اولین قدم برای طلاق توافقی

اولین قدم برای طلاق توافقی

اولین قدم برای طلاق توافقی: بررسی مراحل و شرایط طلاق توافقی

همانطور که ازدواج در قانون محترم شناخته می شود، طلاق نیز قوانین و احکام مخصوص به خود را دارد. با وجود اینکه طلاق مکروه ترین حلال در احکام الهی است، اما در شرایطی که طرفین دیگر نتوانند به زندگی مشترک خود ادامه دهند، مکان طلاق توافقی وجود دارد. اولین قدم برای طلاق توافقی نیز تصمیم بر همین عدم سازش است.

منظور از طلاق توافقی این است که طرفین هر دو به طلاق رضایت داشته باشند. گاهی در زندگی شرایطی پیش می آید که زوجین دیگر نمی توانند در کنار یکدیگر به زندگی ادامه دهند. به همین دلیل در چنین مواقعی طلاق به عنوان یکی از راه های اتمام مشکلات و اختلافات جدی بین زوجین مطرح می شود. انواع طلاق عمدتا به سه دسته محدود می شود که عبارتند از طلاق از طرف زن، طلاق از طرف مرد و طلاق توافقی.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

اولین قدم در طلاق توافقی

قاعدتا یکی از مهم ترین اقدامات برای شروع روند طلاق، تهیه مدارک مورد نیاز است و شاید بتوان اولین قدم برای طلاق توافقی را همین جمع آوری مدارک در نظر گرفت.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی شامل اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی طرفین و همینطور اصل و کپی سند ازدواج آنها می شود. همچنین زن در صورت باکره بودن باید گواهی سلامت و در صورت عدم باکرگی، گواهی عدم بارداری خود را تسلیم دادگاه نماید. در حالت اول طلاق بائن به شمار رفته و در حالت دوم، طلاق رجعی است.

برای احراز باردار بودن یا نبودن زوجه به طور کلی سجه راه وجود دارد. یکی اقرار خود زوجه است که البته باید طلق انجام آزمایش های مربوطه باشد و دوم مراجعه به آزمایشگاه است. البته در صورتی که جنین وجود داشته باشد، اگر زوجین هر دو از وجود او آگاه بوده و به این موضوع اقرار نمایند، این مورد نیز در طلاق توافقی در نظر گرفته می شود.

مراحل و روند طلاق توافقی

طلاق توافقی ساده ترین نوع طلاق است و در این پرونده ها، رای دادگاه در کوتاه ترین زمان ممکن صادر می شود. همچنین با توجه به اینکه طلاق توافقی، بدون درگیری و اختلافات و مشکلات معمول در روند پرونده پی می رود، معمولا روال آرام تری را طی کرده و در آینده نیز امکان به وجود آمدن مشکلات و نزاع های معمول بین زوجین، به حداقل می رسد.

همانطور که گفته شد طلاق توافقی آسان ترین و سریع ترین نوع طلاق است. طبق قانون حمایت از خانواده که در سال 1391 به تصویب رسید، مراحل توافق توافقی از دیگر انواع طلاق مجزا شد. در مواردی که طلاق از طرف مرد و یا از طرف زن باشد، زوجین به داوری ارجاع داده می شوند و رای نهایی دادگاه پس از بررسی نظر داوران صادر می گردد. اما در توافق توافقی نیازی به ارجاع زوجین به داوری نیست.

اولین قدم برای طلاق توافقی

بررسی اولین قدم برای طلاق توافقی

اولین قدم برای طلاق توافقی در روند رسمی طلاق، این است که زوجین در سامانه تصمیم طلاق ثبت نام نمایند. برای ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ابتدا باید به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی مراجعه نمایید. بدون ارائه گواهی عدم انصراف از طلاق که توسط مرکز مشاوره صادر می شود، نمی توانید در سامانه تصمیم طلاق ثبت نام نمایید. پس اولین قدم برای طلاق توافقی همین مشاوره ی اجباری و دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق است.

دومین قدم برای طلاق توافقی

پس از برداشتن اولین قدم برای طلاق توافقی و ثبت درخواست در سامانه تصمیم طلاق، مرحله دوم در روند طلاق توافقی محسوب می شود.

البته فراموش نکنید که پیش از شروع این روند، زوجین باید در مورد حقوق و موارد مالی مانند مهریه و غیره با یکدیگر به توافق رسیده باشند. در مرحله بعد، آنها باید از طریق دفاتر خدمات قضایی درخواست خود را به دادگاه خانواده تسلیم نمایند.

زوجین پیش از تقدیم دادخواست طلاق به دادگاه خانواده، ابتدا باید در مورد موارد مالی مانند مهریه، اموال مشترک، نفقه، اجرت المثل و همچنین موارد غیر مالی مانند حضانت فرزند، با یکدیگر به توافق رسیده باشند که در ادامه در مورد آنها بیشتر صحبت خواهد شد.

سومین قدم برای طلاق توافقی

قدم اول در طلاق توافقی

پس از طی اولین قدم برای طلاق توافقی و همینطور انجام شرایط گفته شده در مرحله ی دوم، حال در مرحله سوم، با تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده، در صورتی که توافقات صورت گرفته مغایرتی با قوانین نداشته باشند، درخواست طلاق قابل پیگیری بوده و حکم طلاق توافقی صارد می شود که به این رای، عدم سازش گفته می شود.

بیشتر بخوانید: حکم طلاق توافقی

چهارمین قدم برای طلاق توافقی

در نهایت مرحله ی آخر حضور در دفترخانه و اجرای صیغه طلاق است. پس از صدور حکم طلاق توافقی، زوجین تا سه ماه مهلت دارند برای اجرای صیغه ی طلاق به دفترخانه های طلاق مراجعه نموده و نسبت به ثبت طلاق خود اقدام نمایند. در صورتی که یکی از طرفین در دفترخانه حاضر نشود، نمی توان طلاق توافقی را اجرا کرد و صیغه طلاق در صورتی جاری خواهد شد که هر دو طرف در دفترخانه حضور پیدا کنند.

شرایط طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی به طور کلی به دو دسته شرایط عمومی و شرایط خصوص تقسیم می شود. شرایط عمومی شامل تمام شرایطی می شود که در دیگر انواع طلاق نیز باید برقرار باشند.

ارائه ی دادخواست از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی و همینطور الزام پرداخت هزینه دادرسی هر دو از شرایط عمومی دادرسی محسوب می شوند. در رابطه با شرایط عمومی تنها تفاوت بین طلاق توافقی با طلاق زن و یا مرد، در این است که همانطور که گفته شد، در طلاق توافقی الزاما زوجین هر دو باید در دفترخانه حاضر شوند و در عدم حضور یکی از آنها، مانع از اجرای صیغه ی طلاق می شود. رعایت عده و تسلیم گواهی عدم بارداری و همینطور پرداخت حقوق مالی زوجه نیز از دیگر موارد عمومی مرتبط با طلاق توافقی به شمار می روند.

شرایط طلاق توافقی

در مورد شرایط اختصاصی مربوط به طلاق توافقی مهم ترین مورد این است که در طلاق توافقی نیازی به ارجاع به داوری نیست و همینطور دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق از طرف مرکز مشاوره بهزیستی نیز الزامی است.

لازم به ذکر است که برخلاف باور بسیاری از افراد، طلاق توافقی زوجه را ملزم به بخشش مهریه نمی نماید و می تواند با توجه به توافقات صورت گرفته، مهریه خود را دریافت نماید. مگر اینکه در همان اولین قدم برای طلاق توافقی، زوجه شخصا تصمیم به بخشیدن مهریه خود داشته باشد.

مهم ترین مواردی که زوجین پیش از برداشتن اولین قدم برای طلاق توافقی در مورد آنها باید به توافق برسند به شرح زیر است:

  • حضانت فرزند یا فرزندان و همینطور نحوه و تاریخ ملاقات آنها توسط والدین
  • نفقه زوجه و فرزندان و همینطور جهیزیه
  • اجرت المثل دوران زوجیت
  • مهریه که معمولا چالش برانگیز ترین گزینه است
  • تعیین تکلیف اموال مشترک بین زوجین
  • سایر حقوق مالی و غیر مالی

پیش از برداشتن اولین قدم برای طلاق توافقی، باید در مورد تمامی این موارد به نتیجه رسیده باشید.

همچنین انتخاب یک وکیل خانواده خوب نیز می تواند از مراحل اولیه اقدام برای طلاق توافقی باشد و حتی شاید اولین قدم برای طلاق توافقی به شمار برود. انتخاب یک وکیل خوب و مشاوره با وکیل در اولین قدم برای طلاق توافقی می تواند به شما در تعیین توافقات گفته شده کمک شایانی نماید.

تماس و مشاوره  : (10 خط ) 02144850335📞  02144872230 📞  02144872231 📞

طلاق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری