وکیل مستثنیات دین

وکیل مستثنیات دین

در دنیای مدرن و پیچیده امروزی، ارتباطات گسترش پیدا کرده و افراد دارای تعامل با افراد زیاد دیگری می باشند و با توجه به تنش‌ها و مشکلاتی که به وجود می آید. تعدادی از آنها نمی توانند به تفاهم برسند و باید کارشان را دادگاه حل نماید. گاهی فردی که محکوم به پرداخت مبلغی می شود توانایی پرداخت آن را ندارد.

دین نیز برای استیفای حق خود اموال مدیون را توقیف می نماید که در این میان قانون گذار برای اینکه داین بتواند به زندگی معمولی خود ادامه دهد اموالی را مستثنی قرار داده و محکوم له اجازه توقیف آنها را ندارد. مشورت جستن از یک وکیل مستثنیات دین در این موارد می تواند بسیار موثر واقع شود.

مستثنیات دین چیست؟

آیا مستثنیات دین چیست؟ هنگامی که در یک دعوا رای قطعی و قابل اجرا صادر می شود و محکوم علیه، محکوم به پرداخت مبلغی در حق محکوم له می‌شود. اما بر اساس شرایط توانایی پرداخت مبلغ را به محکوم له ندارد.

داین صورت محکوم له بر طبق قانون مجاز می باشد در دایره اجرائیات نسبت به توقیف اموال مدیون اقدام نماید و اموال مدیون را توقیف و به فروش برساند تا استیفای حق خود را به عمل آورد.

بیشتر بخوانید: بهترین وکیل مصادره اموال

با این حال قانونگذار توقیف برخی اموال مدیون را طبق شرایط خاص ممنوع کرده و داین نمی تواند آنها را توقیف نماید که در اصطلاح حقوقی به این اموال «مستثنیات دین» گفته می شود. لازم به ذکر است در صورتی این مسئله تحقق می یابد که اموال مستثنی، از تصرف مدیون خارج شود.

مستثنیات دین

بنابراین مستثنیات دین به دسته ای از اموال مدیون گفته می شود که در موقع اجرای حکم قابل توقیف نبوده و داین نمی تواند آنها را توقیف و به فروش برساند تا دین خود را استیفا نماید.

بحث مستثنیات دین بعد از صدور رای و هنگام اجرای حکم می باشد. لکن مباحثی وجود دارند که قبل از صدور رای اقدام به توقیف می شود مانند تامین خواسته؛ با توجه به اینکه در این حالت به صرف تصرف، موضوع خارج شدن از دسترس اتفاق نمی افتد و عمل ممنوع شدن نقل و انتقال روی نمی دهد. مانند توقیف منزل، فقط ممنوع شدن نقل و انتقال آن تا صدور رای نهایی ممنوع می شود.

با این حال توقیف اموالی حتی قبل از صدور رای نهایی از جمله ابزار کار جزء مستثنیات می باشد. به این دلیل که تصرف آن از دست مدیون خارج می شود.

وکیل مستثنیات دین

با توجه به تعدد جرم ها، وکلا در هر کدام از آنها تخصص متفاوتی دارند. وکیلی که در موارد مربوط به استثناها در دین تخصص فراوانی دارد و پرونده های این حیطه از وکالت را انجام می دهد به عبارتی تخصص و کار او در این حیطه می باشد وکیل مستثنیات دین نام دارد.

اموالی که قابل توقیف نیستند

اموال غیر قابل توقیف

با توجه به اینکه اقسامی از اموال لازمه یک زندگی عادی و معمولی هستند و هر کسی باید آنها را داشته باشد تا بتواند یک زندگی معمولی داشته باشد. قانون گذار آنها را جزء اموال غیر قابل توقیف به حساب آورده است. که در ادامه به آنها اشاره شده است.

1-  منزل مسکونی در شأن و عرف مدیون

2-  لوازم خانگی و اثاثیه مورد نیاز که برای برقراری زندگی عادی محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی مورد نیاز می باشد.

3-  آذوقه به میزان مورد نیاز مدیون و افراد تحت تکفل وی.

4-  ابزارهای کار محکوم علیه که برای انجام کار به آنها نیاز دارد.

5-  تلفن و سایر وسایل ارتباطی مانند ماشین که به آنها نیاز دارد.

6-  ودیعه مورد نیاز که به موجر پرداخت نموده است. البته مشروط بر این که مستاجر بدون این ودیعه برای پرداخت اجاره بها دچار عسر و حرج گردد.

پرداخت طلب با نظر کارشناس

1-  محکوم له می تواند به اندازه طلبی که دارد از اموال محکوم علیه توقیف نماید.

2-  در موقع اجرای حکم با توجه به نظر کارشناس اموال توقیف شده را با رای قاضی به فروش می‌رساند و از محل فروش اموال، طلب محکوم له را پرداخت کرده و الباقی مبلغ را به مدیون پرداخت می نمایند.

3-  اموال عمومی جزء مستثنیات بوده و قابل فروش نمی باشند و در صورتی سازمان های عمومی محکوم شناخته شوند اموالشان به دلیل عمومی بودن قابل توقیف نمی باشد.

4-  در پرداخت دیون با ارزیابی و نظر کارشناس سعی می شود که تا حد امکان اموالی از محکوم علیه به فروش برسد که مازاد بر نیاز مدیون بوده و به زندگی معمولی او لطمه ای وارد نشود. مگر در صورتی که این امکان میسر نباشد.

5-  در صورتی که محکوم علیه پیش پرداخت نزد موجر داشته باشد و بتواند به صورت ماهانه اجاره بها پرداخت نماید و دچار عسر و حرج نشود، امکان برداشت از پیش وجود دارد و در دایره مستثنیات دین نمی باشد.

اثبات مستثنیات دین

اثبات مستثنیات دین

در قانون اموال مشمول مستثنیات دین احصا شده اند. با این حال اثبات اینکه این اموال در شان مدیون باشد به عهده دادگاه می باشد که این نیز با توجه به وضعیت مدیون مورد بررسی قرار می گیرد که در شان مدیون بوده و یا بالاتر و یا پایین تر از شان او می باشد. در این موارد مشورت گرفتن از یک وکیل خوب مستثنیات دین می تواند راه حل های خوب و موثری را نشان دهد.

مراجع صالح در مستثنیات دین

دادگاه صادر کننده رای؛ مرجع صالح برای تشخیص این است که یک مال توقیف شده در شان عرفی محکوم علیه می باشد یا خیر.

دادگاه اجرا کننده رای، مرجع صالح برای اینکه آیا مالی مشمول مستثنیات دین می باشد یا خیر.

موارد مستثنیات دین

 مستثنیات در اداره ثبت:

در اداره ثبت با توجه به اینکه اموال به نام فرد می باشد می تواند حکم توقیف اموال را صادر نماید.

مستثنیات دین منزل مسکونی:

مستثنیات دین منزل مسکونی

منزلی در مقوله مستثنیات دین قرار می گیرد که در شان فرد باشد و در صورتی که بیشتر باشد می توان آن را توقیف کرد.

 مستثنیات دین خودرو:

خودرویی که در شان فرد باشد و یا اینکه وسیله امرار معاش وی باشد جزء مستثنیات دین بوده و قابل توقیف نمی باشد. و اگر هم توقیف شود می توان با اثبات، آن را رفع توقیف نمود.

مستثنیات دین در مهریه:

در این مورد نیز در صورت توقیف اموال چنانچه اموال توقیف شده جزء مستثنیات دین باشند می توان با اثبات این مسئله آنها را رفع توقیف نمود.

تماس و مشاوره با بهترین وکیل مالی:

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

مالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری