قانون جرایم رایانه ای

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه بحث جرایم رایانه ای از مباحث بسیار مهم هر جامعه ای است که با توجه به تعدد مسائل حقوقی این حوزه، نیازمند وضع قوانین مناسب و کارآمد می باشد. بحث قانون جرایم رایانه ای در اوایل دهه 80 در ایران مطرح شد و در سال ۱۳۸۸ توسط مجلس شورای اسلامی، جهت تعیین مصادیق استفاده مجرمانه از سامانه های رایانه ای و مخابراتی تصویب شد.

این قانون طی 56 ماده و در 3 بخش شامل: جرایم و مجازت ها، آیین دادرسی و سایر مقررات، تهیه و تدوین شده است. طبق این قانون مجازات هایی مانند حبس و جریمه نقدی برای مرتکبین جرایم رایانه ای در نظر گرفته شده است.

به طور کلی جرایمی مانند: جعل، شنود غیرمجاز، دسترسی غیرمجاز، جاسوسی، سرقت و کلاهبرداری، تخریب و اخلال در داده ها یا سامانه ها، جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی و هتک حیثیت و نشر اکاذیب از جمله جرایم رایانه ای هستند که در قانون مذکور به آن پرداخته شده و مسئولیت کیفری مرتکب یا مرتکبین چنین جرایمی در این قانون بیان شده است.

بر اساس ماده ۲۲ قانون جرایم رایانه ای کمیته ای تحت عنوان "تعیین مصادیق محتوای مجرمانه" با عضویت وزیر یا نماینده وزارت‌ آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان‌ صدا و سیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و فرمانده نیروی انتظامی، یک کارشناس فناوری اطلاعات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس و یک نماینده از کمیسیون حقوقی و قضایی با تأیید مجلس تشکیل شد، ریاست این کمیته به عهده دادستان کل کشور می باشد.

انواع جرایم رایانه ای

این كارگروه حداقل هر 15 روز یکبار با حضور حداقل 7 عضو تشکیل می شود و موظف است به شكایات راجع به مصادیق فیلتر شده رسیدگی کند و در مورد آن ها تصمیم گیری نماید.

دادسرای ناحیه 31 تهران، مسئول رسیدگی به شکایات مربوطه به قانون جرایم رایانه ای و فضای مجازی است و پلیس فتا نیز ضابط نهاد قضائی می باشد. برای مطالعه کامل قانون جرایم رایانه ای می توانید به این سایت https://rc.majlis.ir مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: دادسرای جرایم رایانه ای

ماده 17 قانون جرایم رایانه ای

ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای از موادی است که به جرم انگاری افشای غیرقانونی اسرار خصوصی افراد از این طریق می پردازد.

طبق این ماده: هر کس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صدا، تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

اصلاح قانون مجازات اسلامی در سال 1392، موجب ترکیب قانون مجازات جرایم رایانه ای در قانون مجازات اسلامی شده است و این ماده در بخش تعزیزات قانون مجازات اسلامی تحت عنوان ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی شناخته می شود.

ماده 17 قانون جرایم رایانه ای

نکات مهم در مورد ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه ای

در رابطه با ماده 17 جرایم رایانه ای باید به این نکات توجه داشت:

  • با توجه به عبارت "جز در موارد قانونی" در این ماده ارتکاب این رفتارها اگر با هماهنگی و دریافت مجوز از مقام قضایی انجام شود، جرم نیست.
  • تحقق جرایم مذکور در این ماده مانند انتشار اسرار خصوصی، بدون استفاده از سامانه های مخابراتی یا رایانه ای مشمول جرم این ماده نمی باشد. مثلا انتشار اسرار خصوصی دیگران از طریق چاپ کاغذی و یا سی دی مشمول جرم رایانه ای مذکور در این ماده محسوب نمی شود و صرفا می شود متناسب با رفتار ارتکابی طبق سایر قوانین قابل پیگیری است.
  • طبق این ماده، شرط جرم انگاری رفتار مرتکب، ورود ضرر یا هتک حیثیت و آبروی افراد از نظر عرف، است. لذا اگر، ضرر و زیانی متوجه شاکی نشده باشد و یا عرفا هتک حیثیتی انجام نشده باشد، این رفتار جرم محسوب نمی شود. به عنوان مثال شخصی که اقدام به انتشار اسرار خصوصی خودش کرده، نمی تواند به دلیل انتشار همان اسرار، شکایت کند.
  • رضایت شاکی در انتشار تصاویر مستهجن و مبتذل مانع جرم انگاری رفتار مرتکب نمی شود به این دلیل که خود این عمل جرم محسوب می شود و رضایت و عدم رضایت شاکی در جرم انگاری موثر نخواهد بود.

وکیل جرایم سایبری و رایانه ای

ماده 17 جرایم رایانه ای

با توجه به حساسیت این موضوع در جامعه و جزئیات موجود در قوانین رایانه ای و تخصصی بودن مباحث مربوط به جرایم رایانه ای، بهتر است افرادی که قصد شکایت در این زمینه را دارند و یا مورد شکایت واقع شده اند برای دفاع از حقوق خود به تنهایی اقدام نکنند و به یک وکیل متخصص در امور رایانه ای مراجعه کنند تا بتوانند بهترین راه را برای پیشبرد و موفقیت پرونده خود انتخاب کنند.

گروه وکلای حامیان عدالت با حضور بهترین وکیل پایه یک دادگستری در حوزه های مختلف، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های مربوط به جرایم رایانه ای و سایبری می باشد.

بیشتر بخوانید: وکیل جرایم سایبری
[xyz-ihs snippet="made17"]

تماس و مشاوره با وکیل جرایم رایانه ای :

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.