حکم بردن فرزند بدون اجازه پدر

بردن فرزند بدون اجازه پدر

مقدمه

یکی از موضوعات چالش برانگیز بعد از طلاق، مسائل مربوط به حضانت فرزند یا فرزندان و سایر امور مربوط به آن است. حضانت به معنای حفظ، نگهداری و تربیت فرزند است که شامل هر اقدام لازمی برای ادامه زندگی، رشد و پرورش فرزند از نظر روحی و جسمی و تامین مالی او می شود.

بعد از طلاق زوجینی که دارای فرزند هستند، دادگاه طبق قانون و توافق طرفین، مسئولیت حضانت فرزند دختر تا سن 9 سال و پسر تا 15 سال را به یکی از زوجین می دهد. فرزند یا فرزندان بعد از رسیدن به این سن و بالغ شدن، خودشان تصمیم می گیرند که با کدام یک از والدین زندگی کنند.

هر والدی که حضانت را بر عهده ندارد می تواند طبق یک برنامه زمانی توافقی بین طرفین با فرزند یا فرزندان خود از طریق مراجعه به محل اقامت او به صورت مستمر با آن ها ملاقات داشته باشد و از حال و وضعیت فرزند مطلع شود.

بیشتر بخوانید: حضانت فرزند طبق قانون جدید

به همین جهت، یکی از سوالاتی که برای زن و شوهر پس از طلاق به وجود می آید این است که آیا بردن فرزند از شهر یا کشور محل سکونت او بدون اجازه طرف مقابل جایز است؟

به طور کلی باید گفت طبق قانون، هیچ کدام از پدر یا مادری که بعد از طلاق، حضانت فرزند برعهده او قرار می گیرد، نمی تواند و مجاز نیستند که بدون رضایت و اجازه طرف مقابل، فرزند را از شهر یا کشور خارج کنند تا به موجب این بردن برای طرف مقابل که حق ملاقات فرزند را دارد دردسر ایجاد شود.

جهت دریافت توضیحات کامل در پاسخ به این سوال که حکم بردن فرزند بدون اجازه پدر چیست؟ ادامه این مطلب را که از سوی گروه وکلای حامیان عدالت تهیه شده است، مطالعه بفرمایید.

بردن فرزند بدون اجازه پدر

حکم بردن بچه بدون اجازه پدر

ماده ۴٢ قانون حمایت از خانواده در مورد بردن فرزند از محل اقامت قبل از طلاق، بیان می دارد:

صغیر و مجنون را نمی توان بدون رضایت ولی، قیم، مادر یا شخصی که حضانت و نگهداری آنان به او واگذار شده از محل اقامت مقرر بین طرفین یا محل اقامت قبل از وقوع طلاق به محل دیگر یا خارج از کشور فرستاد، مگر اینکه دادگاه آن را به مصلحت صغیر و مجنون بداند و با در نظر گرفتن حق ملاقات اشخاص ذیحق این امر را اجازه دهد.

دادگاه در صورت موافقت با خارج کردن صغیر و مجنون از کشور، بنابر درخواست ذی‌ نفع، برای تضمین بازگرداندن صغیر و مجنون تامین مناسبی دریافت می کند.

بنابراین ماده، هرگونه بردن و جابجایی فرزند از محل اقامت قبلی او، توسط یکی از والدین نیاز به اذن و رضایت کسی دارد که حضانت بچه را به عهده دارد. به جز در مواردی که دادگاه، بنابر مصلحت فرزند و با دریافت تامین مناسب اعم از مال منقول، غیرمنقول یا وجه نقد این اجازه را بدهد.

پس اگر حضانت فرزند با پدر باشد، مادر نمی تواند بدون اجازه پدر، فرزند را از شهر یا کشور خارج کند، در حالی که پدر دارای حق حضانت فرزند، می تواند بدون اجازه مادر، برای او گذرنامه بگیرد.

البته در این حالت مادر نیز می تواند برای ممانعت از خروج فرزندش از کشور با مراجعه به اداره گذرنامه، فرزند را ممنوع الخروج کند تا پدر نتواند او را از کشور خارج کند.

اما اینکه مادر حضانت فرزند را بر عهده داشته باشد به معنای داشتن حق خروج از کشور فرزند برای او نیست، طبق قانون اگر حضانت فرزند با مادر باشد، برای فرزندان زیر ١٨ سال جهت خروج از کشور، اجازه ولی قهری یعنی پدر نیاز است.

جلوگیری از خروج فرزند از کشور

در مواردی که هر کدام از پدر یا مادر بخواهد بدون اجازه و رضایت طرف دیگر که دارای حق حضانت است، فرزند مشترک را از کشور یا شهر محل اقامت خارج کند طرف مقابل برای جلوگیری از خروج فرزند از محل اقامت می تواند نزد دادگاه، دادخواستی برای ممانعت خروج فرزند مطرح کند.

خروج فرزند از کشور بدون اجاز پدر

اگر دادگاه با خارج کردن فرزندی که صغیر یا مجنون است از شهر یا کشور محل اقامت، بنابر مصلحتی موافقت کرده باشد، با درخواست افراد ذی حق، جهت تضمین بازگرداندن فرزند، قرار تأمین مناسبی از والدی که فرزند را خارج کرده است، دریافت می کند.

مدارک لازم جهت طرح دعوای ممانعت از خروج فرزند

خواهان طرح درخواست ممانعت از خروج فرزند از کشور با مراجعه به اداره گذرنامه باید مدارک زیر را به همراه داشته باشد:

  • کارت ملی و تصویر برابر اصل شناسنامه خواهان
  • تصویر برابر اصل شناسنامه فرزند یا فرزندان
  • تصویر برابر اصل سند ازدواج و طلاق
  • دادخواست حق حضانت یا حق ملاقات

همچنین افراد در صورت لزوم می توانند از مدارکی مانند درخواست استعلام، شماره پرونده استنادی، تحقیقات محلی، شهادت شهود و … استفاده کنند.

با توجه به مطالب ارائه شده، به طور کلی اگر فردی که حضانت فرزند با اوست، بدون اجازه طرف دیگر بخواهد فرزند را به شهر یا کشور دیگر ببرد با این کار در شرایط و حق دیدار فرزند با والد دیگر اختلال ایجاد می کند و به همین سبب کار او غیر قانونی است و حق شکایت برای طرف دیگر وجود دارد. به همین جهت موضوع خروج فرزند از کشور بحث بسیار مهمی است که نیاز به کسب اجازه دو طرف دارد.

وکیل حضانت فرزند

وکیل برای بردن بچه بدون اجازه پدر

با توجه به اینکه بحث طلاق و گرفتن حضانت فرزند یا فرزندان از مباحثی است که به علت فشار روانی و عاطفی طرفین در زمان جدایی، تصمیم گیری در مورد آن از سوی طرفین به راحتی امکان پذیر نیست، توصیه می شود در این شرایط هر کدام از طرفین برای رسیدن به خواسته خود از یک وکیل ماهر و متخصص استفاده کنند.

حضانت فرزند علاوه بر تعیین قرارهای ملاقات و تامین مالی فرزند، مسائل دیگری همچون بحث خروج از شهر یا کشور توسط یکی از طرفین یا ممانعت از خروج و موضوعاتی از این دست را به دنبال دارد که می تواند برای فرزند و والدین بسیار اذیت کننده و فرسایشی باشد.

در این شرایط برای دفاع از حقوق طرفین و فرزند یا فرزندان، بهترین راه مراجعه به یک وکیل متخصص و با تجربه در دعاوی مربوط به طلاق و حضانت می باشد.

گروه وکلای حامیان عدالت این افتخار را دارد که با حضور بهترین وکیل خانواده، وکیل طلاق، وکیل مهریه، حضانت و دعاوی حقوقی مانند نفقه و مهریه و … در خدمت شهروندان عزیز جهت ارائه خدمات حقوقی و حل و فصل دعاوی خانواده از طریق سریع ترین و بهترین راه های ممکن باشد.

تماس و مشاوره با وکیل خانواده:

(۱۰ خط ) ۰۲۱۴۴۸۵۰۳۳۵📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۰ 📞  ۰۲۱۴۴۸۷۲۲۳۱ 📞

آدم رباییحضانتخانواده

دکتر هدی جعفریمشاهده نوشته ها

دکترای فقه و مبانی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفت و گو
1
سوالی دارید؟
حامیان عدالت
سوالی دارید؟ از ما بپرسید. در کمتر از 10 دقیقه پاسخگو هستیم.
تماس فوری