چطوری دیه بگیریم؟

یکی از مهمترین دعاوی حقوقی که همیشه محل بحث است، موضوعات مربوط به قتل، ضرب و جرح و اتفاقات منجر به مطابه دیه است.

اگر شما نیز از افرادی هستید که درگیر پرونده اخذ دیه هستید و نیاز به وکیل دیه دارید و این سوال برای شما مطرح شده است که چطور باید دیه بگیرید، با مطالعه این مطلب که از سوی گروه وکلای حامیان عدالت ارائه می شود، می توانید با نحوه دریافت دیه آشنا شوید.

دیه

طبق تعاریف فقهی، زمانی که فردی به هر دلیلی سبب کشتن یا ایجاد نقصی در اعضای انسان دیگر می شود، مبلغی تحت عنوان "دیه" به مجنی علیه و در صورت فوت او به بازماندگانش از سوی جانی یا عاقله او (با توجه به نوع جنایت) پرداخت می شود.

دیه

به طور کلی دیه به دو نوع مقدر و غیر مقدر تقسیم می شود.

  • دیه مقدر:

جریمه معینی است که، نوع آسیب و مقدار دیه آن در احکام اسلامی مشخص شده است. جنایات عمدی در فقه و قانون قصاص دارد و با گذشت شاکی و درخواست او می تواند تبدیل به دیه شود، اما جنایت غیرعمدی که بر جان، عضو یا منفعت اعضای مجنی علیه وارد می شود، دیه دارند و در جنایات شبه عمد یا خطای محض نیز، عاقله مسئول پرداخت دیه است.

بیشتر بخوانید: دیه قطع نخاع 
  • دیه غیرمقدر که با نام ارش نیز خوانده می شود:

به دیه ای گفته می شود که نوع و میزان آن در شرع مشخص نشده است و میزان خسارت با نظر کارشناسان و با توجه به نوع و کیفیت جنایت و اثراتی که باقی می گذارد، تعیین می شود.

برای دریافت دیه در دعاوی مطالبه دیه باید مراحل قانونی آن به درستی طرح و پیگیری شود. مراحل قانونی دریافت دیه در ادامه توضیح داده می شود.

مراحل دریافت دیهمراحل دریافت دیه

دعاوی و پرونده های مربوط به دریافت دیه بر اثر حوادث مختلفی مانند: ضرب و جرح، قتل، حوادث رانندگی، و ... از پرونده های رایج در مراجع حقوقی است.

در جنایات عمدی، زمانی که اجرای مجازات به دلایلی مانند: گذشت شاکی، فوت متهم، نسخ مجازات، عفو و ... متوقف می شود، خود شخص یا در صورت فوت او، اولیای دم او می تواند از طریق ارائه دادخواست مطالبه دیه با مراجعه به مراجع حقوقی و با همراهی وکیل کیفری طرح دعوا کنند.

مراحل دادرسی کیفری در مورد موضوع مطالبه دیه، با شکایت شاکی (مجنی علیه) آغاز می شود. این جنایت که به صورت غیرعمدی واقع شده است، ممکن است در هنگام یک درگیری و یا در سوانح رانندگی با بی توجهی راننده انجام گرفته شده باشد.

بعد از وقوع جنایت غیرعمدی منجر به آسیب، شاکی می تواند برای مطالبه دیه یکی از این دو راه را انتخاب کند:

1-مراجعه مستقیم به دادسرا و طرح دعوای کیفری

2-مراجعه به مراجع انتظامی و تقاضای رسیدگی به درخواست خود

در روش اول، دادسرا از مرجع انتظامی، گزارش موضوع را درخواست می کند و دادرسی، طبق مقررات قضایی انجام می شود.

رسیدگی در دادسرا، طبق اطلاعات محتوای پرونده شروع می شود و با توجه به ادله و مدارکی مانند: اظهارات شهود، اقرار طرفین، نظر کارشناس و ... ادامه پیدا می کند و در نهایت یا، قرار نهایی صادر می شود که می تواند حاکی از مجازات متهم و یا عفو او از سوی شاکی باشد.

یا اینکه یکی از قرارهای کیفری مانند: بازداشت موقت متهم، اخذ وثیقه یا الزام حضور با قول شرف از سوی دادگاه صادر شود. دقت داشته باشید که در دعاوی دیه، نظر پزشک قانونی در تعیین میزان دیه بسیار مهم است.

اجرای حکم پرداخت دیه

قانون مربوط به اجرای حکم پرداخت دیه

ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی در رابطه با اجرای حکم دیه است که مقرر می دارد که اگر استیفای دیه از طرق مذکور در این قانون ممکن نشود، با تقاضای محکوم ‌له مجرم تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته شدن ادعای اعسار او توسط دادگاه یا جلب رضایت محکوم له حبس می شود. اگر محکوم تا 30 روز بعد از ابلاغ اجرائیه، با ارائه صورت کلیه اموال خود، ادعای اعسار خویش را اقامه کرده ‌باشد حبس نمی شود، مگر اینکه دعوای اعسار مسترد یا به موجب حکم قطعی رد شود.

بیشتر بخوانید: مهلت پرداخت دیه از چه زمانی شروع می شود؟

طبق تبصره یک این ماده اگر محکوم علیه خارج از مهلت مذکور، دعوای اعسار خود را اقامه کند، هرگاه شاکی آزادی او را بدون اخذ تأمین بپذیرد یا محکوم  به تشخیص دادگاه کفیل یا وثیقه معتبر بیاورد یا معادل مبلغ دیه را ارائه نماید، دادگاه با صدور قرار قبولی وثیقه یا کفیل تا روشن شدن وضعیت اعسار از حبس او خودداری می کند و در صورت حبس، او را آزاد می کند.

در صورت رد دعوای اعسار به موجب حکم قطعی، به کفیل یا وثیقه گذار ابلاغ می شود که ظرف مهلت 20 روز بعد از ابلاغ واقعی نسبت به تسلیم محکوم ‌علیه اقدام کند و ...

با توجه به وجود این قوانین و مقررات و روند حقوقی که شاکی باید برای دریافت دیه طی کند، حضور یک وکیل یا مشاوره حقوقی در این پرونده ها باعث می شود، طرفین دعوا هرچه سریعتر به حق و حقوق خود برسند. در همین راستا، گروه وکلای حامیان عدالت آماده کمک به عموم افراد در رابطه با چنین پرونده هایی می باشد.

مرجع صالح رسیدگی به دیه

مرجع صالح رسیدگی به دعوای مطالبه دیه

دعاوی مطالبه دیه ابتدا در دادسرا و پس از صدور کیفرخواست در دادگاه کیفری رسیدگی می شوند. دیه ناشی از ضرب و جرح عمدی و ...، توسط مقامات قضایی بررسی می شود و بهای آن بصورت نقدی به شاکی و یا اولیای دم او پرداخت می شود. اما در مواردی مانند تصادفات رانندگی، پرداخت دیه با مراجعه به بیمه و درخواست آن انجام می شود.

یکی از روش های متداول اخذ دیه در خسارات ناشی از تصادفات، مراجعه به پزشکی قانونی با طی مراحل خاص است.

با توجه به اینکه رای دادگاه مبتنی بر نظر پزشکی قانونی است و نظر پزشکی قانونی نیز در بسیاری موارد، به انتهای دوره درمان، موکول می شود، قانون گذار برای رفع این مشکل، طی تبصره 4 ماده 2 آیین نامه اجرایی و ماده 30 قانون بیمه شخص ثالث، امکان دریافت 50 درصد از کل مبلغ دیه، قبل از رای قطعی دادگاه را فراهم نمود، باقی مانده نیز بعد از اعلام نظر پزشکی قانونی و به نرخ روز محاسبه و تادیه می شود.

بیشتر بخوانید: نرخ دیه چشم در سال 1400

همچنین برخی بیمه ها، امکان پرداخت دیه بدون حکم دادگاه و فوری را فراهم نمودند. به این صورت که با حضور طرفین پرونده به همراه مدارک لازم و ارائه توضیحات پزشکی قانونی به دفتر بیمه، امکان دریافت دیه بدون مراجعه به دادگاه وجود دارد.

وکیل اخذ دیه

مهلت پرداخت دیه

بر اساس ماده ۴۸۸ قانون مجازات اسلامی، مهلت پرداخت دیه، از زمان وقوع جنایت به این ترتیب است مگر اینکه تراضی به نحو دیگری واقع شده باشد:

  • در جنایات عمد موجب دیه: یک سال قمری
  • در جنایات شبه عمد: دو سال قمری
  • در جنایات خطای محض: سه سال قمری

پرداخت دیه به نرخ روز انجام می شود. اگر در زمان قانونی پرداخت دیه انجام نشود، مدعی می تواند درخواست احضار محکوم علیه به مراکز قضایی را داشته باشد. دیه توسط محکوم علیه ابتدا به حساب مراجع قضایی واریز می شود و بعد از آن طی مدت 20 تا 40 روز به حساب شاکی واریز می شود.

وکیل اخذ دیه

زمانی که صحبت از دیه می شود، برخی ذهنشان به این سمت می رود که بحث دیه تنها در پرونده های قتل مطرح است در حالی که دیه یکی از مباحثی گسترده در دعاوی کیفری است و ابعاد قانونی بسیاری دارد.

در واقع هر نوع صدمه و جراحتی که از سوی فردی دیگر به صورت عمد و غیرعمد به فرد دیگری وارد می شود، قابل پیگیری، مجازات و اخذ دیه از طریق قانونی را دارد.

وکیل اخذ دیه

در این شرایط با توجه به اینکه دعاوی کیفری از پیچیدگی های خاصی برخوردارند، مراجعه به وکیل دیه بهترین اقدامی است که افراد باید انجام دهند. وکیل دیه با توجه به تسلطی که بر مفاد قانون مجازات دارد، بهتر از هر شخص دیگری شما را در این زمینه راهنمایی می کند

اطلاع از قوانین و مقررات و نحوه انجام اموری مانند: اجرای سازش نامه در مورد دیه، تقاضای تقسیط و درخواست مهلت دیه از دادسرا، دیه و مستثنيات دين، فوت محکوم علیه و اجرای حکم دیه، دریافت غرامت، اجرای احکام بازداشت محکوم به پرداخت دیه، پرداخت دیه از بیت المال و بسیاری از موضوعات مربوط به دیه و نحوه دریافت آن از امور حقوقی است که در تخصص یک وکیل دیه است و همه افراد با این موضوعات آشنایی ندارند.

بنابراین با توجه به اهمیت روند رسیدگی به پرونده های کیفری که برای مرتکبین آن در قانون تعیین شده است، بهتر است قبل از هر اقدامی به یک مشاور یا وکیل کیفری متخصص در امور دیه مراجعه کنید.از آنجا که وکیل دیه تجربه خوب و کافی در زمینه حل و فصل دعاوی مختلف مربوط به دیه دارد می تواند به تسریع روند دادرسی چنین پرونده هایی کمک کند.

یک وکیل دیه به خوبی از تمامی مسائل مربوط به پرونده های دیه آشنایی دارد و می تواند به شما کمک کند تا در مهلت قانونی مقرر، دیه خود را دریافت نمایید. سوالات و مشکلات حقوقی درمورد پرونده های کیفری دیه را با وکیل دیه در گروه وکلای حامیان عدالت در تهران، مطرح نمایید تا در کوتاهترین زمان پاسخگوی شما باشند.

اگر با مطالعه این مطالب به پاسخ سوالات خود در مورد نحوه مطالبه دیه دست پیدا نکردید، می توانید با استفاده از تماس با وکلا و مشاوران ما در گروه وکلای حامیان عدالت، هرگونه سوال و ابهامی که در این زمینه دارید را مطرح کنید و به راحتی پاسخ آن را دریافت کنید.

[xyz-ihs snippet="chetordiebegirim"]

تلفن های تماس جهت تماس و مشاوره با وکیل دیه

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.