مراحل شکایت از قاتل

مراحل شکایت از قاتل

قتل، اتفاقی ناگوار است که می تواند به دلایل مختلفی مانند: خشم ناگهانی یا اشتباهات فردی و یا تصمیم‌گیرهای آنی به وقوع بپیوندد.

هرچند این جرم در بین همه مردم، بسیار قبیح است و آموزش ها و اخطارهایی بسیاری در این مورد داده می شود اما، همچنان شاهد وقوع این اتفاق به دلایل و انگیزه های مختلف هستیم.

در صورت وقوع یک قتل، شاکی که می تواند شاکی خصوصی و یا مدعی العموم باشد اقدام به شکایت برای رسیدگی به موضوع می کند. در همین راستا، گروه وکلای حامیان عدالت، در ادامه این مطلب به بیان مراحل شکایت از قاتل می پردازد.

انواع قتل

قتل در قوانین ایران و طبق ماده 289 قانون مجازات اسلامی با توجه به قصد و انگیزه قاتل، به سه نوع عمد، شبه عمد و خطای محض تقسیم می شود.

قتل، یک جرم کیفری است که از جرایم غیرقابل گذشت محسوب می شود یعنی با گذشت شاکی خصوصی نیز به دلیل وجود جنبه عمومی جرم، همچنان قابل پیگیری است.

مدارک لازم برای شکایت از قاتل

مراحل شکایت از قاتل به نحوی است که شاکی بتواند به سادگی و هرچه سریع تر، درخواست رسیدگی به پرونده و مجازات قاتل را داشته باشد.

مدارک لازم برای شکایت از قاتل

بهتر است شاکی به دلیل عدم اطلاع از رویه قضائی و مراحل شکایت از جرم باید به یک مشاور یا وکیل حرفه ای مراجعه کند تا با استفاده راهنمایی آن ها و یا سپردن پرونده به وکیل مطمئن شود که مراحل کار به درستی انجام می شود.

شاکی باید برای اثبات ادعای خود همزمان با شکایت، مدارکی را به سیستم قضائی ارائه دهد تا وقوع قتل را اثبات کند. مدارک مورد نیاز برای شکایت شامل دو قسم می شود. برخی از این مدارک برای اثبات وقوع قتل است و برخی دیگر برای اثبات ارتباط شاکی با مقتول است.

برخی از مدارک مورد نیاز برای شکایت از قاتل، شامل:

  • مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی مقتول و شاکی
  • مدارک و مستندات موجود و شهادت شهود برای اثبات جرم قتل
  • و نظر پزشکی قانونی می شود.

مراحل تشکیل پرونده برای شکایت از قاتل

مراحل شکایت از قاتل، معمولا با گزارش به پلیس و تشخیص هویت مقتول شروع می شود. اگر قتل به فاصله اندکی بعد از اتفاق، کشف شود، دادستان یا قاضی کشیک از طریق ضابطان قضائی از موضوع، اطلاع پیدا می کند. در این مواقع، دادستان حسب مورد دستوراتی صادر می کند.

از جمله  اینکه پیش از این که متوفی دفن شود، به دستور دادستان جسد وی جهت مشخص شدن علت فوت، به تحویل پزشکی قانونی تحویل داده می شود. پزشکی قانونی با انجام آزمایشات بالینی علت فوت را تشخیص و گواهی فوت صادر می کند و جسد متوفی به خانواده نزدیک او برای تدفین تحویل داده می شود.

تشکیل پرونده برای شکایت از قاتل

دستور دیگر دادستان، این است که ضابطین دادگستری از نزدیکان مقتول و اهالی محل وقوع قتل، پرس و جو کنند و گزارش آن را تحویل دهند.

در این مواقع اگر نزدیکان مقتول شکایتی دارند می توانند شکایت خود را بعد از جمع آوری اسناد و مدارک مورد نیاز برای شکایت از قاتل، نزد مرجع قضائی مطرح کنند.

یکی دیگر از مراحل شکایت، تحت پیگرد قرار دادن او به موجب دستور قضائی است. اگر از کسی به عنوان متهم به قتل شکایت شود، بازپرس یا دادستان در صورت وجود قرائن اطمینان آور از سوی شاکی، دستور جلب او را صادر می کند.

شاکی بهتر است از یک وکیل برای انجام این مراحل کمک بگیرد. با ثبت شکایت علیه قاتل، پرونده به دادسرا ارسال می شود تا بررسی های اولیه انجام شود و در صورت تایید وقوع جرم، پرونده شکایت به دادگاه کیفری جهت بررسی، منتقل می شود.

بیشتر بخوانید: سوالات بازجویی از قاتل

نخستین مرجع صالح رسیدگی به جرم قتل، دادسرا است. بعد از تشکیل پرونده در دادسرا، دادستان یا بازپرس نتایج و گزارشات دستوراتی را که صادر کرده، بررسی می کند و در صورت نیاز به تحقیق محلی و حضور در صحنه جرم اقدام می کند. گواهی پزشکی قانونی و علت فوت را بررسی می کند و اگر کسی متهم به ارتکاب قتل باشد و دادستان ظن قوی بر ارتکاب قتل از جانب او داشته باشد، علیه او کیفرخواست صادر می کند و قرار جلب به دادرسی به اتهام جرم قتل را برای او صادر می کند.

در صورتی که مقام قضایی به ارتکاب قتل از سوی متهم مظنون باشد و متهم نیز دلیلی برای رد اتهام از خود ارائه نکند، می تواند قرار بازداشت موقت او را صادر کند.

طبق ماده 296 قانون آیین دادرسی کیفری، جرایمی که مجازات سلب حیات داشته باشند، در صلاحیت دادگاه کیفری یک است.

بعد از ارجاع پرونده به دادگاه، نوبت به ارسال احضاریه به قاتل برای حضور در دادگاه می رسد. بعد از اینکه پرونده به صورت رسمی توسط دیوان عالی کشور و دادگاه کیفری تایید شد، مدارک مربوط به هویت قاتل مورد بررسی واقع می شود.

البته در صورتی که اطلاعات هویتی قاتل صحیح و قابل شناسایی باشد، ماموران با مراجعه به محل سکونت قاتل اقدام به دستگیری او می کنند تا فرصت فرار نداشته باشد. در غیر این صورت، حکمی برای دستگیری او صادر نمی شود و احضاریه ای به محل سکونت او ارسال می شود تا در دادگاه حاضر شود.

شکایت از قاتل

بعد از حضور در دادگاه شاکی باید ادله اثبات ادعای خود را مجددا ارائه دهد. از جمله این ادله، شهادت شهود است. اگر اسناد و مدارک شاکی در اثبات قتل موثق و معتبر باشد، قاتل سریعا دستگیر می شود و به مجازات اعمال خود می رسد.

وکیل قتل

شاکی و متهم، می توانند تا 3 وکیل برای دفاع از حق خود انتخاب کنند. در پرونده های حساسی مانند قتل، مسلما حضور وکیل و توانایی او در دادگاه کیفری می تواند بر روی تصمیم قاضی در دادگاه بسیار موثر باشد.

در پرونده قتل، اگر شخصی وکیل انتخاب نکند، دادگاه برای او وکیل تسخیری انتخاب می کند. علم و تجربه وکیل بیش از هر چیز دیگری در دفاع از حقوق موکل اهمیت دارد. در پرونده قتل، هم شاکی و هم متهم نیاز دارند از یک وکیل متخصص در این دعاوی استفاده کنند.

وکیل با توجه به اینکه وکیل کدام یک از طرفین دعوی باشد، در مراحل مختلف طرح شکایت و پیگیری پرونده، اثبات ادعا و یا دفاع از متهم می تواند به موکل خود کمک می کند.

گروه وکلای حامیان عدالت، با حضور بهترین وکلای تهران، به صورت تخصصی در خدمت شما عزیزان برای حل و فصل انواع دعاوی کیفری و حقوقی می باشد.

تلفن های تماس جهت مشاوره با وکیل قتل

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

قتل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری