هزینه به اجرا گذاشتن مهریه

هزینه به اجرا گزاشتن مهریه

مقدمه

مهریه حق مسلم مالی است که در زمان عقد ازدواج برای زوجه در نظر گرفته می شود و پرداخت آن قانونا و شرعا بر عهده مرد است و زن هر زمان که اراده کند می تواند تقاضای مطالبه آن را داشته باشد.

در صورتی که زن مهریه خود را مطالبه کند و مرد از پرداخت آن خودداری کند، زن می تواند از طریق مراجع قانونی برای اخذ آن اقدام کند. سوال مهمی که برای خانم ها در زمان انجام مراحل اخذ مهریه وجود دارد این است که هزینه به اجرا گذاشتن مهریه چقدر است و پرداخت هزینه های آن بر عهده چه کسی است.

اگر از افرادی هستید که به دنبال پاسخ این سوالات هستید، توصیه می شود این متن را مطالعه نمایید، در این مطلب توضیحات لازم در رابطه با هزینه های اخذ مهریه ارائه می شود.

هزینه مطالبه مهریه

مهریه در ایران معمولا به صورت سکه بهار آزادی یا پول و ملک و مواردی از این دست تعیین می شود. مهریه باید خصوصیاتی داشته باشد تا وضع و دریافت آن صحیح باشد و مشمول حکم بطلان نشود. این شرایط عبارتست از: ارزش مالی داشتن، مشخص و معین بودن، قابل تملک بودن و مشروع بودن مهریه.

پرونده مهریه، یک پرونده مالی و متفاوت از پرونده طلاق است و اگر زوجه قصد اخذ مهریه خود را داشته باشد می تواند با تشکیل یک پرونده مالی، مهریه خود را دریافت کند. مراحل گرفتن مهریه در طول زندگی و بعد از طلاق تفاوتی ندارند.

برای طرح هر دعوایی اعم از حقوقی و کیفری، کسی که مدعی است، باید برای رسیدگی به درخواستش، مبلغی را تحت عنوان هزینه دادرسی یا هزینه رسیدگی به مرجع رسیدگی به پرونده بپردازد.

هزینه دادرسی، هزینه هایی است که در اکثر نظام های حقوقی برای استماع و رسیدگی به دعوا توسط دولت تعیین و دریافت می شود.

بیشتر بخوانید: وکیل مهریه

معمولا پرداخت این هزینه به عهده خواهان دعوی است اما اگر رسیدگی دعوا با موفقیت خواهان خاتمه یابد، حق درخواست هزینه دادرسی پرداختی را از خوانده تحت عنوان خسارت دادرسی خواهد داشت.

بنابراین پرداخت هزینه دادرسی در پرونده مهریه نیز بر عهده خواهان که زوجه است، می باشد و میزان این هزینه با توجه به خواسته زوجه یعنی مبلغ مهریه، محاسبه می شود.

هزینه مطالبه مهریه

زوجه برای مطالبه مهریه دو راه پیش رو دارد یکی اجرای آن از طریق اجرای ثبت و دیگری از طریق دادگاه که طبق بخشنامه قوه قضائیه در قدم اول باید از طریق اجرای ثبت مطالبه مهریه انجام شود.

هر دو راه هزینه هایی به همراه دارد که در ادامه در مورد نحوه محاسبه این هزینه ها توضیحاتی ارائه می شود.

هزینه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

با توجه به بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه، مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء از طریق ادارات اجرای مفاد اسناد رسمی لازم ‌الاجرای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اجرا می‌ شوند.

بنابراین دریافت مهریه که طبق سند رسمی ازدواج انجام می شود مشمول این ماده قرار می گیرد و خواهان ابتدا باید از طریق اداره اجرای ثبت اقدام کند و این اداره باید بلافاصله پس از تقاضای اجرائیه خواهان، نسبت به شناسایی و توقیف اموال خوانده اقدام کنند.

طبق این ماده اگر مرجع مذکور نتواند در مدت 2 ماه از تقاضای اجرا، نسبت به شناسایی و توقیف اموال متعهد سند که در اینجا زوج است، اقدام کند یا ظرف 6 ماه مفاد سند را اجرا کند، متعهدله (زوجه) می‌ تواند با انصراف از اجرای آن به محاکم دادگستری رجوع کند.بنابراین طبق این ماده، زوجه نمی تواند بدون مراجعه اولیه به اجرای ثبت، برای اخذ مهریه مستقیما به دادگاه مراجعه کند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

طبق تبصره دو این ماده در صورتی که متعهد، طی مدت 20 روز نسبت به انجام تعهد خود یا جلب رضایت متعهد له (زوجه) اقدام کند، از پرداخت هزینه های اجرایی معاف خواهد بود….

هزینه اجرای مهریه از طریق اجرای ثبت برای زن نیم عشر دولتی یا یک بیستم مبلغ کل مهریه است به این ترتیب که اگر مهریه یک زن 100 سکه بهار آزادی باشد و قیمت هر سکه 10 میلیون تومان باشد زوجه باید مبلغ 50 میلیون تومان به عنوان هزینه دادرسی به دولت پرداخت کند.

اما در صورت بخشش مهریه از سوی زن یا پرداخت مهریه توسط مرد در مدت تعیین شده یا انصراف از ادامه اجرای مهریه و یا مصالحه زن با مرد، این نیم عشر نیز پرداخت نخواهد شد.

نیازی نیست پرداخت هزینه اجرای ثبت توسط زن در همان ابتدا انجام شود. اگر زن مهریه خود را از طریق اجرای ثبت دریافت نمود، می تواند هزینه های اقدام از طریق اجرای ثبت مانند حق الوکاله، هزینه کارشناسی، هزینه انتشار آگهی و .. را از مرد مطالبه کند.

در این روش اگر مرد پس از ابلاغیه اداره ثبت طی مدت قانونی، مهریه زن را نپردازد یا روشی برای پرداخت آن اعلام نکند، حساب های بانکی او با درخواست زن، بلوکه و اموالش (غیر از مستثنیات دین) توقیف و غیرقابل انتقال خواهد شد.

اما اگر زن از طریق اداره ثبت نتواند مهریه خود را دریافت کند با اخذ گواهی از اداره ثبت می تواند برای دریافت مهریه با توجه به ارزش مالی آن از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف اقدام کند.

دعوای مهریه تا 20 میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف است و مبالغ بالاتر در صلاحیت دادگاه خانواده است.

بیشتر بخوانید: مجتمع های شورای حل اختلاف استان تهران (آدرس + تلفن تماس)

هزینه مطالبه مهریه از طریق دادگاه

هزینه مطالبه مهریه از طریق دادگاه

در صورتی که زوجه برای دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت به نتیجه نرسد با تنظیم دادخواست، از طریق دادگاه اقدام می کند که رسیدگی به پرونده و صدور حکم در دادگاه مستلزم پرداخت هزینه دادرسی از سوی مدعی است.

در اقدام از طریق دادگاه برای اخذ مهریه، هزینه دادرسی باید در همان ابتدا و زمان ثبت دادخواست پرداخت شود. البته اگر زن، هزینه دادرسی را واریز نکند، درخواست او رد نمی شود.

معمولا تامین هزینه دادرسی در ابتدای رسیدگی کار سختی است، اما قانون برای این مشکل راهی گذاشته و این امکان را فراهم کرده تا زن با ارائه دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی به طور موقت معاف شود.

با توجه به اینکه معمولا تامین این مبلغ برای زن آسان نیست، قانون این امکان را گذاشته تا زن با طرح دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی و معرفی 2 شاهد، عدم توانایی خود را برای پرداخت هزینه دادرسی اثبات کند.

تا از این طریق بتواند، هزینه دادرسی مهریه را در ابتدا پرداخت نکند تا پس از این که حکم پرداخت مهریه از جانب مرد قطعی شد و زن مهریه اش را گرفت، دادگاه هزینه دادرسی را از مرد بگیرد.

لازم به ذکر است که نوع مهریه مندرج در سند ازدواج، تاثیری در تعیین هزینه دادرسی دعوای مطالبه مهریه ندارد و مهریه هرچه باشد قیمت آن طبق وجه رایج مملکت و نرخ بانک مرکزی محاسبه می شود و بر مبنای آن هزینه دادرسی دعوای مهریه جهت پرداخت از سوی خواهان و شروع دادرسی تعیین می شود.

  • هزینه دادرسی مهریه از طریق دادگاه در مراحل مختلف

هزینه دادرسی مرحله بدوی: تا مبلغ 200 میلیون ریال معادل 2.5 درصد و بیشتر از آن معادل 3.5 درصد بهای خواسته

هزینه دادرسی در مرحله واخواهی و تجدید نظر: معادل 4.5 درصد بهای خواسته

هزینه دادرسی دعاوی مالی در مرحله فرجام خواهی، اعاده دادرسی و اعتراض ثالث:

در صورتی که مهریه وجه نقد باشد، معادل 5.5 درصد محکوم به در مجموع با توجه به اینکه هزینه دادرسی دریافت مهریه از طریق دادگاه بر اساس بخشنامه مربوطه، ۵/۳ درصد ارزش خواسته، است بنابراین اقدام از طریق اجرای ثبت نسبت به دادگاه به صرفه تر است و هزینه کمتری دارد.

همچنین در استفاده از روش اجرای ثبت، زوجه می تواند پس از توقیف اموال، مرد را ممنوع الخروج کند هرچند اگر مرد ادعای اعسار کند، امکان دارند ممنوع الخروجی او رفع شود.

وکیل مطالبه مهریه

هزینه وکیل مطالبه مهریه

هر خانمی که بعد یا قبل از طلاق تصمیم دارد مهریه خود را دریافت کند و امکان دریافت مهریه به صورت توافقی برای او فراهم نیست، مجبور است از راه های قانونی برای این کار اقدام کند.

لذا بهتر است برای روش به اجرا گذاشتن مهریه خود با یک وکیل مهریه و مشاور حقوقی متخصص در امور خانواده در ارتباط باشد و مشورت و راهنمایی های لازم را دریافت کند.

چرا که یک وکیل متخصص در امور خانواده به دلیل تجربه و اطلاعاتی که دارد به خوبی با راه و روش های اخذ مهریه آشناست و بهتر از همه می داند که چه روشی بهتر و سریع تر نتیجه می دهد.

وکلای با تجربه و متخصص خانواده و مهریه در گروه وکلای حامیان عدالت با تمام توان و انرژی خود جهت حل و فصل مشکلات مراجعین محترم در امور خانواده از جمله مطالبه مهریه، آماده ارائه انواع خدمات وکالت و مشاوره می باشند. کافی ست تماس بگیرید تا از تمام خدمات حقوقی این مجموعه بهره مند شوید.

تماس و مشاوره با وکیل مهریه :

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

مهریهخانواده

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری