شرایط و مزایای وکالت در فروش مال غیر ‏منقول

آیا وکالت در فروش مال غیر منقول، سبب سلب اختیار مالک میگردد؟ 

فروش و انتقال سند اموال به غیر، تنها توسط مالک و وکیل وی وجه قانونی دارد. مالک با ارائه وکالت نامه به شخص دیگر، امکان فروش ملک توسط نماینده را میسر می‌سازد. وکالت نامه در واقع تعهدنامه ای است که به موجب آن موکل، اختیارات خویش را با نماینده به اشتراک می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: فروش ملک توسط وکیل

گاهی اوقات انتقال سند اموال غیر منقول بنام شخص خریدار به دلیل عدم دسترسی به سند، میسر نمی گردد. از این رو مالک با اعطای وکالت نامه به فرد خریدار، فرآیند انتقال سند را به زمان مناسبی موکول می‌کند. ارائه وکالت در فروش مال غیر منقول به خریدار سبب تسریع انتقال سند نیز می‌گردد. صدور وکالت نامه فروش ملک به دلیل عدم صدور سند، گرو بودن سند نزد بانک و فرار مالیاتی انجام می‌شود.

وکالت در فروش مال غیر منقولدلایل ارائه وکالت در فروش مال غیر منقول

مطمئن ترین راه خرید و فروش اموال، انتقال و ثبت سند به صورت قانونی در دفترخانه است. اما گاهی اوقات به دلایل متعددی فرد با اعطای وکالت در فروش مال غیر منقول به خریدار، فرآیند فروش را میسر می‌کند. گاهی اوقات حضور هماهنگ فروشنده و خریدار در یک مکان برای انتقال سند و امور اداری مقدور نیست. از این رو از قرارداد وکالت فروش مال استفاده می‌کنند.

دلیل عمده ی استفاده از وکالت در فروش مال غیر منقول، عدم آمادگی و صدور سند ملک می باشد. این مورد اغلب درمورد منازل نوساز مطرح می‌شود. به طور مثال فروشنده پیش از تکمیل ساختمان و صدور سند، ملک را پیش فروش می‌کند. در این شرایط خریدار نمی‌تواند سند را دریافت نماید. بنابراین دریافت وکالت نامه راه حل مناسبی برای انتقال سند در زمان مناسب می باشد.

یکی دیگر از دلایل صدور وکالت نامه در فروش ملک، زمانی است که سند ملک در رهن بانک یا ارگان دیگری باشد. در شرایط مذکور فروشنده به دلیل عدم دسترسی به سند، وکالت نامه ای قانونی یه خریدار ارائه می‌دهد.

حدود اختیارات وکالت در فروش مال غیر منقول

در خصوص حدود اختیارات وکالت در فروش اموال غیر منقول چه می دانید؟ حدود اختیارات در ارائه وکالت در فروش مال غیر منقول به وکیل یا خریدار مسئله ی قابل توجهی می باشد. وکالت نامه به دو صورت مطلق و مقید صادر می‌شود. به موجب وکالت نامه مطلق، وکیل در اداره اموال منقول و غیر منقول وی اختیار بی قید و شرط دارد. در وکالت مقید، حدود اختیارات وکیل معین می‌شود. یعنی اختیارات وکیل در مفاد قرارداد درج می‌شوند.

وکالت در فروش مال غیر منقول

در صورت پیشروی وکیل فراتر از اختیارات معین، وکالت نامه فروش مال غیر منقول باطل می شود. پیش از صدور وکالت نامه برای فروش اموال، اختیارات خریدار مشخص می‌شود. به طور مثال در وکالت نامه فروش ملک، اجازه ی انتقال و تنظیم سند جدید به نام خریدار ذکر می‌شود. بنابراین حیطه اختیارات خریدار معین می‌شود و امکان کلاهبرداری وجود نخواهد داشت.

علل فسخ وکالت در فروش مال غیر منقول

وکالت در فروش مال غیر منقول به دلایل مختلفی بی ارزش و باطل محسوب می‌شود. عدم آگاهی خریدار به نکات حقوقی مربوط به دریافت وکالت نامه، سبب متضرر شدن می‌گردد. نکات قابل توجه در صدور و دریافت وکالت نامه به شرح ذیل می باشند.

  • وکالت نامه مدت دار، پس از موعد مقرر باطل می‌شود. بنابراین لازم است خریدار هنگام تنظیم وکالت نامه به بلاعزل بودن وکالت نامه توجه نماید. وکالت نامه بلاعزل، فاقد تاریخ انقضا است.
  • وکالت نامه در صورت جنون فروشنده یا خریدار،باطل می‌شود. بنابراین تنظیم مبایعه نامه امری ضروری در حفظ اموال خریدار می باشد.
  • فوت هر دو یا یکی از طرفین وکالت نامه سبب فسخ آن می‌گردد. در چنین شرایطی، ملک فروخته شده به وراث فروشنده منتقل می‌شود.
  • انجام امور مدرج در وکالت نامه توسط وکیل یا موکل، سبب باطل شدن وکالت نامه می‌گردد. در واقع پس از انتقال سند به نام فروشنده، وکالت نامه از ارزش قانونی ساقط می‌شود.

مبایعه نامه، سندی برای حفظ ارزش وکالت نامه

وکالت در فروش مال غیر منقول تحت شرایط خاصی چون فوت، جنون یا انقضای قرارداد فسخ می‌شود. بنابراین معامله انجام شده از لحاظ قانونی فسخ می‌شود. برای جلوگیری از چنین رخدادی، پس از صدور وکالت نامه رسمی، بهتر است مبایعه نامه رسمی نیز تنظیم شود. مبایعه نامه رسمی در خصوص وکالت در فروش مال غیر منقول، قراردادی است به موجب آن مالکیت ملک به خریدار منتقل می‌شود.

برخلاف باور عموم وکالت نامه ولو بلاعزل باشد، بدون ثبت مبایعه نامه طی شرایط خاصی فاقد اعتبار میشود. در صورت عدم تنظیم مبایعه نامه، پس از تاریخ انقضا، فوت یا جنون فروشنده، ملک در اختیار وراث قرار می‌گیرد. بنابراین برای پیشگیری از مشکلات احتمالی، تنظیم مبایعه نامه قانونی توصیه می‌گردد.

بیشتر بخوانید: ابطال مبایعه نامه وکیل ابطال مبایعه نامه

وکالت نامه در فروش مال غیر منقول

آیا صدور وکالت نامه به معنی سلب اختیار فروشنده است؟

صدور وکالت در فروش مال غیر منقول در وجه وکیل یا خریدار، سبب محدودیت فروشنده در امور مربوط به ملک می‌گردد. در واقع، موکل مجاز به نقض حقوق قانونی شخص خریدار در مورد ملک فروخته شده نمی‌باشد. بدین ترتیب فروشنده می‌تواند شخصا موضوع وکالت را انجام دهد.

اگر موکل پس از ارائه وکالت نامه به خریدار، اقدام به فروش دوباره ملک به شخص سوم نماید، ارتکاب جرم رخ می‌دهد. بنابراین وکالت در فروش مال غیر منقول بلاعزل سبب حفظ حقوق خریدار می‌گردد.

خریدار پس از دریافت وکالت نامه، قابلیت فروش ملک مدنظر را خواهد داشت. در صورتی که خریدار پس از دریافت وکالت نامه، ملک را به شخص سوم انتقال دهد، مالک اول از لحاظ قانونی حق اعتراض ندارد. بنابراین صدور وکالت نامه برخی از اختیارات متضاد با حقوق وکیل را از موکل سلب می‌نماید.

صدور وکالت در فروش مال غیر منقول

نکات صدور وکالت در فروش مال غیر منقول

وکالت در فرهنگ لغت به معنای اعطای نمایندگی و تفویض اختیار به شخص دیگر میباشد. در واقع وکالت در فروش مال غیر منقول به معنی اعطای اختیار به وکیل یا خریدار در امور مربوط به ملک است. وکالت نامه قراردادی رسمی است که در دفتر خانه ثبت می‌شود. ثبت وکالت نامه پس از اخذ تاییدیه قانونی امکان پذیری باشد. هزینه های مربوط به وکالت نامه بر عهده موکل است. هزینه ی حمل و نقل و اخذ تاییدیه نیز بر عهده موکل که همان فروشنده است می باشد.

فروش مال غیر منقول بدون دسترسی به سند، نیازمند صدور وکالت نامه در وجه وکیل ملکی یا خریدار می باشد. وکالت نامه مذکور به موجب برخی شرایط به راحتی فسخ می‌شود. از این رو آگاهی به قوانین و اختیارات فروشنده و خریدار در حفظ حقوق افراد الزامی است.

[xyz-ihs snippet="vekalatdarmalegheir"]

تلفن های تماس جهت تماس و مشاوره با وکیل فروش مال غیر

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.