بررسی وظایف کارشناس رسمی دادگستری ‏امور بانکی ‏

وظایف کارشناس رسمی دادگستری امور بانکی

مهمترین وظایف کارشناس رسمی دادگستری امور بانکی چیست؟

منظور از کارشناس رسمی دادگستری در امور بانکی، کسی است که می تواند در امور بانکی به دستگاه قضایی مشاوره دهد. مطابق با قانون کانون کارشناسان رسمی، کارشناسان رسمی دادگستری می بایست در آزمون کارشناسان دادگستری که توسط سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می شود، شرکت نمایند.

پس از پذیرفته شدن در آزمون و گزینش و ادای سوگند، شخص به عضویت کانون کارشناسان رسمی در می آید. کارشناسان رسمی هر کدام در رشته هایی که توسط دادگستری اعلام می شود، به صورت تخصصی فعالیت کرده و پرونده های مربوط به آنان ارجاع می شود. مطابق با ماده 19 قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری، کارشناس رسمی دادگستری می بایست در مورد اموری که از سوی مقام قضایی به وی ارجاع می شود به صورت صریح و مستدل اظهار نظر نمایند.

هر کدام از کارشناسان رسمی دادگستری، متخصص در امور خاصی می باشند. کارشناس امور بانکی، کارشناس خط و امضا، کارشناس ناخالصی بار و … برخی از تخصص های مربوط به کارشناسان رسمی دادگستری است. در این نوشتار به بررسی برخی از مهمترین وظایف کارشناس رسمی دادگستری امور بانکی خواهیم پرداخت.

کارشناس رسمی امور بانکی

کارشناس رسمی دادگستری امور بانکی در چه موضوعاتی تخصص دارد؟

به طور کلی کارشناس رسمی دادگستری در امور بانکی باید بتواند در مورد تمامی مسائل پولی و مالی و مسائل مربوط به امور بانکی اظهار نظر کند. مطابق با ماده 18 قانون کانون کارشناسان، یکی از اصلی ترین وظایف کارشناسان رسمی دادگستری امور بانکی این است که موضوعات ارجاع شده توسط مقامات قضایی را بررسی کرده و در مورد آن اظهار نظر نمایند. مطابق با ماده 261 قانون آیین دادرسی مدنی کارشناس رسمی دادگستری موظف به پذیرش و اظهار نظر در مورد موضوعی که به وی ارجاع شده است می باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین وکیل امور بانکی تهران

چنانچه هر یک از جهات رد دادرس از قبیل وجود رابطه خانوادگی و خادم و مخدومی بین کارشناس رسمی و هر کدام از طرفین دعوی وجود داشته باشد، کارشناس نمی تواند در موضوع اظهار نظر کند. در این صورت مطابق با تبصره 2 ماده 18 قانون کانون کارشناسان، کارشناس امور بانکی می بایست با اعلام کتبی جهات رد به مقام قضایی ارجاع دهنده، از انجام کارشناسی و اظهار نظر خودداری نماید. مقامات قضایی مثل دادرس دادگاه، دادستان، دادیار، بازپرس و … ممکن است اظهار نظر در موضوع خاصی که به امور بانکی مربوط است را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع دهند.

برخی از موضوعات رایج که به کارشناس رسمی امور بانکی ارجاع می شود از قرار زیر است:

  • موضوعات مربوط به محاسبات پولی و ریالی، مثل پرداخت تسهیلات بانکی و … .
  • موضوعات مربوط به صدور چک و وصول آن، از قبیل وظایف متصدیان بانک در مورد چک های برگشتی.
  • موضوعات مربوط به جرایم مالی و مالیاتی ارتکاب یافته در بستر معاملات بانکی.

نشان کانون کارشناسان

مروری بر دیگر وظایف کارشناس رسمی دادگستری امور بانکی

برخی دیگر از وظایف کارشناس رسمی دادگستری امور بانکی عبارتند است:

  • طبق ماده 19 قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری، کارشناس رسمی می بایست در اظهار نظر خود توضیحاتی که برای تبیین قضیه ضروری است را بیان کند. همچنین چنانچه مطابق با آیین نامه های کارشناسان اظهار نظر در موضوعی خاص ضروری باشد، کارشناس امور بانکی می بایست در آن موضوع نیز اظهار نظر نماید. همانطور که اشاره شد انجام کارشناسی در امور بانکی معمولاً مستلزم محاسبه و تحلیل اعداد و ارقام مربوط به حساب های بانکی است. در نتیجه در بسیاری از موارد اظهار نظر کارشناس امور بانکی، در بردارنده مبلغی به نرخ عادله روز به عنوان خسارت، محکوم به یا … است. مطابق با تبصره ماده قانونی مذکور، نظریه کارشناسی در امور مالی تا شش ماه پس از صدور اعتبار دارد.
  • یکی دیگر از وظایف کارشناس رسمی دادگستری امور بانکی، تحویل نظریه کارشناسی ظرف مهلت مقرر است. معمولاً در قرارهای کارشناسی که توسط مقامات قضایی صادر می گردد، مهلت قانونی خاصی برای تحویل نظریه کارشناسی تعیین می شود. کارشناس رسمی دادگستری می بایست ظرف مهلت قانونی مشخص پرونده را بررسی کرده و نظریه کارشناسی را به دفتر دادگاه تحویل دهد.

کارشناس امور مالی

رسیدگی به تخلفات کارشناسان رسمی دادگستری در صلاحیت کدام مرجع است؟

چنانچه کارشناس از انجام وظایف کارشناسان رسمی دادگستری امور بانکی مرتکب تخلف شود، مطابق با ماده 21 قانون کانون کارشناسان رسمی رسیدگی به موضوع در صلاحیت دادسرای انتظامی آن حوزه می باشد. اعضای دادسرای انتظامی به وسیله مجمع عمومی کانون کارشناسان و برای مدت 4 سال انتخاب می شوند.

رسیدگی به تخلفات اعضای هیات مدیره کانون کارشناسان، بازرسان و دادستان کانون ها در صلاحیت دادسرای انتظامی قضات قرار دارد. در صورتی که ارتکاب تخلف کارشناس رسمی دادگستری برای دادسرای انتظامی محرز شد، پرونده را به دادگاه انتظامی ارسال می نماید. برخی از تخلفات و مجازات های انتظامی کارشناسان رسمی دادگستری از قرار زیر است:

  • حضور نیافتن در مراجع صالحه در وقت مقرر، بدون عذر موجه.
  • توسل به موضوعاتی که خلاف واقع بودن آنها بعداً مشخص شود.
  • سهل انگاری و مسامحه در اظهار نظر، خواه در تصمیم مراجع صلاحیت دار موثر باشد یا نباشد.
  • تحویل مدارک و اسناد به کسانی که قانوناً حق در اختیار داشتن آنها را ندارند.
  • بد رفتاری و اعمال مغایر شئون شغلی
  • انجام کارشناسی و اظهار نظر در اموری که خارج از صلاحیت کارشناسی است.
  • اظهار نظر و انجام کارشناسی با پروانه ای که اعتبار آن منقضی گشته است.
  • دریافت مال یا خدمت خارج از تعرفه کارشناسی از هر کدام از طرفین دعوی.

بیشتر بخوانید: مشاوره حقوقی امور بانکی

برای کسب آگاهی بیشتر در خصوص وظایف کارشناس رسمی دادگستری امور بانکی، توصیه می شود با یک نفر وکیل دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشید. گروه وکلای حامیان عدالت با حضور وکلای متخصص در امور بانکی، آماده ارائه انواع خدمات حقوقی در زمینه های تخصصی می باشد. برای ارتباط با وکلای این گروه کافی است به نشانی اینترنتی hamyanedalat.com وارد شوید.

تماس و  کسب اطلاعات از وکیل بانکی  – حامیان عدالت :

(۱۰ خط ) 02126702518📞  02122894819 📞 

مالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری