مشاوره حقوقی امور بانکی

مشاوره حقوقی امور بانکی

مشاوره حقوقی امور بانکی چیست؟

امور بانکی بخش مهم و قابل توجهی از معاملات اشخاص را در بر می گیرد. حقوق بانکی شاخه ای تخصصی از دانش حقوق است که به بررسی قواعد و مقررات حاکم بر روابط بانک ها با یکدیگر، بانک ها با مشتری ها، بانک ها با دولت و بانک ها با کارگزاران آنان می پردازد. مشاوره حقوقی امور بانکی می تواند شامل مشاوره در مورد هر کدام از روابط زیر به انجام رسد.

مشاوره حقوقی در زمینه امور بانکی می بایست با یک یا چند نفر از وکلای دادگستری که دارای تخصص علمی و سوابق تجربی کافی هستند صورت پذیرد. در این نوشتار ضمن بررسی برخی از راه های مشاوره حقوقی امور بانکی، برخی از مهمترین موضوعات مربوط به حقوق بانکی را مورد بررسی قرار می دهیم.

برخی از موضوعات کلیدی در حقوق بانکی

همانطور که اشاره شد حقوق بانکی به طور کلی همه موضوعات مربوط به روابط بانک با مشتریان، دولت، سایر بانک ها و دیگر نهاد ها را بررسی می کند. برخی از موضوعات قابل طرح در مشاوره حقوقی امور بانکی از قرار زیر است:

حقوق بانکی مربوط به مشتریان

حقوق بانکی در ارتباط با مشتریان در سه بخش زیر خلاصه می شود: 1- تجهیز منابع؛ شامل تاسیس حساب های قرض الحسنه، پس انداز، حساب های جاری، سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت. 2- تخصیص منابع(مصارف)؛ شامل تسهیلات بانکی از قبیل مضاربه، مشارکت، جعاله و فروش. 3- خدمات؛ از قبیل حواله، پرداخت قبوض، گشایش اعتبار اسنادی، ضمانتنامه و … .

حقوق بانکی مربوط به روابط بانک با دولت بانک ها

حقوق بانکی مربوط به روابط بانک با دولت بانک ها از نگاه قانون به عنوان اشخاص حقوقی شناخته می شوند و به این خاطر مورد حق و تکلیف قرار می گیرد. بسیاری از تعهدات و وظایف بانک ها که در حقوق بانکی بررسی می شود به ارتباط بانک ها با دولت مربوط می شود. مطابق با قوانین و مقررات بانکی، بانک ها موظف به رعایت بخشنامه های دولتی و شیوه نامه هایی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر می شود می باشند.

مشاوره حقوق بانکی

انواع مسئولیت های حقوقی که ممکن است متصدیان بانک داشته باشند

بانک ها اصولاً موسسات مالی خصوصی هستند که خدمات مالی مثل افتتاح حساب، تسهیلات پولی و … ارائه می کنند. کارمندان بانک می بایست کلیه قوانین و مقرراتی که به تصویب مراجع صلاحیتدار می رسد عمل کنند. با این وجود در بسیاری از موارد ممکن است در میان متصدیان بانک عرف هایی به وجود آید که با قانون مغایرت دارند.

برای مثال به موجب قانون صدور چک، در صورتی که هنگام سررسید چک، به اندازه کافی در حساب صادر کننده چک پول نبود، متصدی بانک موظف است موجودی حساب صادر کننده را به دارنده چک اعلام کند. در صورت مطالبه دارنده چک، متصدی بانک موظف است هر مقدار پول که در حساب صادر کننده وجود دارد را به دارنده چک پرداخت کند. با وجود نص قانونی در این مورد، برخی از متصدیان بانک کماکان از پرداخت موجودی حساب به دارنده چک خودداری می کنند.

انواع مسئولیت کارمندان بانک

مامورین و کارمندان بانک در مورد انجام وظایف شغلی خود، انواع و اقسام مسئولیت ها را بر عهده دارند. برخی از مهمترین انواع مسئولیت در حقوق بانکی از قرار زیر است:

مسئولیت اداری

این نوع مسئولیت هنگامی برای کارمند بانک ایجاد می شود که یک تخلف اداری انجام داده باشد. برخی از رایج ترین تخلفات اداری از قرار زیر است: اعمال و رفتار خلاف شئون شغلی یا اداری، نقص قوانین و مقررات مربوطه، ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع یا انجام ندادن یا تاخیر در انجام دادن امور قانونی آنان بدون دلیل، تبعیض یا اعمال غرض و … . رسیدگی به تخلفات اداری معمولاً در هیات های رسیدگی به تخلفات اداری صورت می گیرد. شدیدترین ضمانت اجرایی که برای تخلفات اداری وجود دارد، اخراج و ممنوعیت به اشتغال دائمی می باشد.

مشاوره حقوقی امور بانکی

مسئولیت کیفری

در صورتی که کارمند بانک در حین انجام وظایف اداری خود مرتکب یکی از جرایم کیفری شود، مطابق با قانون آیین دادرسی کیفری به اتهام او رسیدگی می شود. برای مثال چنانچه به ارباب رجوع توهین کند یا او را تهدید نماید، به مجازات حبس یا جزای نقدی مندرج در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد. حبس، جزای نقدی و شلاق به عنوان برخی از مجازات های رایج کیفری شناخته می شوند.

مسئولیت مدنی

علاوه بر مسئولیت کیفری و اداری برای کارمندان بانک ممکن است مسئولیت حقوقی نیز ایجاد شود. مسئولیت حقوقی هنگامی ایجاد می شود که به واسطه عمل و رفتار کارمند بانک به حقوق و اموال ارباب رجوع، بانک یا دولت آسیب وارد شده باشد. رسیدگی به دعاوی مربوط با مسئولیت مدنی در صلاحیت دادگاه عمومی و حقوقی است. پس از ختم دادرسی در صورتی که خواهان صاحب حق باشد، حکم به پرداخت خسارت صادر می شود.

مسئولیت بانک ها

بهترین شیوه برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی امور بانکی

در ادامه به دو شیوه اصلی مشاوره حقوقی امور بانکی اشاره خواهیم داشت و مزایای هر یک را بررسی خواهیم کرد:

  • شیوه حضوری برای مشاوره حقوقی امور بانکی؛ شیوه سنتی برای مشاوره حقوقی گرفتن وقت قبلی از وکلای دادگستری و حضور یافتن در دفاتر وکالت بود. در این روش شخص مشاوره گیرنده با تحقیق و جست و جو وکیل متخصص در امور بانکی را پیدا کرده و با گرفتن وقت قبلی به شیوه حضوری با وی ملاقات می کند.
  • شیوه غیر حضوری مشاوره حقوقی امور بانکی؛ در شیوه غیر حضوری بدون نیاز به مراجعه حضوری و گرفتن وقت قبلی، می توان به سامانه های اینترنتی ارائه دهنده خدمات حقوقی مراجعه نمایید.

گروه وکلای حامیان عدالت با حضور و عضویت وکلای متبحر در زمینه حقوق بانکی، ارائه دهنده انواع خدمات حقوقی از جمله وکالت در دعاوی، مشاوره حقوقی امور بانکی و … می باشد. برای تماس با وکلای این مجموعه کافی است به سامانه اینترنتی hamyanedalat.com مراجعه فرمایید.

تماس و  کسب اطلاعات از وکیل بانکی  – حامیان عدالت :

(۱۰ خط ) 02126702518📞  02122894819 📞 

مالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری