همه افراد در زندگی خود با اصطلاحات وکیل و موکل مواجه شده اند و بیشتر افراد در طول زندگی خود به مشاوره با وکیل و مراجعه به یک وکیل نیاز پیدا کرده اند.

در ادامه این مطلب، گروه وکلای حامیان عدالت به این سوالات که اصطلاح وکیل چه معنایی دارد؟ وکیل چه شخصی است؟ هدف از وکیل شدن چیست؟ همچنین درباره موکل و تعریف آن، پرداخته می شود.

معنای وکیل

طبق ماده 656 قانون مدنی: وکالت عقد قراردادی است که به سبب آن یکی از طرفین، شخص دیگری را برای انجام امری، به عنوان نائب خود انتخاب می کند.

این شخص نماینده یا نائب همان وکیل است، بنابراین وکیل در تعریف حقوقی کسی است که از طرف شخص دیگر (حقیقی یا حقوقی) با عقد قرارداد وکالت، برای انجام کاری نماینده و مأمور طرف مقابل (موکل) می شود.

بیشتر بخوانید: قرارداد با وکیل چگونه است؟

وکالت در لغت یعنی سپردن و واگذار کردن، لذا این نیابت و نمایندگی را وکالت می نامند و آن شخص نماینده و نائب را در علم حقوق به عنوان وکیل می شناسند. با عقد قرارداد وکالت، برای وکیل و موکل در برابر هم حقوق، تکالیف و تعهداتی ایجاد می شود که باید انجام دهند.

تعهدات وکیل و موکل

تعهدات وکیل:

شامل اموری مانند رعایت مصالح و منافع موکل، دفاع از حقوق او، عدم تجاوز از حد اختیارات محوله و ... می باشد.

تعهدات موکل:

 نیز شامل اموری مانند: ایفای تعهدات مالی و پرداخت دستمزد به وکیل، ارائه اسناد و مدارک مربوط به پرونده، بیان جزئیات پرونده، رعایت اصل صداقت با وکیل و ... می باشد.

وکیل چه شخصی است؟

بنابراین در پاسخ به این سوال که وکیل چه شخصی است؟ باید گفت که وکیل نماینده شخص دیگر برای انجام امری و یا اعمال حقی است.

هرچند امروزه وکیل، معمولا به عنوان کسی شناخته می شود که دارای دانش حقوقی است و پروانه وکالت دارد، اما برای انجام برخی امور می توان به هر شخص دارای شرایطی وکالت داد. لذا افراد باید دقت داشته باشند، تعریف عنوان کلی وکیل با عنوان وکیل دادگستری متفاوت است. به عنوان مثال وکالت در فروش را می توان به خریدار محول کرد. یا زوج می تواند به زوجه وکالت در طلاق بدهد اما وکالت پرونده قتل را فقط یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند به عهده بگیرد.

بیشتر بخوانید: آیا وکیل می تواند وکالت دهد؟

لذا شخص بدون پروانه وکالت که طی قراردادی به عنوان وکیل برای انجام کاری تعیین می شود، وکیل مدنی نامیده می شود. طبق قانون، وکلای مدنی، نمی تواند در مراجع قضایی وکالت کنند.

وکیل کیست؟

اما وکیل دادگستری، در رشته حقوق تحصیل کرده و بعد از موفقیت در آزمون وکالت و گذارندن دوره کاراموزی، پروانه وکالت دریافت کرده است و حق وکالت در کلیه دعاوی حقوقی و کیفری را دارد.

بنابراین قرارداد وکالت می تواند در جهت انجام کار یا امری توسط وکیل باشد، مانند: وکالت در دعاوی یا وکالت در انجام امور اداری. یا اینکه می تواند، جهت اعطای حقی به وکیل باشد، مانند: وکالت در طلاق، وکالت در فروش و ...

موکل کیست؟

موکل به کسی گفته می شود که برای انجام کار خود وکیل انتخاب می کند. موکل در زمان انعقاد قرارداد وکالت رسمی با یک وکیل دادگستری باید امور مهمی مانند: صلاحیت وکیل، موضوع مورد وکالت، حدود اختیارات وکیل، تعیین موضوع وکالت، مدت وکالت، میزان حق الوکاله و سایر شرایط مد نظر خود را به دقت بررسی کند و در قرارداد قید کند تا مشکلی برای او ایجاد نشود.

امروزه حرفه وکالت که توسط وکلای دارای پروانه وکالت انجام می شود، به دلیل گستردگی قوانین و موضوعات حقوق، معمولا به صورت تخصصی انجام می شود

به این صورت که وکیل با توجه به توانایی، تخصص و سوابق کاری خود، در حوزه خاصی وکالت می کند. به عنوان مثال: یک وکیل در امور خانواده قبول وکالت می کند و یا وکیل دیگری صرفا در امور ملکی و پرونده های مربوط به آن فعالیت می کند.

به همین دلیل است که امروزه با عناوین تخصصی مانند: وکیل املاک و اراضی، وکیل طلاق، وکیل مهریه، وکیل استارتاپ، وکیل نفت و گاز، وکیل امور بانکی، وکیل بین المللی، وکیل بازرگانی، وکیل جنایی، وکیل بورس، وکیل کلاهبرداری، وکیل سرقت، وکیل حضانت، وکیل فروش، وکیل ارز دیجتال و سایر عناوین تخصصی دیگر در حوزه وکالت مواجه می شوید.

موکل کیست؟

مزیت وکالت به صورت تخصصی برای موکلین این است که وکیل به دلیل تخصص، تجربه و تسلطی که در آن زمینه دارد، می تواند سریع تر، راحت تر و دقیق تر بر روی پرونده کار موکل خود کند و شانس موفقیت پرونده افزایش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: چرا باید وکیل داشته باشیم.

لذا موکلین محترم باید توجه داشته باشند که در زمان انتخاب وکیل، علاوه بر رعایت خصوصیات وکیل خوب، بهتر است که برای موضوع مورد نظر خود به وکیل متخصص آن موضوع مراجعه کنند.

چرا که مسلما همه وکلا، همه تخصص های حقوقی را با هم ندارند و هر کدام از آن ها در موضوعاتی به دلیل تجربه و دانش حقوقی که در آن مورد دارند، موفق تر هستند.

هدف از وکیل شدن چست؟

اگر در مسیر وکیل شدن قرار دارید و می خواهید، بدانید هدف از وکالت چیست؟ باید گفت، وکالت در واقع ابزاری در جهت تحقق اهداف مشخصی همچون رعایت عدالت، تامین دادرسی عادلانه، دفاع حقوق افراد و حفظ مصالح و منافع ایشان است.

بنابراین هدف اصلی وکیل، دفاع از حق است، نه صرف درآمد و اشتغال. به همین دلیل است که یکی از ملاک های دادرسی منصفانه حق استفاده از وکیل است.

هدف از وکیل شدن

وظیفه و اولویت وکیل، دفاع از حقوق موکل خود است، وکیلی که با رعایت عدالت و قانون در این مسیر حرکت می کند، وکیلی قابل اعتماد و مطمئن است.

در همین راستا، گروه وکلای حامیان عدالت در خدمت مراجعین محترم، جهت دفاع از حقوق ایشان در تمامی دعاوی و امور قانونی، آماده ارائه انواع خدمات حقوقی توسط بهترین وکیل های متخصص در امور کیفری و حقوقی و خانواده می باشد.

[xyz-ihs snippet="vakilomovakel"]  

تلفن های تماس جهت مشاوره با وکیل 

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.