فرق ترکه و ماترک در چیست؟ (بررسی کامل ‏این دو مفهوم)

فرق ترکه و ماترک

مقدمه

فرق ترکه و ماترک چیست؟ به طور کلی، باید بگوییم که این دو مفهوم هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. ترکه یا همان ماترک، همان دارایی های مثبت و منفی به جا مانده از یک فرد متوفی است. منظور از دارایی های مثبت، تمامی اموال منقول و غیر منقول متوفی است. دارایی های منفی نیز بدهی ها و دیونی هستند که از متوفی به جا مانده اند.

فرق ترکه و ماترک چیست؟

یکی از مهم ترین سوالات حقوقی که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند، فرق ترکه و ماترک است. متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل عدم آشنایی با مسائل حقوقی تصور می کنند که این دو مفهوم با هم تفاوت دارند، اما این تصور کاملا اشتباه است. ترکه یا ماترک در واقع دارای یک مفهوم هستند.

این مفاهیم به معنی اموالی هستند که پس از مرگ از متوفی به جای می مانند. این دارایی ها می تواند شامل اموال منقول و غیر منقول متوفی اعم از ملک، زمین، حساب های بانکی، پول نقد، طلا و جواهرات و… باشد. اموال منقول به آن دسته از اموالی گفته می شود که می توان آن ها را از محلی به محل دیگر منتقل کرد. برای مثال دارایی های بانکی متوفی، جزء اموال منقول او حساب می شوند.

در بررسی فرق ترکه و ماترک، به اموال غیر منقول متوفی نیز اشاره کردیم. اموال غیر منقول، آن دسته از اموالی هستند که نمی توان آن ها را از محلی به محل دیگر انتقال داد. برای مثال اگر متوفی زمینی خریداری کرده باشد، آن زمین به عنوان مال غیر منقول شخص شناخته می شود. بنابراین تمامی دارایی های متوفی، اعم از منقول و غیر منقول، جزء ترکه یا ماترک او محسوب می شوند.

تفاوت ترکه و ماترک

بررسی تفاوت ترکه و ماترک از نظر لغوی

اگر بخواهیم فرق ترکه و ماترک را از نظر لغوی مورد بررسی قرار دهیم، باز هم به مورد خاصی نمی رسیم. ماترک، یک کلمه عربی است که از دو جزء ما + ترک، ساخته شده که معنی آن «آنچه به جای مانده» می شود. کلمه ترکه نیز یک واژه عربی است که به معنای «چیزی که باقی مانده»، می باشد. بنابراین می توان گفت که این دو مفهوم از نظر لغوی نیز با هم تفاوتی ندارند و در اصطلاح به اموال باقی مانده متوفی گفته می شوند که باید طی مراحل قانونی، به وراث تعلق بگیرند.

منظور از اموال مثبت و منفی در ترکه یا ماترک چیست؟

همان طور که در بررسی فرق ترکه و ماترک گفته شد، ترکه متوفی شامل دو قطب مثبت و منفی می باشد. قطب مثبت مربوط به تمامی دارایی های منقول و غیر منقول اوست. قطب منفی نیز دلالت بر بدهی ها و دیون متوفی دارد. وراث باید برای تقسیم ترکه، بدهی ها و دیونی که بر عهده متوفی بوده را ادا کنند. در واقع اگر این بدهی ها پرداخت نشوند، تقسیم ترکه به هیچ وجه قانونی نیست. البته قبل از فرایند تقسیم ترکه، سه راه مختلف پیش روی وراث قرار می گیرد. این سه راه عبارتند از:

قبول مطلق ترکه:

در صورت پذیرفتن مطلق ترکه، وراث تمامی اموال مثبت و منفی متوفی را بدون تحریر ترکه، قبول می کنند. در مورد این که تحریر ماترک یا ترکه چیست، در ادامه متن توضیح می دهیم.

قبول مشروط ترکه:

در این صورت، وراث در صورتی ترکه را قبول می کنند که تحریر ماترک برای آن اجرایی شده و اموال مثبت و منفی متوفی مشخص شوند.

رد ترکه:

رد ترکه نیز به معنای انصراف از دریافت آن است. دقت کنید که شما نمی توانید فقط از دریافت اموال منفی منصرف شوید. رد ترکه به معنی انصراف از دریافت تمامی اموال مثبت و منفی متوفی است.

تحریر ترکه چیستتحریر ترکه چیست و شامل چه مراحلی می باشد؟

تحریر ترکه یکی از کارهایی است که جهت جلوگیری از ایجاد اختلاف بین وراث موقع تقسیم ترکه انجام می شود. همان طور که در بخش قبل گفتیم، در صورت پذیرش مشروط ترکه، نیاز به تحریر ماترک احساس می شود. تحریر ماترک، به معنی تعیین دقیق و جزء به جزء دارایی های متوفی است. تحریر به معنای نوشتن است. بنابراین در این روش باید تمامی دارایی های منقول و غیر منقول متوفی به طور کامل به رشته تحریر درآیند. تحریر ماترک یا ترکه، شامل مراحل زیر می باشد.

  • در اولین مرحله از تحریر ترکه، باید یکی از وراث واجد صلاحیت، درخواست تحریر را در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کند.
  • در دومین مرحله، یک آگهی توسط شورای حل اختلاف در روزنامه های کثیر الانتشار درج می شود. این آگهی به تمام افرادی که حق یا سهمی در ترکه دارند، خبر می دهد که می توانند در دادگاه حاضر شده و برای گرفتن حقوق خود اقدام کنند.
  • در مرحله بعد یک بازرس قانونی تعیین می شود تا لیستی از دارایی های متوفی تهیه کند. بعد از این کار نیز، حکم تحریر بر مبنای اطلاعات صادر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: وکیل تقسیم ترکه

در حکم تحریر ترکه تمامی اموال منقول و غیر منقول متوفی لیست می شوند. ارزش دقیق آن ها نیز کاملا مورد محاسبه قرار می گیرند. تمامی اوراق و برگه های سهام متوفی نیز در لیست ذکر می شوند. به علاوه تمامی دیون و بدهی های متوفی به صورت دقیق و جزء به جزء مورد محاسبه قرار می گیرند. در نهایت میزان ترکه ای که به وراث می رسد، به طور دقیق تعیین خواهد شد.

ثبت درخواست تحریر ترکه

ثبت درخواست تحریر ترکه در مجموعه حامیان عدالت

آیا می خواهید با فرق ترکه و ماترک آشنا شوید؟ آیا دوست دارید در مورد تحریر و تقسیم ترکه از وکیلان حرفه ای و درجه یک کمک بگیرید؟ آیا به دنبال یک وکیل ساختمان یا وکیل تغییر نام هستید؟ مجموعه حامیان عدالت، یکی از بهترین تیم های وکالت در سراسر کشور است که خدمات زیادی را به مراجعین خود ارائه می دهد.

مجموعه ما تیمی متشکل از وکلای حرفه ای و توانمند است که تمام دانش و اطلاعات خود را در اختیار مراجعین قرار می دهند. با مراجعه به این مجموعه می توانید با خیالی راحت برای تحریر و تقسیم ماترک خود به راحتی اقدام کنید. مشاوران و وکیلان حرفه ای مجموعه حامیان عدالت شما را یاری می کنند تا مراحل قانونی را با موفقیت پشت سر بگذارید.

تماس و  کسب اطلاعات از وکیل پایه یک حامیان عدالت :

(۱۰ خط ) 02122894819 📞 02126702518📞  

انحصار وراثت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری