت ملی، کارت پایان خدمت و گواهینامه رانندگی.
  • ارائه رسید های بانکی مبنی بر پرداخت هزینه های لازم برای صدور شناسنامه المثنی.

شناسنامه المثنی

از نظر حقوقی صدور شناسنامه المثنی چقدر طول می کشد؟

در پاسخ به این پرسش که صدور شناسنامه المثنی چقدر طول می کشد؟ بایست گفت: صدور شناسنامه المثنی برای بار اول و دوم در اختیار رئیس اداره ثبت احوال شهر محل اقامت متقاضی می باشد. مامور اداره ثبت احوال درخواست صدور شناسنامه المثنی و پیوست های آن را به صورت اولیه بررسی می کند. در صورتی که شرایط لازم برای صدور شناسنامه المثنی وجود داشته باشد، پرونده به نظر رئیس اداره ثبت احوال می رسد. سپس در صورت وجود شرایط قانونی لازم شناسنامه المثنی توسط این اداره صادر می شود.

چنانچه شناسنامه شخص برای سومین بار مفقود گردد، برای دریافت شناسنامه المثنی می بایست گواهی عدم سو پیشینه نیز در مورد شخص صادر شود. بنابراین از نظر زمانی صدور شناسنامه المثنی برای سومین بار نسبت به دفعات اول و دوم بیشتر طول می کشد.

چنانچه اداره ثبت احوال محل اقامت متقاضی به دلایل غیر قانونی از صدور شناسنامه المثنی خودداری کند، شخص متقاضی می تواند به دادگاه عمومی و حقوقی شهرستان محل اقامت خود مراجعه کرده و دعوای صدور شناسنامه المثنی را بر علیه اداره ثبت احوال مطرح نماید. برای طرح این دعوی در دادگاه عمومی و حقوقی می بایست به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کرده و دادخواست حقوقی را ثبت نمایید. نکته ای که برای مامورین اداره ثبت احوال جهت صدور شناسنامه المثنی اهمیت دارد، این است که شناسنامه اصلی شخص واقعاً از دسترس او خارج شده باشد. در واقع مامور اداره ثبت احوال این موضوع را مورد بررسی قرار می دهد که شخصی که مدعی گم شدن شناسنامه خود می باشد، به صورت عمدی و به قصد فریب این درخواست را در اداره ثبت مطرح نکرده باشد.

بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل

صدور شناسنامه المثنی

مشاوره حقوقی در زمینه صدور شناسنامه المثنی

در این نوشتار به بررسی این موضوع پرداختیم که صدور شناسنامه المثنی چقدر طول می کشد؟ همچنین ضمن بررسی مهمترین شرایط و مراحل لازم برای صدور شناسنامه المثنی، شیوه قانونی صدور این سند را مورد بررسی قرار دادیم.

بیشتر بخوانید: وکیل شناسنامه در تهران

جهت داشتن مشاوره حقوقی در خصوص این که صدور شناسنامه المثنی چقدر طول می کشد؟ توصیه می شود با یک وکیل دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشید. گروه وکلای حامیان عدالت با حضور وکلای متبحر در زمینه دعاوی حقوقی و کیفری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی از قبیل نگارش دادخواست، مشاوره حقوقی و … می باشد. برای ارتباط با وکلای این مجموعه کافی است به نشانی hamyanedalat.com وارد شوید.

تماس و  کسب اطلاعات از وکیل پایه یکحامیان عدالت :

(۱۰ خط ) 02126702518📞  02122894819 📞 

Recent search terms:

  • https://hamyanedalat com/صدور-شناسنامه-المثنی/

بدون دسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری