قرارداد عبارت است از، ایجاد یک توافق و تعهد مالی یا غیرمالی به جهت بهره مندی طرفین از امتیازات و حقوق قانونی یکدیگر. هرچند برخی قراردادها را می توان بصورت شفاهی منعقد کرد اما اصل بر تنظیم آن به شکل مکتوب است.

قرارداد وکالت نیز یکی از انواع قراردادهاست، قرارداد وکالت از دو طرف وکیل و موکل تشکیل می شود. طبق این قرارداد وکیل به عنوان نماینده و نائب موکل، وظیفه انجام اعمال حقوقی موکل را طبق حدود اختیاراتی که برای او در قرارداد مشخص شده، به عهده دارد. در ادامه این مطلب در مورد تنظیم قرارداد با وکیل، از سوی گروه وکلای حامیان عدالت، توضیحات لازم ارائه می شود.

چگونه با وکیل قرارداد ببندیم؟

اولین قدم و شرط اول در بستن قرارداد وکالت با وکیل، مطالعه دقیق قرارداد وکالت یا همان وکالتنامه است. معمولا اشخاص به متن قراردادها دقت نمی کنند و بدون مطالعه دقیق و اطلاع از تعهدات و وظایف طرفین و با اعتماد به طرف مقابل، قرارداد را امضاء می کنند.

به خاطر داشته باشید قبل از امضای وکالتنامه، به دقت آن را مطالعه کنید تا از شرایط قرارداد به درستی مطلع شوید و اگر می خواهید نکته ای به آن اضافه کنید و دقت داشته باشید، حدود اختیاراتی که در موضوع مورد وکالت برای وکیل مشخص کرده اید به درستی در وکالتنامه قید شده باشد.

همچنین در مورد میزان و نحوه پرداخت، حق الوکاله در برابر انجام تعهدات با وکیل به توافق برسید تا در انتهای کار با مشکلی در این مورد مواجه نشوید.

بیشتر بخوانید: محاسبه حق الوکاله وکیل طبق تعرفه

در ادامه نکاتی که زمان تنظیم یک قرارداد وکالت، باید رعایت شود، بیان خواهد شد. با رعایت این موارد و مطالعه وکالتنامه توسط موکل با دقت و حوصله و درخواست توضیح در مورد موارد مبهم در وکالتنامه، مشکل خاصی در عقد این قرارداد ایجاد نمی شود.

نکات مهم تنظیم قرارداد وکالت

نکات مهم تنظیم قرارداد وکالت

قرارداد وکالت از مواد متعددی تشکیل می شود که بخش اصلی آن، شامل تعهدات طرفین است. موضوعاتی مانند: مشخصات طرفین قرارداد یعنی وکیل و موکل، موضوع وکالت، حدود اختیارات وکیل، توکیل، میزان حق الوکاله و سائر تعهدات طرفین مشخص در قرارداد مشخص می شود که در ادامه توضیحات این موارد بیان می شود.

مشخصات طرفین

معمولا وکلا برای تنظیم قرارداد با موکل خود، از قبل قرارداد چاپی آماده دارند، که شامل درج اطلاعات هویتی، کد ملی، نشانی محل اقامت و ... می شود.

موکل باید دقت داشته باشد علاوه بر درج صحیح مشخصات خود، مشخصات وکیل نیز به نحو صحیح در وکالتنامه ذکر شود. اینکه وکیل این بخش را خالی بگذارد به این دلیل که بعدا تکمیل خواهد کرد، قابل پذیرش نیست.

موضوع قرارداد وکالت

مورد دیگر، قید موضوع مورد وکالت در وکالتنامه است. با ذکر موضوع قرارداد وکالت، مشخص می شود که محوریت وکالت بر چه چیزی است و وکیل حق ورود به چه موضوعاتی را دارد.

موکل باید دقت داشته باشد که در قرارداد به نحو صحیح موضوع وکالت ذکر شود و موافقت با وکالت تحت عناوینی کلی مانند: طرح دعاوی حقوقی و کیفری به طرفیت از اشخاص حقیقی و حقوقی و دفاع از موکل در قبال کلیه دعاوی، می تواند برای آن ها مشکل ایجاد کند.

به این دلیل که وکالت در کلیه دعاوی و اختیار طرح هر نوع دعوایی به وکیل، این اختیار را به وکیل می دهد که در هر دعوایی که در مورد موکل مطرح می شود، بتواند اعلام وکالت کند در حالی که تصمیم موکل بر این امر نباشد.

قرارداد وکالت

بنابراین اگر موضوع مورد وکالت شما مشخص است و صرفا قصد اعطای وکالت در آن مورد را دارید، نیازی به دادن وکالت عام نیست و می توانید با ذکر عنوان موضوع مورد وکالت، مثلا وکالت در مطالبه مهریه، صرفا اجازه وکالت در آن مورد را بدهید.

اما اگر می خواهید به وکیل در تمامی دعاوی خود، اجازه وکالت بدهید، ذکر آن عنوان کلی در بخش موضوع وکالتنامه کافی است.

وکالت در توکیل

وکالت در وکالت یا وکالت در توکیل، به این معناست که وکیل این حق را داشته باشد که اگر به دلایلی نتواند در دادگاه حاضر شوند، وکیل دیگری به نیابت و وکالت از خودش به دادگاه بفرستد.

برخی وکلا این شرط را در وکالتنامه ذکر می کنند، موکل باید بداند این مورد با رضایت او قابل انجام است و از اختیارات او محسوب می شود. پس دقت داشته باشید که در مورد وکیل دوم و درج اطلاعات او در وکالتنامه، رضایت دارید. در چنین مواردی نیاز به پرداخت حق الوکاله بیشتر وجود ندارد.

محدوده اختیارات وکیل

طبق ماده ۳۵ آیین دادرسی مدنی، اختیارات وکیل باید در 14 مورد مذکور در این ماده در وکالتنامه تصریح شود و در مورد سایر موارد نیز، وکالت در دادگاه ها شامل تمام اختیارات مربوط به دادرسی می شود، مگر در مواردی که موکل در وکالتنامه استثناء کرده باشد، یا وکالت گرفتن در آن ها خلاف شرع باشد.

البته موارد مذکور در این ماده که باید در وکالتنامه تصریح شود، مطلق نیستند و موکل می تواند، هر کدام از آن ها را از محدوده اختیارات وکیل حذف کند. مثلا وکیل اختیار توکیل نداشته باشد و یا اینکه وکیل اختیار برقراری سازش نداشته باشد.

همچنین موکل می تواند اختیارات وکیل را در غیر از این موارد نیز افزایش بدهد. مثلا وکالت در کلیه مراحل اجرای احکام، وکالت در مزایده، وکالت در اعتراض به رای کارشناسی و ... که تمام این موارد باید از همان ابتدا و در قرارداد وکالت مشخص شود.

هزینه و حق الوکاله وکیل

مورد مهمی که در وکالتنامه باید مشخص شود، موضوع مالی و تعیین حق الوکاله وکیل و نحوه پرداخت آن است. به این دلیل که وکیل مطابق با مبلغ حق الوکاله باید در قالب ابطال تمبر، مالیات مربوطه را بپردازد.

حق الوکاله وکیل در قرارداد

وکلا معمولا، تعرفه وکالت را طبق آیین تعرفه حق الوکاله و هزینه دادرسی وکلاء تعیین می کنند و در قرارداد مالی، می آورند. توصیه می شود یک نسخه از این قرارداد را که به امضای طرفین می رسد، از وکیل خود درخواست کنید.

بیشتر بخوانید: هزینه وکیل کیفری

هزینه وکیل برای طلاق یک طرفه

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه

سایر تعهدات طرفین

برخی قراردادهای وکالت به ذکر موارد قبلی بسنده نمی کنند، یک قرارداد کامل علاوه بر موارد مذکور به صورت مشروح و کامل، تعهدات طرفین را در قرارداد می آورد.

مثلا وکیل، در قرارداد موکل را متعهد می کند تا در زمان مقرر، مستندات و مدارک دعوی را در اختیار وکیل بگذارد و در صورت نقض این مورد، وکیل تعهدی برای حضور در دادگاه ندارد.

همچنین باید دقت داشته باشید که شرایط صحت وکالت در زمان انعقاد قرارداد باید رعایت شود. این شرایط عبارتند از: بلوغ، عقل و رشد طرفین و اینکه موضوع وکالت باید از اموری باشد که وکالت در آن از نظر شرع، جایز باشد و اینکه موضوع مورد وکالت در مالکیت موکل باشد و همچنین قابل نیابت باشد.

به صورت کلی بعد از تنظیم قرارداد و در صورت وجود هر نوع مشکل و ابهامی، حتما از وکیل خود بخواهید تا آن ابهام را برطرف کند و بعد از آن، قرارداد وکالت را امضاء نمایید.

با رعایت این موارد می توانید یک قرارداد وکالت درست و اصولی داشته باشید تا از وقوع اختلاف بین وکیل و موکل در اثنای کار یا انتهای کار، جلوگیری کنید. گروه وکلای حامیان عدالت، با ارائه انواع خدمات حقوقی و حضور بهترین وکیل های متخصص در تهران، حامی شما در تمام دعاوی حقوقی و کیفری می باشد.

[xyz-ihs snippet="gharardadbavakil"]

تلفن های تماس جهت مشاوره با وکیل 

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

تماس فوری رایگان

با وکیل های پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک ملکی

وکیل پایه یک خانواده

وکیل پایه یک کیفری

وکیل پایه دعاوی مالی

وکیل پایه دعاوی تجاری

با 10 خط ویژه از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی شما هستیم

حامیان عدالت

گروه وكلاى حاميان عدالت مطلق با هدف ارائه خدمات حقوقی به عنوان مشاور حقوقی در دعاوی کیفری و حقوقی و خانواده و انجام وکالت در مراجع قضایی و اداری و کمیسیون های مختلف و همچنین انجام امور وکالت از طرف افراد در مراجع داخلی و از طرف ایرانیان در مراجع بین المللی و دادگاه ها و مراجع قضایی کشورهای خارجی مطابق با ضوابط و قوانین موضوعه و به خصوص انجام امور اداری اعم از داخلی و بین الملل تاسیس و آغاز به فعالیت نموده است.