حق الوکاله

حق الوکاله، مبلغی است که وکیل از موکل خود در برابر انجام امور حقوقی، پیگیری پرونده و دفاع از حقوق او، دریافت می کند. تعیین میزان حق الوکاله با توافق طرفین قرارداد وکالت یعنی وکیل و موکل و با توجه به شرایط و پیچیدگی های پرونده موکل انجام می شود.

در ادامه این مطلب، گروه وکلای حامیان عدالت در مورد نحوه محاسبه حق ‌ا‌لوکاله وکیل طبق تعرفه قانونی، توضیحات لازم را برای خوانندگان محترم ارائه می دهد.

فرمول محاسبه حق الوکاله

به طور کلی باید گفت، ملاک اصلی در محاسبه حق الوکاله وکیل، توافق وکیل و موکل است. یعنی مبلغ حق الوکاله در وکالتنامه با توافق طرفین مشخص می شود، اما اگر در تعیین حق الوکاله به توافق نرسند و اختلافی بین طرفین ایجاد شود، بر اساس تعرفه وکلا، حق الوکاله را مشخص می کنند.

به پیشنهاد کانون وکلای دادگستری مرکز و مرکز وکلاء، جهت اجراي ماده ۱۹ لايحه قانوني استقلال كانون وكلاي دادگستري مصوب ۱۳۳۳ که بیان می داشت: اگر میزان حق الوکاله از قبل بین طرفین توافق نشده باشد طبق تعرفه، تعیین خواهد شد و همچنین در راستای اجرای ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه ۱۳۷۹ که در رابطه با اعطای مجوز تاسیس موسسات مشاوره حقوقی به فارغ التحصیلان حقوقی بوده است، آيين ‌نامه "تعرفه حق‌ الوكاله، حق‌ المشاوره و هزينه سفر وكلاي دادگستري" از سوی رئیس قوه قضائیه، تصویب و صادر شد.

فرمول محاسبه حق الوکاله

آخرین نسخه از این آیین نامه در سال 98 و طی 34 ماده و 10 تبصره صادر و در ابتدای سال 1399 منتشر شده است.

طبق ماده دو این قانون: قرارداد حق ‌الوكاله بين دو طرف قرارداد یعنی وكيل و موكل معتبر است. اگر قرارداد حق‌ الوكاله ای بین طرفین منعقد نشده باشد، تعيين حق ‌الوكاله در تمام موارد طبق این آیین نامه و تعرفه، تعیین خواهد شد. در صورتی که ميزان حق ‌الوكاله مذکور در قرارداد كمتر از این تعرفه باشد، در مورد محكوم ‌عليه مبلغ كمتر ملاك خواهد بود.

بیشتر بخوانید: قرارداد با وکیل چگونه است؟

بر اساس ماده 3 این آیین نامه: وكيل باید در وكالتنامه مبلغ حق‌ الوكاله را درج کند و نبايد از عباراتي مثل: طبق تعرفه، استفاده كند. همچنین اگر حق ‌الوكاله وجه نقد نیست، وكيل باید ضمن درج اصل حق‌ الوكاله، معادل ارزش ريالي آن را در وكالتنامه ذکر کند.

اگر با توافق طرفین و طبق وكالتنامه، مبلغ حق ‌الوكاله مازاد بر تعرفه باشد، دادگاه نسبت به محكوم‌ عليه تا حداكثر ميزان تعرفه موضوع اين آيين ‌نامه رأي خواهد داد. اما مبنای ابطال تمبر علی الحساب مالیاتی، مبلغ علي ‌الحساب دريافتي از موكل است.

بیشتر بخوانید: هزینه وکیل برای طلاق یک طرفه هزینه به اجرا گذاشتن مهریه

محاسبه حق الوکاله برای وکیل

در ماده 9 این آیین نامه نحوه محاسبه حق الوکاله آورده شده است. در این ماده آمده است که با توجه به ماده ۶۲ آ.د.م، در دعاوي مالي كه حكم دادگاه بدوي از نظر بهاي خواسته قطعي است، ميزان حق‌ الوكاله 10 درصد آن بها است، اما با قطعي نبودن حكم از نظر خواسته يا بهاي آن، حق الوکاله به این ‌ترتيب تعيين مي ‌شود:

بهای خواسته حق الوکاله
تا 500 میلیون ریال 8 درصد بهای خواسته
مازاد بر 500 میلیون ریال تا 2 میلیارد ریال 7 درصد بهای خواسته
مازاد بر 2 میلیارد تا 10 میلیارد ریال 5 درصد بهای خواسته
مازاد بر 10 میلیارد ریال تا 30 میلیارد ریال 4 درصد بهای خواسته
بالاتر از 30 میلیارد ریال 3 درصد بهای خواسته

بر اساس تبصره ماده 9، اگر بهاي خواسته در زمان تقديم دادخواست مشخص نباشد، بعد از تعيين قطعي آن، وكيل مكلف است، جهت ابطال مابه‌ التفاوت علي‌ الحساب تمبر مالياتي نسبت به بهاي قطعي، اقدام نماید.

چنانچه به هر دلیلی، پيش از تعيين قطعي بها، دعوا رد شود، طبق بند «ب» ماده 13 اين آيين ‌نامه (حداقل 4 ميليون ريال و حداكثر 300 ميليون ريال) عمل خواهد شد.

در ماده 12 این آیین نامه نیز به تعیین حق الوکاله در موارد خاصي پرداخته است که به این ترتیب می باشد:

موارد میزان حق الوکاله
قرار ابطال دادخواست قبل از دفاع و پاسخ به دعوا یک چهارم حق الوکاله مرحله اول
قرار رد دادخواست قبل از دفاع و پاسخ به دعوا یک دوم حق الوکاله مرحله اول
قرار عدم استماع يا رد دعوا به دلایلی مانند: مرور زمان، رد تقاضای اعاده دادرسی و اعتبار امر مختومه تمام حق الوکاله مقرر برای حکم
قرار سقوط دعواي تجديدنظر قبل از دفاع و پاسخ به دعوا يك چهارم حق ‌الوكاله‌ مرحله تجديدنظر
قرار سقوط دعواي تجديدنظر پس از دفاع و پاسخ به دعوا يك دوم حق ‌الوكاله‌ مرحله تجديدنظر
حق ‌الوكاله اعتراض به قرارهاي حقوقي قابل اعتراض حداقل 1 میلیون، حداکثر 100 میلیون ریال

محاسبه حق الوکاله برای وکیل

در ماده 14 این آیین نامه نیز به تعیین حق الوکاله در امور کیفری پرداخته شده است. طبق این ماده حق‌ الوكاله رسيدگي به دعاوي كيفري، به این نحو تعيين مي ‌شود:

الف- جرايمی که رسیدگی به آن ها در صلاحيت دادگاه‌ هاي كيفري يك، نظامي يك و دادگاه انقلاب هستند:

  • جرايم مستوجب مجازات ‌هاي سلب حيات، قطع عضو، حبس ابد يا حبس تعزيري درجه يك: حداقل 50 ميليون ريال، حداكثر 2 ميليارد ريال
  • جرايم مستوجب مجازات هاي تعزيري درجه ۲ و ۳: حداقل 30 ميليون ريال، حداكثر يك ميليارد ريال
  • ديگر جرايم: حداقل 10 ميليون ريال و حداكثر 500 ميليون ريال

ب- جرايمی که رسیدگی به آن ها در صلاحيت دادگاه‌ هاي كيفري دو، نظامي دو و اطفال و نوجوانان است:

  • جرايم مستوجب مجازات‌ هاي حدود، ديات و تعزيري درجه ۴ و ۵: حداقل 10 ميليون ريال، حداكثر 500 ميليون ريال
  • جرايم مستوجب مجازات‌ هاي تعزيري درجه ۶: حداقل 5 ميليون ريال و حداكثر 300 ميليون ريال
  • ديگر جرايم: حداقل 2 ميليون ريال، حداكثر 200 ميليون ريال

پ- اعتراض به قرارهاي قابل اعتراض دادسرا: حداقل يك ميليون ريال، حداكثر 150 ميليون ريال

ت- فرجام خواهي كيفري، تقاضاي اعاده دادرسي و تقاضاي اعمال ماده ۴۷۷ آ.د.ک: حداقل 2 ميليون ريال، حداكثر 200 ميليون ريال

ث ـ دعاوي كه فقط وكلاي تبصره ماده ۴۸ آ.د.ک مي‌ توانند در آن ها قبول وكالت نمايند: حداقل 50 ميليون ريال، حداكثر 500 ميليون ريال

بیشتر بخوانید: هزینه وکیل کیفری

محاسبه حق الوکاله برای وکیل

همچنین در این آیین نامه به سایر جزئیات و موارد مربوط به تعیین حق الوکاله و نحوه پرداخت آن پرداخته شده است. توصیه می شود، افرادی که قصد انتخاب وکیل دارند، این آیین نامه را به دقت مطالعه کنند تا در مورد تعیین حق الوکاله اطلاعات خوبی به دست بیاورند.

به همین جهت، گروه وکلای حامیان عدالت با ارئه انواع خدمات حقوقی و دریافت هزینه منصفانه در خدمت شهروندان محترم جهت پاسخگویی به سوالات ایشان در زمینه تعیین حق الوکاله و سایر هزینه های مربوطه می باشد.

[xyz-ihs snippet="mohasebehagholvekale"]

تلفن های تماس جهت مشاوره 

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.