وکیل ابطال مبایعه نامه

وکیل ابطال مبایعه نامه

وکیل تامین خواسته ابطال مبایعه

ابطال مبایعه نامه یک رویداد غیر معمول در زمینه قراردادهای مختلف ملکی نیست. دلایل متعددی برای فسخ قرارداد وجود دارد پس بسیار مهم است که امکان فسخ در خود قرارداد لحاظ شود تا همه طرفین در صورت لزوم از حقوق خود در مورد شرایط ابطال مبایعه نامه مطلع باشند. در این مقاله می خواهیم در مورد شرایط ابطال مبایعه نامه و همچنین اهمیت مشاوره با وکیل ملکی جهت  ابطال مبایعه نامه در این زمینه، صحبت کنیم.

مبایعه چیست؟

یک مبایعه نامه می تواند به عنوان یک سند قانونی تعریف شود که برای اتصال حداقل دو طرف به یکدیگر به کار می رود. مبایعه نامه به این معنا است که هنوز مالکیت به طور کامل به طرف مقابل منتقل نشده است.

این امر مستلزم آن است که حداقل یکی از طرفین قبل از اتمام شرایط، تعهدات خاصی را که در قرارداد مورد بحث قرار گرفته است، انجام دهند. امکان فسخ قرارداد و ابطال مبایعه نامه وجود دارد تا سند را از نظر قانونی ملغی کند اما فقط طرفین درگیر در مبایعه نامه می توانند برای ابطال مبایعه نامه اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: وکیل قولنامه

بدون شک با عقد یک قرارداد یا مبایعه نامه بین طرفین یک معامله، ممکن است شرایطی به وجود بیاید که همه چیز طبق برنامه پیش نرود. ممکن است از نحوه برخورد طرف مقابل در پایان قرارداد ناراضی باشید یا دیگر شرایط ذکر شده در مبایعه نامه برقرار نباشد و غیره که در این موارد، امکان ابطال مبایعه نامه وجود دارد.

برای اینکار شما باید طرف مقابل را از ابطال مبایعه مطلع کنید و تاریخی که میخواهید در آن جهت فسخ اقدام کنید را به آنها اطلاع دهید. اکثر افراد تلاش می کنند در این شرایط اوضاع را به گونه ای پیش ببرند که بین طرفین مشکل یا دلخوری به وجود نیاید اما ممکن است در نهایت گرفتار مسائل و مشکلات ملکی شوید که در نتیجه همیشه مشاوره با وکیل در چنین شرایطی پیشنهاد می شود.

دلایلی که می توانند موجب ابطال مبایعه نامه شوند.

انواع ابطال مبایعه نامه

دلایل مختلفی وجود دارد که می توانند موجب ابطال مبایعه نامه شوند که این دلایل به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

1. ابطال خارج از قرارداد 

ابطال خارج از قرارداد که به 3 دسته تقسیم می شوند:

1. انفساخ

2. اقاله

3. خیارات

منظور از انفساخ شرایطی است که مبایعه نامه خود به خود باطل شود. مثلا ملک مورد معامله در آتش سوزی از بین برود یا غیره.

اقاله شرایطی است که هیچ یک از طرفین موفق نشده باشند به تعهدات خود عمل کنند که در این صورت با توافق یکدیگر مبایعه نامه را فسخ می کنند.

اما نوع سوم، یعنی خیارات، مهمترین نوع ابطال مبایعه است چرا که معمولا درگیری های ملکی در این شاخه جای می گیرند. منظور از خیارات شرایطی است که روال مبایعه نامه به ضرر یکی از طرفین پیش رفته باشد. خیارات خود به چند دسته تقسیم می شود  موارد مختلفی را شامل می شود.

2. ابطال با در نظر گرفتن مفاد و شرایط ابطال ذکر شده در مبایعه نامه

در شرایطی که تعهدات ذکر شده در مبایعه نامه به انجام نرسیده باشد، آنگاه می توان برای ابطال مبایعه اقدام کرد چرا که همانطور که گفته شد در نوشتن مبایعه نامه بین طرفین، هنوز انتقال مالکیت به طور کامل انجام نشده است.

همچنین اگر قرار باید طرف مقابل مبلغ ملک را به صورت قسطی پرداخت کند اما از پرداخت اقساط اجتناب کند، امکان ابطال مبایعه نامه وجود دارد.

این موارد جزو دسته ی دوم شرایط ابطال مبایعه ذکر می شوند، یعنی در این موارد ابطال با توجه به مفاد و شرایط ذکر شده در مبایعه نامه صورت می گیرد.حال به دسته ی اول می پردازیم، یعن

همانطور که بالاتر هم گفته شد، علت اینکه ابطال مبایعه نامه شرایط سختی ندارد، همین است که هنوز انتقال مالکیت صورت نگرفته، اما دقت کنید که این یکی از مواردی است که در صورت گرفتاری در روال دادگاهی می تواند طاقت فرسا باشد. به همین دلیل به افراد پیشنهاد می شود که پیش از امضای یک مبایعه نامه یا قرارداد و یا هنگام شکایت از طرف مقابل، حتما از کمک یک وکیل ملکی استفاده کنند.

ادخواست ابطال مبایعه نامه

نمونه دادخواست ابطال مبایعه نامه

خواهان: …… فرزند : …… محل اقامت : ……

خوانده: …… فرزند : ……  محل اقامت : ……

تعیین خواسته و بهای آن:

  1. ابطال مبایعه نامه (مال غیر منقول) (ابطال مبایعه نامه مورخ …… و الزام خوانده به استرداد مبلغ (یک واحد آپارتمان مسکونی واقع در …… پلاک ثبتی …… فرعی از …… اصلی بخش …… ثبتی …… به نشانی ……) به جهت بطلان معامله) مقوم به …… ریال ارزش منطقه ای ملک …… ریال.
  2. مطالبه خسارات دادرسی

دلایل و منضمات:

  1. وکالتنامه وکیل
  2. مبایعه نامه

شرح دادخواست:

ریاست محترم دادگستری تهران

با سلام و احترام

احتراماً به استحضار می رساند که موکل در تاریخ ……. بر اساس مبایعه نامه عادي پیوست، اقدام به فروش يك واحد آپارتمان مسكوني به خوانده محترم نموده است. متعاقب انعقاد مبایعه نامه اختلافات فراواني فیمابین طرفین در خصوص مفاد مبایعه نامه مذکور ایجاد گردیده است.

وکیل مبایعه نامه

چرا که اولا در ماده 3 مبایعه نامه، در خصوص ثمن معامله و چگونگي پرداخت آن اختلافاتی بوجود آمده که منشا این اختلافات جهل در عوضین – جهل در ثمن معامله – می باشد، زیرا نه تنها ثمن هر متر مربع از آپارتمان مورد معامله مشخص نیست بلکه زمان پرداخت آن نیز نا مشخص و غیر معلوم است که مع الاسف موکل بدلیل نداشتن دانش حقوقي مبادرت به انعقاد چنین مبایعه نامه اي نموده است.

ثانیاً در بند2 ماده 5 قرارداد مذکور، براي فروشنده شرط خياري قرار داده شده که مدت آن به هیچ وجه مشخص نشده و به فروشنده اختیار داده تا هر زمان که خواست (بدون ذکر مدت این خیار) مبایعه نامه را فسخ نماید.

نظر به مراتب فوق و باعنایت به اولا مجهول بودن ثمن معامله و انیا به جهت اینکه براي خیار شرط مدت معین نشده است و مستندا به مواد 338 و 401 از قانون مدني صدور حکم به ابطال مبایعه نامه موصوف مستدعي است.

ضمنا از آنجا که موکل با انعقاد مبایعه نامه اقدام به تحویل مورد معامله به خوانده نموده است مستندا به ماده 366 قانون مدني الزام خوانده به استرداد مبیع (آپارتمان مذکور) به انضمام کلیه خسارات دادرسي مورد استدعا مي باشد.

تلفن تماس:

۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵ – ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ – ۰۹۱۲۲۱۷۱۰۲۴ – ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱

در صورتی که امکان مراجعه ی حضوری برایتان وجود نداشته باشد، وکلای ملکی حامیان عدالت به صورت تلفنی پرونده ی شما را بررسی کرده و شما را راهنمایی خواهند کرد.

ملکی

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری