آیا برای بخشیدن مهریه اجازه پدر ‏لازم است؟

برای بخشیدن مهریه اجازه پدر ‏لازم است؟

مقدمه در رابطه با بذل مهریه

آیا برای بخشیدن مهریه اجازه پدر لازم است؟ این سوالی می‌ باشد که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید. مهریه حق قانونی و شرعی بانوان است که در هنگام ازدواج می‌ توانند آن را از شوهر خود مطالبه کنند.

البته در نظر داشته باشید که مهریه اگر در شرایط ضمن عقد با عنوان عندالمطالبه قید شود، زن می‌ تواند در همان لحظه جاری شدن صیغه عقد نیز آن را از شوهر خود طلب کند. اما در بعضی مواقع در شرایط ضمن عقد مهریه عند الاستطاعه قید می‌ شود. موقعی زن می‌ تواند مهریه را از شوهر خود دریافت کند که مرد استعانت مالی کافی برای پرداخت آن را داشته باشد.

آیا برای بخشیدن مهریه اجازه پدر لازم است؟

در نظر داشته باشید در بعضی مواقع ممکن است زن تصمیم بگیرد که مهریه خود را به شوهرش ببخشد. در این موقع زن به هیچ گونه اجازه ای از پدر و قیم قانونی نیاز ندارد. زن می‌ تواند با صلاحدید خود این کار را انجام دهد. البته بخشیدن مهریه نیز دارای یک سری شرایط و اصولی است. در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

شرایط بخشیدن مهریه

بررسی شرایط بخشیدن مهریه

حال برای این پرسش که آیا برای بخشیدن مهریه اجازه پدر لازم است پاسخ درستی پیدا کردید بهتر است در رابطه با شرایط بخشیدن مهریه نیز اطلاعاتی به دست بیاورید. بر اساس ماده ۱۸۰۲ قانون مدنی زمانی که عقد نکاح جاری می‌ شود زن می‌ تواند مهریه خود را بر اساس توافقات طلب کند‌. همچنین می‌ تواند هرگونه تصرفی در مهریه خود داشته و او را به همسرش نیز ببخشد. یکی از شروط اصلی برای بخشیدن مهریه عاقل بودن زن می‌ باشد. زن باید از صحت عقلانی برخوردار بوده و مجنون نباشد.

همچنین رضایت و اختیار نیز یکی از شرایط اصلی بخشیدن مهریه می‌ باشد. زن باید این کار را از روی رضایت و اختیار انجام دهد. به هیچ عنوان نباید بخشیدن مهریه از روی اجبار و یا اکره باشد. رسیدن به رشد و بلوغ برای زن یکی از شروط اصلی در بخشیدن مهریه است. سن بلوغ در دختر ۹ سال قمری بوده و با گرفتن حکم رشد می‌ تواند مهریه خود را به راحتی به شوهرش ببخشد.

اما زمانی که زن به دفترخانه مراجعه می‌ کند باید ۱۸ سال تمام داشته باشد تا بتواند از این حق قانونی خود استفاده کرده و مهریه خود را به شوهرش ببخشد. داشتن تمام این شروط سبب می‌ شود تا زن بتواند آزادانه و بدون اجازه هیچ کسی مهریه خود را بخشیده و دیگر نیازی به اذن پدر نیز نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: ابراء مهریه در طلاق تواقفی

بررسی بخشیدن مهریه بدون اجازه پدر

در نظر داشته باشید که اجازه و رضایت پدر شرط لازم و ضروری برای بخشیدن مهریه به شوهر نیست. در هیچ قانونی رضایت و اذن پدر در بذل مهریه لحاظ نشده است. البته به لحاظ علمی در بعضی از دفترخانه‌ ها اجازه پدر برای بخشیدن مهریه لازم است. رضایت او یکی از شروط اصلی در این کار محسوب می‌ شود.

این روند یک کار قانونی محسوب نمی‌ شود. اما در بعضی از دفترخانه‌ ها اجازه پدر را برای خانم‌ ها لحاظ کردند تا بتوانند خانم‌ ها به صورت عاقلانه این کار را انجام دهند و پس از گذشت مدتی زمانی از این کار منصرف نشوند. نظر پدر و رضایت او در بعضی مواقع که دختر دارای سن کمی بوده و ممکن است تحت تاثیر هیجانات قرار بگیرد لازم و ضروری محسوب می‌ شود. بهتر است که دختر ها قبل از انجام این کار با پدر خود مشورت کنند تا بتوانند این کار را عاقلانه و با دید باز انجام دهند.

بخشیدن مهریه بدون اجازه پدر

البته در نظر داشته باشید که این کار توسط دفترخانه‌ ها غیر قانونی می‌ باشد. اگر شما به دفترخانه ای مراجعه کرده اما دفترخانه مورد نظر بذل مهریه را منوط به اجازه پدر عنوان می کند می‌ توانید به علت تخلف در انجام وظایف از دفترخانه مربوطه به کانون سردفتران شکایت کرده و این مورد را پیگیری کنید. همچنین زوج و زوجه می‌ توانند با تنظیم یک قرارداد خصوصی و ثبت آن عمل بذل مهریه را انجام دهند. سپس با امضای شهود به این سند رسمیت ببخشند. در نظر داشته باشید اگر شهود این برگه را امضا نکنند این سند هیچ گونه رسمیتی نداشته و شما نمی‌ توانید از آن استفاده کنید.

جمع‌ بندی

حال اگر به پاسخ این پرسش خود که آیا برای بخشیدن مهریه اجازه پدر لازم است رسیده‌ اید می‌ توانید به راحتی این کار را در دفترخانه انجام دهید‌. البته انجام این کار نیز دارای شرایط اصولی می‌ باشد. در صورت نداشتن اطلاعات در این زمینه می‌ توانید به مجموعه وکلای حامیان عدالت مراجعه کرده و این کار را پیگیری کنید.

وکلای کارکشته این مجموعه می‌ توانند اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهند. این وکلای با سابقه می توانند تمام پیامدهای تصمیم شما را شرح دهند. سپس در تصمیم‌ گیری درست شما را راهنمایی کنند. افراد در صورت مشورت با یک وکیل کاربلد و کارکشته ممکن است از تصمیم خود نیز منصرف شوند. سپس این کار را انجام ندهند. وجود مهریه در بعضی از ازدواج‌ ها لازم و ضروری می باشد. بهتر است خانم‌ ها مهریه خود را حفظ کنند.

بخشیدن مهریه بدون اذن پدر

 البته در بعضی مواقع نیز افراد برای بخشیدن مهریه خود مصمم هستند. این افراد به راحتی می‌ توانند این کار را انجام دهند بدون آنکه نیازی به اذن ولی داشته باشند. خانم‌ های بالای ۱۸ سال می‌ توانند به راحتی به دفترخانه مراجعه کرده و عمل بذل مهریه را انجام دهند. سپس مهریه را به همسر خود ببخشند.

در نظر داشته باشید که مشورت با وکلای کارکشته و با تجربه مجموعه حامیان عدالت سبب می‌ شود تا شما بتوانید یک تصمیم درست و اصولی بگیرید و پس از گذشت مدت زمانی و بعد از به وجود آمدن اتفاق‌ های مختلف از این تصمیم پشیمان نشوید. بسیاری از افراد بودند که پس از گذشت مدت زمانی از انجام این کار، در اثر اتفاق‌ های مختلف از این تصمیم خود پشیمان شده و دچار ضرر و زیان‌ های زیادی شدند.

تماس و  کسب اطلاعات از بهترین وکیل خانواده – حامیان عدالت :

(۱۰ خط ) 02126702518📞  02122894819 📞 

مهریهخانواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری